Økonomi og skoleårets planlægning
Mere om budgetlægning og budgetregulering, daglig økonomi (systemer mv.), TRIO/grundskoleindberetning, timetal og tilsyn mv. Husk: Brug søgefeltet øverst til højre, hvis du ikke finder det, du leder efter!
Indhold - korte beskrivelser og/eller links vedr. økonomi og skoleårets planlægning
Prisme 365 og dimensionskontoplan
Med Prisme 365 følger en dimensionskontoplan. Her bogføres der på 5 forskellige dimensioner, som tilsammen udgør en kontostreng. Kontostreng er altså det nye ord for kontonummer/registreringskontonummer. Begge dele er indført pr. 1. januar 2023.
Læs mere om dimensionskontoplanen på siko
Se Prismesupportens vejledninger til Prisme 365 på siko
Kontakt til Prisme-supporten i Økonomiafdelingen: 8970 1645
Betaling af faktura i Prisme 365
Se vejledninger, brugeroprettelsesblanket mv. til systemet på siko
Ved betaling af faktura – udskriv bilag, få underskrift, vedlæg bilag – betal faktura. Skolerne har forskellige procedurer for, hvordan underskrift på bilag foregår.
Betaling af udlæg
Hvis en skolesekretær har udlæg og ikke kan få det refunderet på egen skole (f.eks. hvis man er eneste skolesekretær), kan det sendes til: skole@silkeborg.dk
Find "Retningslinjer for udlæg" på siko
Budgetomplaceringer direkte i Prisme 365
Hvis man ønsker at budgetomplacere, kræver det en sikkerhedsrolle i Prisme, der hedder: @SIL Budgetindberetningsmedarbejder. Skriv til Prisme@silkeborg.dk og bed om sikkerhedsrollen, hvis du ønsker rettigheden.
Vejledning til budgetomplaceringer på siko
Skolerettet vejledning findes i Acadresagen 22/27552 Dimensionskontoplan - Skoleområdet
Hvert år i oktober skal landets grundskoler indberette bl.a. planlagte undervisningstimetal, personalets alder og køn samt personalets arbejdstid. Skolen modtager en mail fra STIL.
IST Tjenestetid (Trio) understøtter opgaven og kan overføre data til Stil.dk.
Hvert år ultimo september udsendes der med Skoleafdelingens nyhedsbrev en aktuel vejledning. Deadlines for arbejdet fremgår ligeledes af nyhedsbrevet.
Silkeborg Kommunes vejledning for Grundskoleindberetningen (link kommer til september)
Selve indberetningen foregår via data.stil.dk/grundskoleindberetning.
På ovenstående side er der også link til vejledninger og FAQ.
Support: Trio-superbruger Henrik Lundbeck Nielsen
Alle indkøb skal grundlæggende foretages via indkøbssystemet, find vejledninger mv. på siko
Læs om Indkøb og Udbud på siko:
- Kontakt Indkøb og Udbud
- Nyt fra Indkøb og Udbud (grupperum, som man med fordel kan tilmelde sig)
- Hjælp til e-handel
- Hørkram - fejl, mangler og forsinkelser
- Indkøbsaftaler
- Køb af værktøj og byggematerialer
- Tellis Gavekort: Retningslinjer for gavekort givet fra arbejdsgiver til medarbejder FRARÅDES, køb en gave i stedet (NB: skattepligtighed, husk bogføringsart 29 på buketter mv.), link til siko
ST Tjenestetid (TRIO)
Oprulning af Trio til kommende skoleår
Hvert år i marts måned foretages oprulning og tilpasning af skolernes Triodatabase til kommende skoleår. Aktuel vejledning samt mulighed for deltagelse i workshops udsendes med Skoleafdelingens nyhedsbrev.
Opgørelse af lærernes arbejdstid og undervisningstimetal ved skoleårets afslutning
Hvert år ved skoleårets afslutning opgøres lærernes arbejdstid og undervisningstimetal i Trio. Indberetning til SD-løn sker via Trio med udgangen af juni måned således, at udbetaling sker ultimo juli måned. Aktuel vejledning udsendes med Skoleafdelingens nyhedsbrev.
Opgørelse af en lærers arbejdstid ved til-/fratrædelse eller ændring af ansættelsesgrad midt i skoleåret
Såfremt en lærer midt i et skoleår til-/fratræder eller ændre ansættelsesgrad, skal der foretages en opgørelse af arbejdstiden i den konkrete periode, Trio understøtter dette og kan overføre timer og undervisningstillæg til SD.
Indberetning af lærernes ansættelsesgrad og tillæg i kommende skoleår
Ved skoleårets afslutning indberettes lærernes ansættelsesgrad og tillæg i det kommende skoleår. Indberetningen sker på baggrund af lærerens opgaveoversigt. Aktuel vejledning og deadline udsendes med Skoleafdelingens nyhedsbrev.
Fagfordeling og skemaer
I perioden fra marts til juli foretages kommende skoleårs planlægning af lærernes- og pædagogernes arbejdstid, samt skemalægning af undervisningen.
Når planlægningen i Trio er gennemført, overføres lærernes (og eventuelt pædagogernes) skemabrikker til IST Tabulex Skema, hvor skemalægningen foretages. Efter endt skemalægning overføres skemadata fra IST Tabulex Skema til IST Trio, hvor der sker synkronisering med lærernes undervisningsopgaver. Overførsel af skemaer til IST Vikarmodul og Aula kalender sker herefter via IST Trio.
Lærernes opgaveoversigter dannes i IST Trio og skal være tilgængelig for lærerne 5 uger før skolestart.
Der udarbejdes en mødeplan for lærernes tilstedeværelse.
Trio+
Trio+ er en webbaseret løsning, hvor lærere (og eventuelt pædagoger) kan tilgå egen opgaveoversigt, skemaoplysninger samt rette personoplysninger som telefonnummer, mail, pårørendeoplysninger mv.
Fagfordelingsmodulet i IST Trio gør det muligt at kommunikere digitalt med medarbejderne i fagfordelingsprocessen via Trio+.
IST Tabulex Vikar
Er en webbaseret løsning der anvendes til registrering af medarbejder fravær samt vikarpåsætning, systemet synkroniserer med Aulakalenderen og giver dermed mulighed for at synliggøre vikarpåsætning for lærer, vikar, elev og forældre. Denne synkronisering gør, at det er muligt at overføre vikarmateriale fra lærer til vikar og elever digitalt.
I vikarmodulet foretages efterbehandling af løn til vikarerne således det sikres at vikarerne får den korrekte løn og konteringen sker på rette afdeling.
Løndata og fraværsdata overføres automatisk fra IST Tabulex Vikar til IST Trio.
Efter godkendelse i IST Trio overføres løndata og fraværsdata via en digital snitflade til SD Løn.
Vejledninger til IST-tjenestetid
Vejledninger til IST-tjenestetid, herunder IST Tabulex vikar mv. kan findes via istdk.com.
Support vedr. arbejdstidsplanlægning, opsætning og anvendelse af IST Trio, IST Tabulex Vikar og Trio +, samt skemadelen i Aula fås via Henrik Lundbeck Nielsen telefon 8970 2814 / mobil 4024 226
Hvert år skal landets grundskoler indberette kompetenceoplysninger (linjefagskompetencer).
Det sker i januar/februar, hvor skolen modtager en mail fra Styrelsen for IT og Læring (STIL).
IST Tjenestetid (Trio) understøtter opgaven og kan overføre data til Stil.dk
Link til aktuel vejledning udsendes i Skoleafdelingens nyhedsbrev. Her fremgår ligeledes deadlines.
Resultaterne af indberetningen af kompetencedækning er en del af det statistiske materiale om folkeskolerne, som man kan finde på uddannelsesstatistik.dk
Søg tal i Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik for grundskoler
På siko findes vejledninger i forbindelse med udførslen af ledelsestilsynet:
- Vejledning - Ledelsestilsyn
- Vejledning - Brugerindstillinger første gang jeg er på Prisme 365
Der bliver sendt mails fra Prisme-supporten direkte til lederen med ansvar for ledelsestilsyn.
Der er mulighed for en generel afkortning af skoleugen i indskolingen og fleksibel mulighed for afkortning af skoleugen på mellemtrinnet og i udskolingen ved at konvertere understøttende undervisning til andre aktiviteter. For skoleårene 2022/23, 2023/24 og 2024/25 har et bredt folketingsflertal forlænget udvidede frihedsgrader i folkeskolen.
- Skolebestyrelsen skal udtale sig til afkortningen, og det skal dokumenteres enten på et referat af et skolebestyrelsesmøde eller ved arkivering af samtykkende mailkorrespondance.
- Skoleafdelingen skal kende til omfanget af afkortningen, så der vil blive afkrævet skolelederen oplysninger om antal timer for hvert klassetrin samt begrundelse via registrering i et skema inden sommerferien.