Forældresamarbejde og skolebestyrelse

Mere om forældresamarbejde, forældreansvar, skolebestyrelsesarbejdet (valg, tilsyn) og tolkebistand mv. Husk: Brug søgefeltet øverst til højre, hvis du ikke finder det, du leder efter!

Indhold - korte beskrivelser og/eller links

Digital post til begge forældre

Lov nr. 468 af 20. marts 2022 om ændring af lov om ligestilling mellem kvinder og mænd (Digital post til begge forældre om fælles barn) er trådt kraft den 21. marts 2022.

Det betyder, at offentlige myndigheder som udgangspunkt skal sende den digitale post, der vedrører et fælles barns forhold, og som er rettet mod begge indehavere af forældremyndigheden over et barn, til begge forældre.

Det gælder uanset om forældrene bor sammen eller ej.

Se også Jurateamets notat om forældreansvar i boksen Forældreansvar nedenfor

Læs om Forældreansvarsloven i bilag 1.17 Forældrerettigheder og forældretilfredshed

Forældremyndighed og en række underpunkter om lovgivningen fra borger.dk findes på Silkeborg Kommunes hjemmeside

Jurateamet har udarbejdet et notat om forældreansvar. Notatet er udarbejdet i forbindelse med indførelsen af forældreansvarsloven i januar 2007. Senere lovændringer er indarbejdet i under de forskellige emner. I notatet er baggrund og svar på hyppigt stillede spørgsmål, FAQ, vedr. emnerne Fælles forældremyndighed; Digital post til forældrene fra offentlige myndigheder; ”Tvunget” samarbejde/fælles beslutninger; Konflikter i samarbejdet; Bonusforældre; Orienteringsretten. EMN-2021-01621

Læs Jurateamets notat om forældreansvar (revideret maj 2022, pdf-fil)

Forældretilfredshedsundersøgelse (FTU) og brugertilfredshedsundersøgelse (BTU) gennemføres med jævne mellemrum, oftest igangsat af politikere. Initiativet kan både være nationalt og lokalt.

Brugertilfredshedsundersøgelsen skal være et redskab for politikere, ledere og medarbejdere i kommunen til at inddrage brugernes vurderinger i tilrettelæggelse af den offentlige service. Det er skolelederens opgave sammen med formanden for bestyrelsen at sætte BTU på dagsorden på et skolebestyrelsesmøde.

Skolens FTU/BTU skal annonceres og eventuelt kommenteres på skolens hjemmeside under Vores skole > Forældretilfredshed.

Social- og Indenrigsministeriet gennemfører i perioden 2019-2022 landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelser på institutionsniveau på en række velfærdsområder. Det sker som opfølgning på et initiativ i Aftalen om ledelse og kompetencer i den offentlige sektor fra februar 2019.

Læs mere og find resultater  i bilag 1.17 Forældrerettigheder og forældretilfredshed

Læs bilag 1.16 om skolernes kommunikation og hjemmesider

Skolens hjemmeside skal til enhver tid være opdateret. Nuværende forældre vil ofte anvende Aula til kommunikation, men hjemmesiden skal indeholde de nødvendige informationer, som kan have interesse for kommende forældre, lokalområdet, foreninger, politikere m.fl.

Vær opmærksom på, at skolebestyrelsens mødereferater skal kunne tilgås fra hjemmesiden, det er et lovkrav.

Hjemmesideredigering og -vejledning mv., se under IT og digitalisering 

Dagligdags kommunikation

Det følger af folkeskolelovens § 54, at bortset fra ind- og udskrivning af skolen, kan skolen kommunikere med den, der har eleven i pleje.

Den kommunikation, der henvises til, vil typisk være daglige beskeder på AULA.

Plejefamilien eller institutionen skal kunne fremvise dokumentation for, at de har eleven i pleje (samtykke mv.).

Andre spørgsmål, fx henvisning til PPL, træning ved Videnshus Dybkær mv.

Hvis skolen kan opnå samtykke fra forældremyndighedsindehavere, skal skolen som udgangspunkt forsøge dette først. Det gælder dog fx ikke, hvis eleven har hemmelig adresse mv. i forhold til den pågældende forældremyndighedsindehaver.

Kan skolen ikke opnå samtykke fra forældremyndighedsindehaver, skal skolen kontakte anbringende kommunes sagsbehandler. Sagsbehandler har herefter mulighed for at give samtykke til henvisning, behandling osv.

Dette gælder uanset, om der er tale om frivillig anbringelse eller tvangsanbringelse.

Iflg. Jura, april 2022

Skolebestyrelsesarbejde

Styrelsesvedtægt for Silkeborg Kommunes skolevæsen sætter de overordnede rammer for arbejdet i skolebestyrelsen:

Skolebestyrelsesarbejdet er beskrevet overordnet på Silkeborg Kommunes hjemmeside

Skolen skal have en oversigt over skolebestyrelsesmedlemmer inkl. kontaktoplysninger på skolens hjemmeside, hvor også mødereferater og årsredegørelse skal offentliggøres.

Skolebestyrelseskursus

Skoleafdelingen afholder i lige år (valgår) et fyraftenskursus for samtlige medlemmer af skolebestyrelserne i september.

Det anbefales, at skolebestyrelserne ved indtræden af nye medlemmer gennemfører et virtuelt skolebestyrelseskursus.

Kursusmateriale fra tidligere gennemførte kurser samt links til virtuelt skolebestyrelseskursus findes på DialogforumSkoles hjemmeside.

 

Placeringen af skolebestyrelsesmøder

Årsplanen for Silkeborg Kommunes skolebestyrelser indeholder 4 uger fordelt hen over 2022/23 (34-47-8-19), hvor det foreslås at holde skolebestyrelsesmøde. Der er påført emner, som den enkelte skolebestyrelse skal drøfte/reagere på. Desuden kan Skoleafdelingen og andre dele af Silkeborg Kommune tilpasse svarfristerne på centralt udsendte udtalelser/høringer til disse fire møder.

Årsagen til de fire faste mødeuger i årsplanen er et ønske om lettere at kunne planlægge et eller flere fælles møder i de forpligtende samarbejder.

Find årsplanen for det aktuelle skoleår på hjemmesiden for Dialogforum.

Mødeskabelon

Når mødereferater offentliggøres, stilles der krav til webtilgængelighed. Det er muligt at klippe/klistre referatet ind i hjemmesidens tekstmodul, men hvis man bruger en skabelon, skal den være gennemgået af "Assist-programmet". Skabelonen må ikke indeholde tabeller.

Se forslag til skabelon i GO, EMN-2019-05693

Skolebestyrelsen fører tilsyn med alle dele af skolens virksomhed, dog undtagen personale- og elevsager - og tilsynet føres i møder, dvs. ikke ved at møde op i undervisningen. Skolebestyrelsen kan fra skolens leder indhente enhver oplysning om skolens virksomhed, som er nødvendig for at varetage tilsynet. Alt foregår med udgangspunkt i gensidig tillid og respekt.

Læs mere om skolebestyrelsens tilsyn på Skole & Forældres hjemmeside

Der afholdes i lige år kurser for skolebestyrelsesmedlemmer i Silkeborg Kommune. Dette er en del af kurset, og kursusmateriale mv. kan ses på Dialogforum Skoles hjemmeside.

Skolebestyrelsesvalg

Læs om valg af forældrerepræsentanter (lige år), medarbejderrepræsentanter (hvert år) og elevrepræsentanter (hvert år) i bilag 1.01 Valg til skolebestyrelsen

Her findes også en generel tidsplan til brug for både ordinære valg, forskudte valg, 2-årige valg og eventuelle suppleringsvalg. Alle forældrerepræsentanter er normalt på valg samme år, i året umiddelbart efter kommunalbestyrelsesvalg, dvs. hvert 4. år. Der er dog andre muligheder, som fremgår af ovennævnte, og det skal skolebestyrelsen ansøge skolechefen om. 

Afholdelse af egentligt valg (efter valgmøde)

IST Elevadministration (tidligere TEA) giver mulighed for udskrift af valglister, stemmesedler mm. under Udskriv > Design udskrifter > Skolebestyrelsesvalg, alt til brug for almindelige valg med fysisk fremmøde. Silkeborg Kommune har pt. ikke købt valgmodulet hos IST til afholdelse af digitale valg.

Læs vejledningen vedr. skolebestyrelsesvalg i IST Elevadministration (pdf-fil)

Resultatet af skolebestyrelsesvalget

Dvs. sammensætningen af den nye skolebestyrelse, skal gemmes i en sag i skolens ESDH-system på skolen. Skoleafdelingens Sekretariat skal IKKE have besked. Skolens forpligtelser i forbindelse med arkivering og skolebestyrelsesvalg fremgår tydeligt af Procedure vedr. toårige valg.

Læs proceduren vedr. toårig valgperiode for forældrerepræsentanter i skolebestyrelser, bilag 1.01.01

Efter valg/fredsvalg og konstituering, enten før sommerferien eller på møde i august, sender skolen sagsnummeret på valg-sagen samt navn og mailadresse på formanden for skolebestyrelsen til Sekretariatet, Skoleafdelingen v/Helle Præsius Busk.

Pr. 1. august i det skoleår, hvor den nye skolebestyrelse tiltræder, skal sammensætningen af skolebestyrelsen fremgå af skolens hjemmeside.

Silkeborg kommune har lavet aftale med Mayas Tolkeservice fra 1. oktober 2022. Aftalen gælder fremmøde-, video- og telefontolkning. Tegnsprogstolkning er ikke en del af denne aftale.

Det er fra 1. oktober 2022 obligatorisk at bruge Mayas Tolkeservice, hvis de kan levere den tolkning, der er brug for.

Det er allerede muligt at booke Mayas Tolkeservice nu, hvis du planlægger møde efter den 1. oktober 2022.

Sådan booker du en tolk hos Mayas Tolkeservice

Du skal oprettes som bruger ved Mayas Tolkeservice for at booke tolke.

Læs Kvikvejledning vedr. bestilling af tolk i siko, nederst på siden

Du kan i denne videoguide se, hvordan du opretter dig som bruger, og hvordan du booker en tolk

Husk at notere følgende i bestillingen:

  • EAN-nummer 579 800 564 8147
  • Borgerens cpr. nr.
  • Borgerens navn

Hvad gør jeg, hvis jeg oplever problemer med tolken?

Det er vigtigt, at du giver feedback, hvis tolken ikke udfører sit arbejde tilfredsstillende. Hvis mange oplever samme udfordringer, kan vi henvende os til leverandøren som samlet kommune i stedet for enkeltpersoner.

Hvis du som bestiller oplever mangler eller væsentlige mangler, fx:

  • Sprogfærdigheder ikke er tilstrækkelige
  • Kommer for sent eller slet ikke
  • Manglende diskretion i forhold tolkens omgivelser

Så kan du enten:

  • Vælge at gennemføre samtalen – og give feedback i bookingsystemet
  • Aflys/afbryd samtalen, hæv ordren i bookingsystemet