Skip til hoved indholdet
    Hjem Styrelsesvedtægtens bilag og underbilag Bilag 1: Overordnet styring Valg til skolebestyrelsen

Valg til skolebestyrelsen

Valg af forældrerepræsentanter - herunder suppleringsvalg, forskudte valg og toårige valgperioder - samt valg af medarbejderrepræsentanter og elevrepræsentanter

Forældrerepræsentanter vælges således:

  1. Skolen nedsætter en valgbestyrelse, som har ansvaret for gennemførelsen af valget. Valgbestyrelsen består af skolens leder (som formand), formanden for den afgående skolebestyrelse og et forældrevalgt medlem af den afgående skolebestyrelse. Byrådet udpeger ikke politikere til valgbestyrelsen.
  2. Ordinære valg skal være gennemført inden den 1. juni i valgåret. Skolens tidsplan bør indeholde:
    1. Forældrenes mulighed for at sikre sig, at de er optaget på valglisterne.
    2. Tidspunkt for afholdelse af valgmøde.
    3. Kandidatopstilling: Hvor og hvornår? Kandidatens mulighed for at redegøre for synspunkter i det materiale, som valgbestyrelsen formidler før valgmødet. Sikring af repræsentation af afdelinger/specialklasserækker (inklusionscentre). Af kandidatopstillingen skal det tydeligt fremgå, om kandidater stiller op for andet end en fire års valgperiode.
    4. Perioden for en eventuel afstemning.
  3. Skolens administrative system til elevregistrering (IST Elevadministration, TEA) anvendes i forbindelse med valglister, kontrol af valgbarhed og stemmeret samt afstemning/elektronisk afstemning.
  4. Valgbestyrelsen kan beslutte, at der er fredsvalg, hvis de opstillede kandidater er enige i en opstillingsrækkefølge, og valgbestyrelsen kan godkende kandidatopstillingerne.
  5. Hvis pkt. 4) ikke er aktuel, skal der afholdes et valg. Opgørelse af valget sker umiddelbart efter valghandlingen.
  6. Klager over valget skal indgives til valgbestyrelsen senest 10 dage efter valgets endelige opgørelse. Valgbestyrelsen træffer endelig afgørelse i klagesager.
  7. På skolebestyrelsens første møde efter nyvalg vælger medlemmerne én af forældrerepræsentanterne til formand for skolebestyrelsen ved bundet flertalsvalg. Skolebestyrelsen tiltræder pr. 1. august. 
  8. Suppleringsvalg gennemføres jf. valgbekendtgørelsens § 10 og i henhold til pkt. 1-6.
  9. Forskudte valg kræver en ansøgning fra skolebestyrelsen til skolechefen. Gennemføres i lige år i henhold til pkt. 1-6 og pkt. 11. Se nedenfor under "Forskudte valg" vedr. indførelsen. Se under "Registrering af skolebestyrelsesvalg" vedr. dokumentation for forældrerrepræsentanternes valgperioder.
  10. Toårige valgperioder kræver en ansøgning fra skolebestyrelsen til skolechefen. Kandidatopstillingen (pkt. 2.3) skal tydeligt angive, hvilke kandidater, der stiller op for to år henholdsvis fire år. Gennemføres i lige år i henhold til pkt. 1-6 og pkt. 11. Se nedenfor under "Toårige valgperiode for forældrerepræsentanter" vedr. indførelsen. Se under "Registrering af skolebestyrelsesvalg" vedr. dokumentation for forældrerrepræsentanternes valgperioder.
  11. Valgbestyrelsen bekendtgør valgets resultater hurtigst muligt efter valghandlingen. Først til de valgte repræsentanter og stedfortrædere, herefter til forældre, medarbejdere, Skoleafdelingen og offentligheden via de sædvanligt benyttede kanaler.

Læs om registrering af valgresultatet samt dokumentation under Registrering af skolebestyrelsesvalg nedenfor.

Skoleafdelingen har udarbejdet en generel tidsplan til brug for både ordinære valg og forskudte valg, som kan tilpasses de lokale forhold, ajourført i forhold til 2024 (pdf).

Læs mere om bundet flertalsvalg i Kommunestyrelseslovens § 24 på retsinformation.dk

Forskudte valg

Mulighed for forskudte valg fremgår af Lov om Folkeskolen § 42, stk. 12. Ved indførelsen af forskudte valg på en skole beslutter skolebestyrelsen, hvilke forældrerepræsentanter, der fratræder. Alternativt afgøres indstillingen ved lodtrækning, jf. § 4 i bekendtgørelsen om valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.

Kompetencen til at godkende forskudte valg efter ansøgning fra en skolebestyrelse er delegeret til skolechefen.

Besluttet, Børne- og Ungeudvalget den 2. marts 2010

Toårig valgperiode for forældrerepræsentanter

Mulighed for toårig valgperiode for forældrerepræsentanter i skolebestyrelserne fremgår af Lov om Folkeskolen § 42, stk. 12. 

Valgperioden kan være 2 år for de forældrerepræsentanter, der måtte ønske det, eller for alle forældrerepræsentanter på en skole, afhængig af skolebestyrelsens ansøgning. Skolebestyrelsen beslutter på et møde at ansøge om toårige valgperioder for forældrerepræsentanter. Af ansøgningen fremgår, hvor mange forældrerepræsentanter ud af de syv, der har toårige valgperioder.

Kompetencen til at godkende toårig valgperiode efter ansøgning fra en skolebestyrelse delegeres til skolechefen.

Besluttet, Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020

Medarbejderrepræsentanter vælges således, for ét skoleår ad gangen:

Der vælges to medarbejderrepræsentanter af og blandt skolens medarbejdere.

En bred repræsentation på medarbejdersiden skal tilstræbes, i lyset af skolereformen.

Skolens leder indkalder samtlige medarbejdere, der gør tjeneste ved skolen, til en fælles valghandling:

  1. Indkaldelsen sker med 14 dages varsel.
  2. Kandidatforslag bliver indleveret til skolelederen otte dage før valghandlingen og bliver bekendtgjort for medarbejderne seneste fem arbejdsdage før valghandlingen. En kandidats ansættelsesforhold bør ikke have en varighed på under 1 år.
  3. Alle medarbejdere kan stemme på alle kandidater. Hver medarbejder har én stemme. De to medarbejdere, der har fået flest stemmer, er valgt. Derudover bliver to stedfortrædere valgt efter samme fremgangsmåde. Ved stemmelighed foretages lodtrækning.
  4. Valget finder sted i forbindelse med skoleårets forberedelse. Medarbejdernes valgperiode er på et år og følger skoleåret.

Elevrepræsentanter vælges således, for ét skoleår ad gangen:

Elevrådet vælger to elevrepræsentanter og deres stedfortrædere. Hvis skolen har undervisning på flere afdelinger, skal der vælges mindst en elevrepræsentant for hver afdeling, jf. styrelsesvedtægtens § 1. Skolelederen er ansvarlig for afholdelse af valget, som foregår ved skoleårets start og gælder dette skoleår.

Bilaget, undtaget de to underpunkter under "Forældrerepræsentanter vælges således", er besluttet i Børne- og Ungeudvalget den 4. februar 2014

Alle Silkeborg Kommunes skolebestyrelser har i 2014 godkendt reglerne i dette bilag. Bilaget er ajourført for bedre overblik i 2024.

 

Registrering af valgresultat - dokumentation for skolebestyrelsesvalg

  • Sammensætningen af skolebestyrelsen skal fortsat tage udgangspunkt i § 1 i Skolestyrelsesvedtægt for Silkeborg Kommune.
  • Valget af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen foregår ud fra punkt 1-10 ovenfor
  • Skolen gemmer alt vedr. skolebestyrelsesvalget i ESDH-systemet Acadre:
    • Autoprofil ”SKO Skolebestyrelsens sammensætning og valg”
    • Sagen navngives [skolens navn/forkortelse] Skolebestyrelse – sammensætning og valg [byrådsperiode]
    • Sagsansvarlig enhed skal være skolens.
    • Adgangsgruppen SKO SEK Skolebestyrelsesvalg tilknyttes sagen.
    • Der oprettes en samlesag, Skolebestyrelsesvalg, som samler skolens valgsager.
  • I denne sag gemmes:
    • Materiale vedr. valg af forældre/medarbejdere/elever - dvs. indkaldelse til valgmøde, opstillingslister mv.
    • Valgets resultatet, så der ikke er tvivl om, hvilke forældrerepræsentanter, der er på valg i hvilke år, og hvem der er stedfortrædere/suppleanter. 
    • Relationen i samlesagen sikrer, at det er nemt at få et overblik, også selvom ældre sager afsluttes.
  • Efter valg/fredsvalg og konstituering sender skolen sagsnummeret på valg-sagen samt navn og mailadresse på formanden for skolebestyrelsen til Sekretariatet, Skoleafdelingen v/Helle Præsius Busk.

Ved næste skolebestyrelsesvalg er det skolens ansvar, at de forældrerepræsentanter, hvis valgperiode ophører, sættes på valg.

Vær opmærksom på, at det kan være hensigtsmæssigt for kontinuiteten i skolebestyrelsen, at skolen ansøger om at afholde forskudte valg.

1.01 Love og regler

Lov om folkeskolen, kapitel 6, § 42

Bekendtgørelse om valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelser i folkeskolen af 23. august 2017

Hvis teksten på retsinformation.dk er "Historisk", så søg øverst til højre under "Senere ændringer til forskriften" og find den gældende udgave. Send desuden besked til webmaster.

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)