Skip til hoved indholdet
    Hjem Styrelsesvedtægtens bilag og underbilag Bilag 3: Undervisningens ordning, almenområdet GDPR, BYOD, Chromebooks og Google Workspace

GDPR, BYOD, Chromebooks og Google Workspace

Her er samlet en række informationer, som er relevante for forældre m.fl. vedr. IT i folkeskolen, i nogle underbilag

Politiske beslutninger vedr. IT

For at understøtte de nye krav til IT i undervisningen ønsker Silkeborg Kommune fremadrettet at tilstræbe, at der på 4.–9. klassetrin er en IT-enhed pr. elev.
Overbygningsskoler har satset kraftigt på at skabe læringsmiljøer, hvor hver elev har en computer. Dette opnås dels ved, at eleverne selv medbringer udstyr (BYOD, Bring Your Own Device), dels ved supplement med skolens udstyr.
På mellemtrin og indskoling har skolerne fortrinsvis stillet IT-udstyr til rådighed for elevernes læring, hvor flere klasser deles om IT-udstyret. Nogle få skoler har forsøgt sig med BYOD på disse årgange, hvilket generelt ikke har været en stor succes, ifølge evalueringen.
For at understøtte behovet for IT-udstyr til udlån, primært på 4.–6. klassetrin, indkøbes Chromebooks for et samlet beløb på 5,5 mio. kr.
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 5. april, 3. maj, 9. august og 6. september 2016 

​Se i øvrigt beslutninger i bilag 1.05 Strategier og projekter på skoleområdet. Der arbejdes på en ny og tidssvarende IT-strategi.

Dette bilag er opdelt i fire underbilag

Skoleafdelingen og Silkeborg Kommunes skoler behandler forældres, børns og medarbejderes personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningen og dansk lov på området

 

Lovgrundlag: Databeskyttelsesforordningen 2016/679 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger.

Formålet med lovgivning og regler om persondata er at beskytte alle borgere mod, at deres personoplysninger misbruges. Den enkelte borger ejer sine oplysninger. Databeskyttelsesforordningen trådte i kraft den 25. maj 2018.

Læs det til enhver tid gældende oplysningsbrev til forældre om, hvordan vi behandler oplysningerne, på hjemmesiden med oplysningsbreve (kan printes herfra).

Læs Silkeborg Kommunes hjemmeside med alt generelt vedr. databeskyttelse.

Læs om de digitale læremidler, som der er indgået aftale om - både de generelle aftaler og de aftaler, der kun gælder udvalgte skoler - samt om Skoleafdelingens databehandleraftaler.

Beskyttelse af personoplysninger for medarbejdere og ledere på folkeskolerne

Skolernes medarbejdere og ledere har brug for en lang række data til at skabe optimal læring og trivsel for eleverne, og til at sikre et konstruktivt samarbejde med forældrene. Så derfor: Brug den sunde fornuft, når der skal indhentes, behandles og gemmes data om elever og forældre.

 

En personoplysning er enhver form for information, der kan henføres til en bestemt person, også selv om personen kun kan identificeres, hvis oplysningen kombineres med andre oplysninger. Personoplysninger kan for eksempel være et navn, et personnummer, et billede, et fingeraftryk eller en stemme, når det i praksis er muligt at identificere en person ud fra oplysningerne eller i kombination med andre.


Din mulighed for at behandle oplysninger afhænger af, hvilken type oplysning, der er tale om. Fx er mulighederne mere restriktive for helbredsoplysninger end for elevernes navne.

Man opdeler typisk personoplysninger i 4 forskellige kategorier:

Almindelige personoplysninger

  • omfatter alle oplysninger, der ikke er følsomme personoplysninger. Det kan for eksempel være navn og adresse, billeder af børn, forældre eller personale på skolen, oplysninger om forældrenes økonomi, antal sygedage, familieforhold mv.

Fortrolige oplysninger

 

  • er egentlig almindelige personoplysninger, hvor der er særlige beskyttelsesbehov. Det afgørende for, om en oplysning skal anses for fortrolig, vil være en vurdering af, om oplysningen efter den almindelige opfattelse i samfundet bør kunne forlanges unddraget offentlighedens kendskab. Som eksempel kan nævnes personnummer, længerevarende arbejdsløshed, familiestridigheder eller tvangsfjernelser.

Følsomme oplysninger

  • er oplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling af genetiske data, biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk person, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering. Kun disse oplysninger er følsomme oplysninger.

  • Inden for skoleområdet vil der primært være tale om helbredsoplysninger – herunder også trivsel (fx ”jeg har ofte ondt i maven”), specialundervisningsbehov (fx diagnoser) – samt race og etnisk oprindelse. 

Oplysninger om straffedomme og lovovertrædelser eller tilknyttede sikkerhedsforanstaltninger

  • Denne type oplysninger findes – om end sjældent – også på skolerne. Fx kan det i et dokument fremgå, at ”far sidder i fængsel”.

Databeskyttelsesreglerne finder anvendelse, når man “behandler” personoplysninger. Du behandler personoplysninger, når du modtager oplysninger – uanset om du har bedt om dem eller får dem uopfordret – når du opbevarer/gemmer oplysninger, når du bruger oplysninger, når du fortæller oplysningerne til andre, eller når du sletter oplysningerne.

Det betyder for eksempel, at du behandler personoplysninger, når du laver et referat fra et møde, eller når du fortæller skolelederen, at et barn i klassen har været fraværende i længere tid.


Helt generelt må du gerne behandle personoplysninger, hvis det er nødvendigt for, at du kan udføre dit arbejde. Det skyldes, at der som udgangspunkt er hjemmel til at behandle de personoplysninger, som er nødvendige for, at du kan udføre dit arbejde som ansat på skolen.

Er der tale om følsomme oplysninger, må du dog alene behandle oplysningerne, når

  • behandlingen er nødvendig for at overholde lovgivning og forpligtelser (er oftest tilfældet), eller
  • der er indhentet eksplicit og udtrykkeligt samtykke hos personen/forældremyndighedsindehaver

Vær dog opmærksom på, at du aldrig må behandle flere oplysninger end nødvendigt. Det betyder med andre ord, at du skal skelne mellem ”need to know-oplysninger”- som du gerne må behandle - og ”nice to know-oplysninger” – som du ikke må behandle.


Der er krav om, at den person man behandler personoplysninger om skal kunne gennemskue, hvad oplysningerne bruges til. Det er derfor et krav, at vi oplyser om, hvilke oplysninger vi behandler, hvorfor vi behandler oplysningerne, hvor længe vi behandler oplysningerne og en række andre ting.

På skoleområdet bliver forældre orienteret, når de bruger den digitale indskrivning. Her afgives samtykke til foto og bibliotekslånekort. Modtager skolen et barn udenom den digitale indskrivning, skal I på skolen selv sørge for, at forældremyndighedsindehaver får besked om, at vi behandler oplysninger om dem. Forældrene afgiver i øvrigt samtykker, når de kommer i Aula.

Du kan med fordel formidle link til dette oplysningsbrev til forældremyndighedsindehaver.


Billeder af fx elever og lærere er også personoplysninger.

Læs Silkeborg Kommunes regler om databeskyttelse, find boksen Vores brug af fotos og video

Læs mere om reglerne for samtykke og billeder pr. august 2022 på datatilsynet.dk

Datatilsynet har udgivet en "Tjekliste til skoler ved brug af billeder og video" i januar 2023

Læs desuden i Skolehåndbogen, boksen Samtykker til fotos, billeder og filmoptagelser udenfor AULA

Billeder (gælder også videoer) med personer i Aula og i andre tilfælde

Billeder har fokus på aktiviteten, ikke børnene

Billeder er en god måde til at fortælle om hverdagen og børnenes læring i dagtilbud og skoler.

Som medarbejder skal du vurdere, hvad det enkelte billede skal vise din målgruppe. Anvend de billeder, som bedst illustrerer aktiviteten og det tilhørende pædagogiske formål. Det anbefales at have fokus på at udvælge de bedst egnede billeder, så kommunikationen bliver så enkel og målrettet som muligt.

Vær opmærksom på, at der skal foreligge en helhedsvurdering, der beskriver formålet med billedet/optagelsen samt, hvorfor billede/optagelse lægges på Aula. En helhedsvurdering kan fx være, at I som skole ønsker at dokumentere elevernes hverdag og læring, samt at give forældrene et indblik i elevernes oplevelser, og at inddrage forældre i deres barns hverdag på skolen osv. "Skabelon - helhedsvurdering af billeder" kan findes på intranettet Siko.

Herudover kan der være andre situationer, hvor vi kun må tage billeder/lave optagelser, hvis vi har samtykke til det. En specifik tilladelse kan indhentes via Aula.

Vi bruger billeder med omtanke

Hvis vi tager billeder af dit barn, har vi altid vurderet, om billedet er relevant at dele.

Billederne håndteres sådan:

  • Skolen skal undgå billeder, der udstiller børnene (eller medarbejderne).
  • Medarbejderne skal bruge skolens udstyr til at tage billeder, så der ikke ligger billeder af børnene på fx private telefoner. Dog kan private telefoner anvendes, hvis billeder tages via Aula-App.
  • Skolen skal sætte nogle tidsfrister for sletning af billederne, som giver mening i forhold til formålet med billederne. Aula sletter ikke automatisk billeder.

Hvis du ønsker et billede slettet

Ønsker om sletning af et enkelt billede fra enten forældre, elev eller medarbejder bør som udgangspunkt imødekommes med det samme ved at slette billedet, med mindre særlige grunde taler imod.

Ønsker forældre eller elever at bruge ”Retten til at blive glemt” eller få slettet flere billeder med sig selv på, så henvis dem til din leder, da der skal ske en vurdering af, om billederne har arkivmæssig værdi.

15. september 2022, revideret 31. januar og 10. oktober 2023/Besluttet af Skolechefen


Personoplysninger skal altid opbevares et sikkert sted, og som udgangspunkt skal de alene opbevares ét sted – man må altså ikke kopiere personoplysningerne og gemme dem flere forskellige steder. Herudover må man ikke opbevare personoplysningerne længere tid end højst nødvendigt.

Hovedreglerne betyder, at:


Du kan i skemaet nedenfor se, hvilke systemer du kan anvende til at gemme de personoplysninger, som indgår i dit arbejde.

  Opfylder de generelle sikkerhedskrav Må anvendes til opbevaring af almindelige personoplysninger (1.) Må anvendes til opbevaring af følsomme personoplysninger (2.) Må anvendes til arkivering af følsomme personoplysninger (3.)
ESDH (GO)  OK OK OK OK
Tabulex OK OK OK OK
MeeBook OK OK Ikke OK Ikke OK
Aula OK  OK OK OK - men også i GO
E-mail silkeborg.dk OK OK OK Ikke OK
E-mail silkeskole.dk OK OK Ikke OK Ikke OK
Google Suite for Education - silkeskole.dk OK OK Ikke OK Ikke OK
OneDrive, Google, Dropbox mv. Ikke OK Ikke OK Ikke OK Ikke OK
Facebook, Snapchat, Youtube mv. Ikke OK Ikke OK Ikke OK Ikke OK
gmail.com, yahoo.dk, hotmail.com mv. Må ikke bruges i arbejdsmæssig sammenhæng Må ikke bruges i arbejdsmæssig sammenhæng Må ikke bruges i arbejdsmæssig sammenhæng Må ikke bruges i arbejdsmæssig sammenhæng

 

Generelt om personoplysninger: Læs mere i boksen "Hvilken type af personoplysninger findes der". 
  1. Almindelige personoplysninger - f.eks. navn, adresse og cpr.nr. 
  2. Opbevaring af følsomme personoplysninger/data. Man må sende mail via sikre mail, men ikke opbevare dem længere end nødvendigt (højst 30 dage eller 3 måneder for igangværende sager).
  3. Kommunens ESDH (GO) og Tabulex er sikre systemer, hvor der kan arkiveres fortrolige og følsomme oplysninger.

Hovedreglen er, at de statslige og kommunale it-systemer er sikre – men på forskellig vis – mens private eller webbaserede systemer sjældent er det. Der skal foreligge en databehandleraftale på systemerne, og der skal være procedurer, der sikrer, at data fx ikke opbevares længere end de må, og at kun de relevante personer har adgang til data. Ansvaret for dette påhviler den enkelte skoleledelse.

Alle skoler har udarbejdet retningslinjer for, hvad der skal gemmes i GO, og hvad der ikke skal, på baggrund af undervisning i notat- og journaliseringspligt i sommeren 2019.

  • GO (GetOrganized, ESDH-system) opfylder generelt sikkerhedskravene, hvis de forskellige sikkerheds- og procedureregler bliver fulgt.
  • Børne- og elevadministrative systemer som Tabulex TEA opfylder de tekniske sikkerhedskrav, men der skal være procedureregler for, hvem der må se og bruge hvilke oplysninger. Den lokale skoleledelse har ansvaret.
  • Pædagogiske platforme som Aula og Meebook opfylder de tekniske sikkerhedskrav, men der skal være procedureregler for, hvem der må se og bruge hvilke oplysninger. Den lokale skoleledelse har ansvaret. 
  • Kommunale, serverbaserede emailsystemer opfylder som hovedregel sikkerhedskravene, mens web-baserede emailsystemer som hotmail, gmail, jubii, Outlook via Office365 mv. ikke gør det. E-boks er den sikreste måde at kommunikere digitalt med forældrene på. I Silkeborg er silkeborg.dk-mail en sikker mail. Office365-mail er ikke sikker til personfølsomme oplysninger, bla. fordi det er muligt at viderestille.
  • Sociale medier som Facebook, Twitter, Snapchat, Youtube m.v. opfylder generelt ikke sikkerhedskravene og må derfor ikke anvendes til personoplysninger. Dette gælder både tekst og billeder, med mindre der er indhentet konkret skriftlig tilladelse.
  • OneDrive og Google Suite for Education (silkeskole.dk) er sikre i forhold til backup m.v., men opfylder ikke krav i øvrigt. Følsomme personoplysninger må ikke opbevares her. 
  • Webbaserede fildelingssystemer (office365, dropbox m.v.) opfylder generelt ikke sikkerhedskravene og må derfor ikke anvendes til følsomme personoplysninger. Kun Google Suite for Education (silkeskole.dk) anvendes til andre typer af oplysninger som f.eks. undervisningsplaner og -materialer.

  1. Sund fornuft = følg retningslinjerne
    Brug din sunde fornuft og tag rimelige forholdsregler - men husk, at det er svært som medarbejder at vurdere risiko og sandsynlighed for, at der kan ske brud på databeskyttelsen, så man undgår, at oplysningerne kommer til uvedkommendes kendskab. Følg derfor retningslinjerne nøje!
  2. Lovlighed, rimelighed og gennemsigtighed
    Borgerne ejer deres egne oplysninger, og det offentlige må kun have oplysningerne liggende og arbejde med dem, hvis der er et lovligt og rimeligt formål hermed, og hvis borgerne er informerede om, at det sker.
  3. Kun til saglige formål
    Behandlingen af personoplysninger skal ske ud fra saglige og legitime formål. Hvis borgeren har givet tilladelse til behandling til et bestemt formål, gælder tilladelsen alene til dette specifikke formål.
  4. Begrænsning
    Man må kun indsamle, gemme og arbejde med personoplysninger, som er tilstrækkelige, relevante og begrænsede til det, der er nødvendigt. Det vil sige ”need to know” og ikke ”nice to know”.
  5. Korrekte oplysninger
    Personoplysninger skal være korrekte og ajourførte. Urigtige oplysninger skal slettes eller rettes.

  6. Ikke længere end nødvendigt
    Personoplysninger skal slettes eller anonymiseres, når man ikke længere har behov for at behandle dem. Det skal derfor konkret afgøres, i hvor lang tid personoplysninger skal gemmes og må behandles. Den enkelte skoleledelse har et ansvar for, at der er udarbejdet en slettepolitik og sletteprocedure, der sikrer dette.

  7. Fortrolighed
    Personoplysninger må kun opbevares og behandles i systemer, som giver den nødvendige sikkerhed. Du kan i skemaet under ”Hvilke IT-systemer må anvendes til at gemme data” se, hvilke systemer du kan anvende til hvilke opgaver.

 


Hvis du er usikker på, om du - i en konkret situation - må behandle oplysninger om en elev eller dennes forældre, kan du altid kontakte Jurateamet via jurateam@silkeborg.dk

Hvis du er usikker på, hvor du må gemme oplysninger om en elev eller dennes forældre, kan du altid kontakte Skoleafdelingen v/Steen Demuth, sde@silkeborg.dk.

Hvis du er usikker på, om uvedkommende måske har fået kendskab til oplysninger om en elev eller dennes forældre, kan du altid kontakte kommunes DPO via DPO@silkeborg.dk.


Brud på persondatasikkerheden (sikkerhedsbrud) foreligger for eksempel hvis:

  • du sender en mail med fortrolige personoplysninger til den forkerte modtager, eller hvis en mail til en forælder indeholder andre forældres fortrolige personoplysninger
  • du lader papirer med personoplysninger ligge uden opsyn et sted, hvor andre – elever, kollegaer eller forældre – har adgang til dem.

I tilfælde af brud på persondatasikkerheden skal du straks kontakte din leder, som herefter kontakter kommunens databeskyttelsesrådgiver (DPO). Det er vigtigt at tage sikkerhedsbrud alvorligt, da kommunen kan risikere at få en bøde.

I Silkeborg Kommune har vi valgt, at børnene skal kunne medbringe deres eget udstyr i skolerne og anvende det i undervisningen - også kaldet Bring Your Own Device (BYOD)

 

Silkeborg Kommune opfordrer til BYOD på skolerne, men skolen har et ansvar for, at personligt, tidssvarende udstyr kan stilles til rådighed for de børn, som ikke selv kan medbringe udstyr.​

BYOD og forsikring

  • Forsikring i forhold til benyttelse af digitalt udstyr i skolen: Samtlige skader skal altid behandles efter dansk rets almindelige regler om erstatning.
  • Hvis et barn benytter eget digitalt udstyr: Det er valgfrit, om et barn vil benytte sit eget udstyr i forbindelse med undervisningen. Når barnet har valgt at benytte personligt digitalt udstyr, har skolen umiddelbart intet erstatningsansvar. Det betyder, at det som udgangspunkt er forældrenes indbo- eller familieforsikring, som skal dække, hvis barnet beskadiger eller mister udstyret.
  • Hvis et barn gør skade på andre børns digitale udstyr: Hvis et barn gør skade på et andet barns udstyr, er det et forhold mellem parterne selv. Parterne skal dermed selv anmelde skaden til eget forsikringsselskab.

Ifølge retspraksis kan skolen kun pålægges et erstatningsansvar, hvis en skade er sket som følge af en forsømmelse fra skolens side.

3.05 Love og regler

LBK nr. 178 af 05. marts 2018 Bekendtgørelse af lov om hæftelse for børns erstatningsansvar og om skærpet erstatningsansvar for anstiftere og ledere af opløb

LBK nr. 1070 af 24. august 2018 Lov om erstatningsansvar

Hvis teksten på retsinformation.dk er "Historisk", så søg øverst til højre under "Senere ændringer til forskriften" og find den gældende udgave. Send desuden besked til webmaster.

Alle børn i 3., 4., 5. og 6. årgang låner en kommunalt ejet Chromebook, og de har erstatningsansvar, hvis de gør skade på skolens digitale udstyr

 

Generel orientering til forældre om Chromebook

Der er udarbejdet en generel orientering til forældre om Chromebook samt en kort indføring om brugen af Google Workspace for Education, herunder databehandleraftaler (notat, august 2023)

Chromebooks og forsikring

Lovgrundlag: Lov om hæftelse for børns erstatningsansvar mv. (5.3.2018)

  • Forsikring i forhold til benyttelse af digitalt udstyr i skolen: Samtlige skader skal altid behandles efter dansk rets almindelige regler om erstatning.
  • Hvis et barn gør skade på skolens digitale udstyr - erstatningsansvar: ”Undervisningsministeriet har udtalt, at folkeskoleloven ikke indeholder bestemmelser om erstatning for skader, der måtte ske på undervisningsmidler, imens de er udlånt til eleverne. Spørgsmål herom må derfor afgøres efter dansk rets almindelige regler om erstatning. Byrådet eller skolens leder kan ikke ved aftale eller lignende pålægge elever eller forældre erstatningsansvar i videre omfang, end hvad der følger af dansk rets almindelige regler om erstatning. Det er således ikke eleven, som bærer ansvaret for enhver - også hændelig - beskadigelse og bortkomst. Såfremt en Chromebook bliver beskadiget, vil der altid blive foretaget en konkret vurdering af sagen, og kun i de tilfælde, hvor eleven har handlet ansvarspådragende, vil der blive rejst et krav om erstatning.” Skolen har altså samme ret som andre til at kræve erstatning af en skadevolder, også når skadevolder er et barn. I disse situationer er det Silkeborg Kommunes Forsikringsteam, der står for sagsbehandlingen. Indberetningen foretages af skolen til forsikring@silkeborg.dk, hvorefter Forsikringsteamet påbegynder behandling af sagen.
  • Børns erstatningsansvar jf. Justitsministeriets pjece: Ved erstatningssager er det ikke skolelederen, men Silkeborg Kommunes Team Forsikring og Risikostyring, som tager beslutningen vedr. erstatningskrav til forældre/barn ud fra gældende lovgivning på området. Forældre opfordres til at undersøge egne forsikringsforhold og herunder mulighed for eventuel dækning på lånt computer.
  • Hvis forældrenes forsikring ikke dækker skaden? Som tidligere nævnt, bliver der krævet erstatning fra barnet (forældrene), såfremt barnet er erstatningsansvarligt. Dækker familiens forsikring ikke, træder Lov om hæftelse for børns erstatningsansvar i kraft. Det betyder, at har et hjemmeboende barn under 18 år lavet en skade, som barnet kan bebrejdes, kan skadelidte nu kræve op til 7.500 kr. i erstatning fra den forælder, der har forældremyndighed over barnet. Er der fælles forældremyndighed, hæfter forældrene solidarisk.

Se Justitsministeriets pjece fra 2011: Børn skal også betale - om børns erstatningsansvar (pdf)

Se forsikringsguiden.dk om Børns ansvar

Se forsikringsguiden.dk om Forældres ansvar

Politiske  beslutninger

Med afsæt i erfaringerne med digital undervisning under Corona-nedlukning og på baggrund af klare anbefalinger fra kommunens skoleledere ønsker Skoleafdelingen at udvide den faste udlevering af Chromebooks til 4.-6. årgang til fremadrettet også at inkludere eleverne på skolernes 3. årgang fra skoleåret 2021/22 og frem.
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 1. marts 2021. Orientering om praktisk og økonomisk drift den 3. maj 2021.

Byrådet vedtog i begyndelsen af oktober 2016 at bevilge penge til hardware til skolerne i Silkeborg Kommune, således at alle børn i 4., 5. og 6. klasse har en Chromebook.

3.05 Love og regler

LBK nr. 178 af 05. marts 2018 Bekendtgørelse af lov om hæftelse for børns erstatningsansvar og om skærpet erstatningsansvar for anstiftere og ledere af opløb

LBK nr. 1070 af 24. august 2018 Lov om erstatningsansvar

Hvis teksten på retsinformation.dk er "Historisk", så søg øverst til højre under "Senere ændringer til forskriften" og find den gældende udgave. Send desuden besked til webmaster.

Gennem flere år har skolerne i Silkeborg Kommune anvendt Google Workspace for Education som en integreret del af den undervisning, der foregår dagligt. Her er en gennemgang af praksis.

 

Google Workspace er tænkt som en kontorpakke til erhvervslivet. Google stiller den samme pakke til rådighed for uddannelsesinstitutioner. Det betyder, at Google ikke anvender reklamer på såkaldte Core-produkter: Google Docs, Google Sheets, Google Classroom, Gmail m.fl., som for skolerne ikke er relevante. 

Det betyder samtidig, at Google ikke indsamler oplysninger om brugere.

Hvis du vil vide mere, kan du finde yderligere information på Google Workspaces hjemmeside om sikkerhed og privatliv.

Barnets Google-konto

Når et barn starter i skolen i Silkeborg Kommune, oprettes automatisk en Google-konto til barnet. Kontoen er placeret i skolernes eget domæne, silkeskole.dk.
Sammen med den oprettede konto tildeles barnet også en Gmail-adresse baseret på barnets Unilogin-brugernavn og silkeskole.dk. Et eksempel kan være brugernavn@silkeskole.dk.

Når barnet første gang anvender sin Google-konto, er der allerede oprettet to mapper, som benyttes i den daglige undervisning. Dels en personlig afleveringsmappe, som barnets lærere og pædagoger har adgang til, og dels klassens mappe, som klassens børn har adgang til. Heri kan lærere og pædagoger placere opgaver, artikler og andet, som børnene skal bruge til arbejdet i klassen.

Adgang til Google apps

Via Google Workspace har barnet adgang til flere af Googles kerne-apps. I det omfang der er aldersrestriktioner på en app, vil det ikke for pågældende børn være muligt at starte appen fra deres respektive silkeskole.dk-konto.

Adgang til YouTube, Blogger og G+

I forhold til YouTube er der restriktioner på, hvilke videoer brugeren kan se, når skolernes Google Workspace-løsning anvendes.

YouTube: eleverne kan ikke kommentere på YouTube med deres silkeskole-konto, og de kan ikke have kanaler under silkeskole.dk. Eleverne kan stadig se YouTube, hvis lærere linker til YouTube-videoer. Alle elever kan stadig logge på YouTube med andre konti. Anbefalingen er, at elever benytter YouTube uden login.

Silkeborg Kommune har begrænset adgangen til ikke-godkendte apps og tilføjelser, så brugere ikke kan installere eller logge på ved at benytte skolekonto til oprettelse af bruger på disse. Adgangen til dette er generelt blokeret. 

Sociale medier

De fleste sociale medier tillader, at man opretter sig som bruger via en email-konto eller via en Google-konto. Det er skolernes politik, at man i undervisningen ikke arbejder på sociale medier uden forældrenes samtykke, hvis børnene er under 13 år.

Skolerne kan dog ikke forhindre, at børnene selv anvender deres Google-konto til at oprette sig på et socialt medie.

Sletning af Google-konto

Barnets Google-konto og tilhørende data slettes et år efter, at barnet er udgået fra Silkeborg Kommunes skolevæsen. Perioden er afstemt efter erfaring med, at børn ofte vender tilbage for at hente data, de ikke fik med sig ved skoleafslutning.

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)