Forældre uden markering af forældremyndighed i IST Elevadministration
Fjernelse af adgang til Aula kræver ikke dokumentation, dvs. at forældremyndighedsindehaveren kan bede om ikke at få overført den anden forælder fra IST Elevadministration til Aula. Fjernelse kan ske via IST Elevadministration eller ved låsning i Aula.
Skolens kommunikation via Aula til forældre/elever
Skolerne får henvendelser fra forskellige lokale foreninger om kommunikation til hjemmene via Aula, nogle gange i form af ønske om opslag og andre gange i form af ønske om klasselister.
Da der er stor forskel på de enkelte skoler og deres praksis/ønsker vedr. formidling, så kan den enkelte skolebestyrelse lave nogle retningslinjer for kommunikationen på Aula, som passer til skolens forhold.
I forhold til udsendelse af lister, læs under GDPR og IT-sikkerhed, boksene "Klasseliste..."
Det fremgår af teksten om bibliotekslister og konfirmationsforberedelse at: "...der er hjemmel i GDPR art. 6, stk. 1, litra e, da videregivelsen sker i samfundets interesse og på baggrund af skolernes myndighedsudøvelse". Derfor kommer foreninger normalt ikke i spil til at få en klasseliste.
Skoleafdelingens kommunikation via Aula til forældre/elever, nogle gange via skolens Aula-ansvarlige
Normal praksis i forhold til centralt indsendte tilbud til skolerne er, at der sættes et opslag på nyhedsbrev og opslagstavle.
Nogle gange sendes desuden et forslag til opslag med bilag/links pr. mail til skolernes Aula-ansvarlige, f.eks. hvis noget især retter sig mod en bestemt elev- eller forældregruppe. Her står der i følgemailen, at skolen kan offentliggøre ud fra egne regler.
Enkelte tilbud sendes direkte til relevante forældre og elever i Aula, efter politisk eller ledelsesmæssig vurdering. Det sker, når der findes samlede lister i Aula til målgruppen. Det kan være en generel opfordring til at tage børn med til valg, pandemi-information eller tilbud vedr. f.eks. udvekslingsophold med et par specifikke årgange som målgruppe.
Når noget udsendes fra centralt hold, så har skolechefen vurderet, at der skal kommunikeres direkte til forældre og/eller elever via besked/opslag i Aula uden at risikere at blive sorteret fra lokalt.
Skoleafdelingen og de forskellige sektioner/teams tilstræber at undgå dobbeltinformation med særskilte mails, nyhedsbrev/opslagstavle og opslag på Aula.