Skip til hoved indholdet
    Hjem Skolehåndbog Forældresamarbejde og skolebestyrelse

Forældresamarbejde og skolebestyrelse

Mere om forældresamarbejde, forældreansvar, skolebestyrelsesarbejdet (valg, tilsyn) og tolkebistand mv. Husk: Brug søgefeltet øverst til højre, hvis du ikke finder det, du leder efter!

Indhold - korte beskrivelser og/eller links vedr. forældresamarbejde og skolebestyrelse

Forældreinformation vedr. Kommunikationsplatformen Aula, se det aktuelle underbilag til bilag 3 Undervisningens ordning, almenområdet, under Portaler til læring, kommunikation og læseplaner

Forældreinformation vedr. Læringsplatformen Meebook, se det aktuelle underbilag til bilag 3 Undervisningens ordning, almenområdet, under Portaler til læring, kommunikation og læseplaner

Vejledninger og administrative opgaver i forbindelse med Aula og Meebook mv., se under IT og digitalisering

Under IT og digitalisering findes gode råd til skolens egen håndtering af kommunikation til forældre/elever via Aula: Læs i boksen "Aula - kommunikation til forældre/elever centralt og lokalt", overvej at lade den enkelte skolebestyrelse lave nogle retningslinjer for kommunikationen på Aula, som passer til skolens forhold.

Kan forældre nægte at anvende Aula? Og hvordan skal skolen forholde sig, såfremt en forældremyndighedsindehaver nægter at anvende Aula og retligt kan nægte?

Jurateamet har opdelt spørgsmålet således:

  1. Er der lovkrav om, at forældre skal benytte Aula som kommunikationsværktøj?
  2. Hvis der ikke er fastsat regler med krav om benyttelse af digitale løsninger, er skolen da forpligtet til at sikre, at forældrene orienteres på anden måde?

1. Er der lovkrav om, at forældre skal benytte Aula som kommunikationsværktøj?

Der gælder ikke lovregler for, at der skal benyttes digitale løsninger for kommunikation mellem skole og hjem.

I forhold til lovgivningens krav om forældres brug af digitale løsninger ses ved en gennemgang af folkeskoleloven alene krav om digital indmeldelse i folkeskolen. Herudover stilles ikke krav om forældres brug af digitale løsninger ved lov. Med andre ord ses ikke lovkrav om, at forældre skal benytte den digitale løsning i Aula.

Forslag til praksis

Benyt den helt sædvanlige fremgangsmåde med tilmelding af alle forældre til elever på skolen.

Forældrene må herefter selv gøre opmærksom på det, hvis de ikke kan eller ønsker at benytte den digitale løsning.

2. Hvis der ikke er fastsat regler med krav om benyttelse af digitale løsninger, er skolen da forpligtet til at sikre, at forældrene orienteres på anden måde?

Skolens forpligtelser, når forældrene ikke benytter Aula

Såfremt forældrene, trods skolens støtte, ikke ønsker at benytte Aula, kan der være tale om to situationer:

  1. Et aktivt fravalg af at benytte Aula
  2. Forældrene er undtaget fra digital post

1. Et aktivt fravalg af at benytte Aula

Hvis forældrene blot ikke ønsker at tilgå Aula, vil skolen som udgangspunkt ikke være forpligtet til at informere forældrene om aktiviteter mv., som forældrene ellers ville kunne være informerede om via Aula.

Skolen bør dog fortsat informere om oplysninger, som er væsentlige for undervisningen af barnet. Det kan fx dreje sig om oplysninger om skole/hjemsamtaler med vigtigt indhold om barnet, indkaldelser til K-møder mv.

2. Forældrene er undtaget fra digital post

Forældre kan være undtaget fra digital post. Det bemærkes, at det er forholdsvist nemt at blive undtaget, og det er Borgerservice, der afgør, om en borger kan undtages fra digital post.

Hvis en forælder er undtaget fra digital post, kan skolen forespørge, om skolen skal være behjælpelig med at komme på Aula trods fritagelsen.

Hvis forældrene ikke ønsker at benytte Aula, skal skolen i højere grad end under pkt. 1 sikre, at forældrene får de nødvendige informationer om elevens skolegang. Der kan fx benyttes en gammeldags kontaktbog til kommunikation mellem hjemmet og skolen, ligesom personalet skal være behjælpelige ved booking af skole-hjem samtaler mv.

Der er som sådan ikke krav til, hvorledes kommunikationen skal foregå, hvorfor skolen har frihed til at planlægge den mest hensigtsmæssige metode. Det kan fx dreje sig om, at forældrene en gang om ugen henvender sig på skolens kontor og får udleveret materiale i papirform og lignende.

Jurateamet v/LB, 5.6.2023

21/8275

Lov nr. 1575 om ligestilling mellem kvinder og mænd (Digital post til begge forældre om fælles barn) er trådt kraft den 19. december 2022

Det betyder, at offentlige myndigheder som udgangspunkt skal sende den digitale post, der vedrører et fælles barns forhold, og som er rettet mod begge indehavere af forældremyndigheden over et barn, til begge forældre.

Det gælder uanset om forældrene bor sammen eller ej.

Se også Jurateamets notat om forældreansvar i boksen Forældreansvar nedenfor

Læs om Forældreansvarsloven i bilag 1 Overordnet styring under Forældrerettigheder og forældretilfredshed

Forældremyndighed og en række underpunkter om lovgivningen fra borger.dk findes på Silkeborg Kommunes hjemmeside

Jurateamet har udarbejdet et notat om forældreansvar. Notatet er udarbejdet i forbindelse med indførelsen af forældreansvarsloven i januar 2007. Senere lovændringer er indarbejdet i under de forskellige emner.

I notatet er baggrund og svar på hyppigt stillede spørgsmål, FAQ, vedr. emnerne 

  • Fælles forældremyndighed
  • Digital post til forældrene fra offentlige myndigheder
  • ”Tvunget” samarbejde/fælles beslutninger
  • Konflikter i samarbejdet
  • Bonusforældre
  • Orienteringsretten

Læs Jurateamets notat om forældreansvar (revideret november 2022, pdf-fil)

21/8275

Forældretilfredshedsundersøgelse (FTU) og brugertilfredshedsundersøgelse (BTU) gennemføres med jævne mellemrum, oftest igangsat af politikere. Initiativet kan både være nationalt og lokalt.

Brugertilfredshedsundersøgelsen skal være et redskab for politikere, ledere og medarbejdere i kommunen til at inddrage brugernes vurderinger i tilrettelæggelse af den offentlige service. Det er skolelederens opgave sammen med formanden for bestyrelsen at sætte BTU på dagsorden på et skolebestyrelsesmøde.

Skolens FTU/BTU skal annonceres og eventuelt kommenteres på skolens hjemmeside under Vores skole > Forældretilfredshed.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet gennemfører i frem til 2026 landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelser på institutionsniveau på en række velfærdsområder. Det sker som opfølgning på et initiativ i Aftalen om ledelse og kompetencer i den offentlige sektor fra februar 2019.

Læs mere om den landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelse af folkeskolen og SFO, inkl. dashboard, på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside, ism.dk (det er nødvendigt at acceptere cookies). Dashboardet er nederst på siden, og man kan søge data i 6 forskellige faner.

Læs mere og find resultater i bilag 1 Overordnet styring under Forældrerettigheder og forældretilfredshed

Læs bilag 1 Overordnet styring under Skolernes kommunikation og hjemmesider

Skolens hjemmeside skal til enhver tid være opdateret. Nuværende forældre vil ofte anvende Aula til kommunikation, men hjemmesiden skal indeholde de nødvendige informationer, som kan have interesse for kommende forældre, lokalområdet, foreninger, politikere, ansøgere m.fl.

Vær opmærksom på, at skolebestyrelsens mødereferater skal kunne tilgås fra hjemmesiden, det er et lovkrav. De skal kunne tilgås i en udgave, der lever op til Webtilgængelighedsloven.

Skolebestyrelsens mødereferater skal være tilgængelige i samme periode som f.eks. referater for byråd og udvalg, dvs. alle valgperiodens referater = referater for fire skoleår. Der er mulighed for at søge aktindsigt i tidligere referater.

Skolebestyrelsens årsredegørelser skal ligeledes lovpligtigt kunne tilgås, her gælder samme tidshorisont som for mødereferater.

Hjemmesideredigering og -vejledning mv. (inkl. forslag til webtilgængelig referat-skabelon), se under IT og digitalisering

Dagligdags kommunikation

Det følger af folkeskolelovens § 54, at bortset fra ind- og udskrivning af skolen, kan skolen kommunikere med den, der har eleven i pleje.

Den kommunikation, der henvises til, vil typisk være daglige beskeder på AULA.

Plejefamilien eller institutionen skal kunne fremvise dokumentation for, at de har eleven i pleje (samtykke mv.).

Andre spørgsmål, fx henvisning til PPL, træning ved Videnshus Dybkær mv.

Hvis skolen kan opnå samtykke fra forældremyndighedsindehavere, skal skolen som udgangspunkt forsøge dette først. Det gælder dog fx ikke, hvis eleven har hemmelig adresse mv. i forhold til den pågældende forældremyndighedsindehaver.

Kan skolen ikke opnå samtykke fra forældremyndighedsindehaver, skal skolen kontakte anbringende kommunes sagsbehandler. Sagsbehandler har herefter mulighed for at give samtykke til henvisning, behandling osv.

Dette gælder uanset, om der er tale om frivillig anbringelse eller tvangsanbringelse.

Iflg. Jura, april 2022

Skolebestyrelsesarbejde

Styrelsesvedtægt for Silkeborg Kommunes skolevæsen sætter de overordnede rammer for arbejdet i skolebestyrelsen:

  • I kapitel 2 beskrives sammensætning, valg og mødevirksomhed
  • I kapitel 3 beskrives skolebestyrelsens beføjelser - herunder hvad der skal fastsættes principper for, hvad der skal afgives udtalelse til og lidt om samarbejdsforpligtelser

Styrelsesvedtægten indeholder to bilag af særlig interesse for skolebestyrelserne:

Skolebestyrelsens samarbejde med det politiske udvalg, de øvrige skolebestyrelser og de faglige organisationer uddybes yderligere på DialogforumSkoles hjemmeside.

Skolebestyrelsesarbejdet er beskrevet overordnet på Silkeborg Kommunes hjemmeside

Skolen skal have en oversigt over skolebestyrelsesmedlemmer inkl. kontaktoplysninger på skolens hjemmeside, hvor også mødereferater og årsredegørelse skal offentliggøres.

Skolebestyrelseskursus

Skoleafdelingen afholder i lige år (valgår) et fyraftenskursus for samtlige medlemmer af skolebestyrelserne i september.

Det anbefales, at skolebestyrelserne ved indtræden af nye medlemmer gennemfører et virtuelt skolebestyrelseskursus.

Kursusmateriale fra tidligere gennemførte kurser samt links til virtuelt skolebestyrelseskursus findes på DialogforumSkoles hjemmeside.

Placeringen af skolebestyrelsesmøder

Årsplanen for Silkeborg Kommunes skolebestyrelser indeholder emner, som den enkelte skolebestyrelse skal drøfte/reagere på i bestemte måneder. Desuden er der 4 uger fordelt hen over skoleåret, hvor det foreslås at holde skolebestyrelsesmøde. Således kan Skoleafdelingen og andre dele af Silkeborg Kommune tilpasse svarfristerne på centralt udsendte udtalelser/høringer til disse fire uger, ligesom skolerne lettere kan planlægge et eller flere fælles møder til samarbejde på tværs af skoler.

Find årsplanen for det aktuelle skoleår på hjemmesiden for Dialogforum Skole.

Mødeskabelon

Når mødereferater offentliggøres, stilles der krav til webtilgængelighed. Det er muligt at klippe/klistre referatet ind i hjemmesidens tekstmodul, men hvis man bruger en skabelon, skal den være gennemgået af "Assist-programmet". Skabelonen må ikke indeholde tabeller.

Se forslag til skabelon i Acadre, 24/17132

Skolebestyrelsen fører tilsyn med alle dele af skolens virksomhed, dog undtagen personale- og elevsager - og tilsynet føres i møder, dvs. ikke ved at møde op i undervisningen. Skolebestyrelsen kan fra skolens leder indhente enhver oplysning om skolens virksomhed, som er nødvendig for at varetage tilsynet. Alt foregår med udgangspunkt i gensidig tillid og respekt.

Læs mere om skolebestyrelsens tilsyn på Skole & Forældres hjemmeside

Der afholdes i lige år kurser for skolebestyrelsesmedlemmer i Silkeborg Kommune. Dette er en del af kurset, og kursusmateriale mv. kan ses på Dialogforum Skoles hjemmeside.

Skolebestyrelsesvalg

Læs om valg af forældrerepræsentanter (lige år), medarbejderrepræsentanter (hvert år) og elevrepræsentanter (hvert år) i bilag 1 Overordnet styring under Valg til skolebestyrelsen

Her findes også en generel tidsplan til brug for både ordinære valg, forskudte valg, 2-årige valg og eventuelle suppleringsvalg. Alle forældrerepræsentanter er normalt på valg samme år, i året umiddelbart efter kommunalbestyrelsesvalg, dvs. hvert 4. år. Der er dog andre muligheder, som fremgår af ovennævnte bilag, og det skal skolebestyrelsen ansøge skolechefen om. 

Afholdelse af egentligt valg (efter valgmøde)

IST Elevadministration (tidligere TEA) giver mulighed for udskrift af valglister, stemmesedler mm. under Udskriv > Design udskrifter > Skolebestyrelsesvalg, alt til brug for almindelige valg med fysisk fremmøde. Silkeborg Kommune har pt. besluttet ikke ikke at købe valgmodulet hos IST til afholdelse af digitale valg.

Læs vejledningen vedr. skolebestyrelsesvalg i IST Elevadministration på istdk, se fra begyndelsen til og med afsnittet "Det ikke-elektroniske valg"

Resultatet af skolebestyrelsesvalget

Dvs. sammensætningen af den nye skolebestyrelse, skal gemmes i en sag i skolens ESDH-system på skolen. Skoleafdelingens Sekretariat skal IKKE have besked. Skolens forpligtelser i forbindelse med arkivering og skolebestyrelsesvalg fremgår tydeligt af Procedure vedr. toårige valg.

Læs proceduren vedr. toårig valgperiode for forældrerepræsentanter i skolebestyrelser i underbilaget, bilag 1 Overordnet styring under Valg til skolebestyrelsen

Efter valg/fredsvalg og konstituering, enten før sommerferien eller på møde i august, sender skolen sagsnummeret på valg-sagen samt navn og mailadresse på formanden for skolebestyrelsen til Sekretariatet, Skoleafdelingen v/Helle Præsius Busk.

Pr. 1. august i det skoleår, hvor den nye skolebestyrelse tiltræder, skal sammensætningen af skolebestyrelsen fremgå af skolens hjemmeside.

Silkeborg Kommune har aftale med Danlanguage om fremmødetolkning, videotolkning og telefontolkning, telefonbeskeder og skriftlig oversættelse 

Ny aftale pr. 1. oktober 2024! (Aftaler booket ved TolkDanmark eller andre leverandører før 1. oktober 2024 er IKKE aflyst.)

Du skal oprettes som bruger ved Danlanguage for at booke tolke. Når du opretter dig som bruger eller bestiller tolk i øvrigt, skal du oplyse skolens EAN-nr.

Se hvordan du opretter dig som bruger og bestiller tolk i dokumentet nederst på tolkeservice-siden på siko.

Hvad gør jeg, hvis jeg oplever problemer med tolken?

Her kommer en vejledning på siko-siden.

Afregning vedr. tolkning, husk cpr-nummer

Den regning, som tolken sender, skal betales af skolen, fordi tolkeudgifter skal konteres under de konkrete forvaltningsområder. Der i budget 2024 og frem tildelt budget til skolerne til betaling af fakturaer vedr. tolkning (budgettet er lagt på aktiviteten for tolkebistand). Brug aktiviteten ”1360 Tolkebistand” ved bogføring og husk at påføre cpr-nummer. 

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)