Skip til hoved indholdet
    Hjem Styrelsesvedtægtens bilag og underbilag Bilag 1: Overordnet styring Indsatser på skoleområdet

Indsatser på skoleområdet

Igangværende politisk besluttede indsatser, som dækker hele området. Også enkelte signifikante afsluttede projekter.

Find de politisk godkendte, større indsatser her:

Arbejdet med det specialiserede område og professionelle læringsfællesskaber siden 2018 har ført til et samlet indsatsområde med overskriften ”Alle Skal Med”, som arbejder mod at skabe gode læringsmiljøer for alle børn. Alle Skal Med hænger tæt sammen med Den Sammenhængende Børne- og Ungepolitik.

Evaluering af Alle Skal Med i december 2022

Folkeskolerne i Silkeborg Kommune har siden sommeren 2020 haft et fælles indsatsområde med udvikling af gode læringsmiljøer for alle børn kaldet ALLE SKAL MED. Arbejdet har taget sit afsæt i skolernes professionelle læringsfællesskaber og i fem pejlemærker for gode læringsmiljøer udviklet af skoleledelserne i Silkeborg Kommune. I denne orientering præsenteres hovedkonklusionerne fra evalueringen af skolernes arbejde. Evalueringen er baseret på kvalitative dialoger i de enkelte medarbejderteams på skolerne og skriftlig selvevaluering fra skolelederne.

Læs den endelige evaluering af december 2022 (pdf)

Orientering: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 13. marts 2023

Projekthjemmesiden for "Alle Skal Med" på skoleområdet indeholder bl.a. pejlemærker; Mission, vision og værdier samt videoer og præsentationer om mission, vision og værdier, se alleskalmedsilkeborg.dk.

Igangsættelsen af Alle Skal Med

Den 5. marts 2018 blev det i Børne- og Ungeudvalget besluttet at gennemføre en analyse af udfordringerne på det specialiserede område. På baggrund af konklusioner og anbefalinger fra analysen blev der fra sommeren 2018 til vinteren 2019/20 nedsat arbejdsgrupper med fokus på dimensionering, udvikling af fælles fleksible supportfunktioner, justering af tildelingsmodeller, udvikling af inklusionscentrenes praksis og rammer for skolernes arbejde med mellemformer/LFSI (Lokale, Fleksible og Specialiserede Indsatser).

Arbejdet med det specialiserede område og professionelle læringsfællesskaber siden 2018 har nu ført til et samlet indsatsområde med overskriften ”Alle Skal Med”, som arbejder mod at skabe gode læringsmiljøer for alle børn.

Til udvalgets orientering forelægges her baggrund for- og beskrivelse af det samlede indsatsområde ”Alle Skal Med”.

Orientering: Børne- og Ungeudvalget den 7. september 2020

Læs bilag 1 Overordnet styring, underbilaget Den Sammenhængende Børne- og Ungepolitik på skoleområdet

Læs mere på projekthjemmesiden for "Alle Skal Med" på skoleområdet, se alleskalmedsilkeborg.dk.

Flere i fællesskaber er et fireårigt udviklings- og forskningsprojekt, som fra 2020-2025 skal nedbringe ensomheden i Silkeborg Kommune

Projekt Flere i Fællesskabers har en række tilbud for unge, bl.a. Ventilens Ung-til-ung-oplæg, besøg af fællesskabsguide, besøg af vandreudstilling, ungekampagne om ensomhed, ny fritidspasordning Aktiv Fritid og meget mere.

Læs mere om projektet på hjemmesiden flereifaellesskaber.silkeborg.dk

Orientering om forlængelse af projektperiode Flere i Fællesskaber

Projektet er planlagt til at slutte juni 2024. Børne- og Familiechefen, Socialchefen og Sundhed- og Omsorgschefen indstiller, at projektperioden bliver forlænget med et år til juni 2025. Projektet er forsinket grundet restriktionerne i forbindelse med Corona-nedlukninger og langsom opstart, der vanskeliggjorde inddragende fysiske processer. Ved at flytte bagkanten med et år, kan der skabes ro omkring projektet, hvilket vil muliggøre en fortsættelse af arbejdet med mobilisering, brobygning og kapacitetsopbygningen samt understøtte muligheden for forankring af projektets tiltag som selvkørende.

Orienteret, Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget 13. marts 2023

Silkeborg Kommune deltager i en national afprøvning af den såkaldte Islandsmodel i en dansk kontekst i perioden 2020-2023. Formålet med "Fælles om børn og unge" er at skabe et lokalsamfund, der styrker det gode ungeliv, som er kendetegnet ved tydelige voksne, sunde fællesskaber og mindre risikoadfærd. Udvalget skal orienteres om status på projektet

Drøftelse af implementering af pilotprojekt Fælles om børn og unge 2024-2027

Formålet med ’Fælles om børn og unge’ er at skabe et lokalsamfund, der styrker det gode ungeliv, som er kendetegnet ved tydelige voksne, sunde fællesskaber og mindre risikoadfærd. Udvalget skal drøfte projektet og tage stilling til en eventuel implementering af projektet i perioden 2024-27.

Udvalget drøftede sagen, og nåede til foreløbig konklusion om at følge basismodel (5 stemte for, 2 stemte for minimalmodel).

Bilag til sagsfremstillingen: Samlet overblik over implementeringsmodeller

Beslutning, Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 22. maj 2023

Deltagelse i pilotprojekt Fælles om børn og unge 2020-2023

Silkeborg Kommune indgår i et nationalt pilotprojekt "Fælles om børn og unge" i samarbejde med Sundhedsstyrelsen, Trygfonden og fire andre kommuner omkring afprøvning af erfaringer fra den såkaldte Islandsmodel i en dansk kontekst. De fire andre kommuner er Odder, Aalborg, Sorø og Gentofte. Projektperioden forløber 2020-2023. Projektet er et tværfagligt pilotprojekt på tværs af Kultur og Borgserviceafdelingen, Skoleafdelingen og Sundheds- og Omsorgsafdelingen.

Kjellerup (Trekløverskolen), Balle og Fårvang skoledistrikter/lokalsamfund er med i projektet.

Udvalget skal orienteres om status på projektet

Orientering, Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 9. maj 2022

Præsentation af projekt Fælles om børn og unge

I forbindelse med Dialogforum for Skoleområdets møde om "Samarbejdet om vores folkeskole" den 11. april 2023 blev projektet præsenteret af forskellige interessenter og drøftet med henblik på projektets fremtid, set i sammenhæng med den politiske ambition. Her er uddrag af bilagene ved mødet:

Silkeborg Kommune ansøger Villumfonden om projektet: Anvendelsesorienteret og eksperimenterende læringsprocesser i indskolingen gennem arbejdet med teknologi og makerspaces

Fællesansøgning til Villumfonden om midler til at udvikle folkeskolernes praksis

På udvalgsmødet den 28. marts 2023 drøftede udvalget muligheden for at grundskolerne i Silkeborg Kommune søger Villumfonden til midler på skoleområdet, der kan understøtte dem i egne lokale behov med at udvikle anvendelsesorienterede læringsmiljøer, herunder faciliteter og kompetencer som makerspaces kan tilbyde. Udvalget drøftede sagen og bakkede op om at muligheden undersøges nærmere. Det er nu blevet gjort og en skrivegruppe bestående af skoleledelser og en medarbejder fra FabLab Silkeborg har nu færdiggjort ansøgning til Villumfonden.

Udvalget godkender fællesansøgning til Villumfonden om midler til at udvikle folkeskolernes praksis.

Se den indsendte fællesansøgning (bilag til udvalgssagen, pdf-fil) i dagsordener.silkeborg.dk

Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 12. juni 2023

Trivsel på Tværs er en samarbejdsmodel, der understøtter en tidligere opdagelse af børn, hvis læring og trivsel er truet. Samarbejdsmodellen er først indført på 0-6 års området og siden for 0.-4. årgang i skolen.

Formålet med Trivsel på Tværs er at opspore og iværksætte en kvalificeret indsats i forhold til børn, hvis der er en bekymring for barnets trivsel og udvikling. Indsatsen skal ske tidligt i barnets livsforløb for at sikre forbedret trivsel og udvikling. Trivsel på Tværs udspringer af Socialstyrelsens forskningsprojekt omkring Opsporingsmodellen TOPI.

Læs mere om Samarbejdsmodellen Trivsel på Tværs 0.-4. klasse, obligatorisk

Læs også mere om Samarbejdsmodellen på dagtilbudsområdet på silkeborg.dk

Trivsel på Tværs har siden 2018 været et fælles udvalgsmål i Børne- og Ungeudvalget. Der er opstillet forskellige delmål for Trivsel på Tværs i henholdsvis 2019, 2020 og 2021. Denne dagsordenssag er en evaluering af andet delmål, som er en evaluering af effekten af tidlig indsats. Delmålet er yderligere opdelt i to

  1. Alderen på børn, der første gang modtager foranstaltninger efter Social- og Serviceloven er faldet med minimum 1 år.
  2. Andelen af børn, der ved sprogvurderingen i 0. klasse i efteråret har behov for en særlig eller fokuseret sprogindsats skal reduceres år for år

Den overordnede konklusion er, at det første succeskriterie er opfyldt, mens det andet succeskriterie delvist er opfyldt.

Orientering: Børne- og Ungeudvalget den 4. januar 2021 

Samarbejdsmodellen for Trivsel på Tværs har i en skoletilpasset form været afprøvet på Bryrup Skole, Fårvang Skole, Sølystskolen samt Thorning Skole i perioden fra efteråret 2018 til vinter 2019. De fire skoler tilkendegiver, at fælles sprog og systematik har opkvalificeret deres praksis omkring elever med bekymrende udvikling. Den skoletilpassede model for Samarbejdsmodel for Trivsel på Tværs 0.-4. klasse realiseres på alle skoler fra 2021.

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020

Forankringen af Trivsel på Tværs er et fælles udvalgsmål for bevilling 41 Skoler, bevilling 43 Dagpleje og daginstitutioner og bevilling 45 Børn og unge med særlige behov. For at kunne undersøge om Trivsel på Tværs’ første succeskriterium er opfyldt, blev der fra februar 2019 til juni 2019 gennemført en kvalitativ brugerevaluering af medarbejdernes og forældrenes oplevelse af Trivsel på Tværs.

Den overordnede konklusion er, at de interviewede medarbejdergrupper oplever, at Trivsel på Tværs understøtter børnenes udvikling og samarbejdet mellem forældre og professionelle. Blandt de interviewede forældre er oplevelsen mere blandet. En gruppe er positive, mens halvdelen af de interviewede forældre, som har deltaget i fokusmøder, er mere forbeholdne.

Orientering: Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019

Orientering om sammenhænge i overgange mellem dagtilbud og skoler, leverancer fra bevillingsmål 43 ’Kvalitet og sammenhænge’.

Orientering: Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018

Samarbejdsmodellen vil medføre ændringer for alle medarbejdere på 0-6 års området – både på almenområdet i sundhedspleje, dagtilbud og indskoling og på specialområdet PPL (PPR) og Familie- og Børnehandicap. I samarbejde med VIA blev der i 2017 og 2018 gennemført et uddannelsesforløb for samtlige 1.200 medarbejdere på disse områder.

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 2. maj 2017 og Silkeborg Byråd den 22. maj 2017, orienteret 5. marts 2018

De politisk besluttede projekter, som er afsluttet: Udfordringsret vedr. elevplaner, PK-PLF, Projekt frivillighed (Coding Pirates), lokale samarbejder, prototyper, professionsudvikling, samarbejde med Kina

Professionel kapital og professionelle læringsfællesskaber (PK-PLF)

Formålet med projektet er gennem arbejdet i professionelle læringsfællesskaber at styrke den professionelle kapital blandt de pædagogiske medarbejdere for at understøtte elevernes læring og trivsel.

Projektet blev gennemført i skoleårene 2018/19 og 2019/20.

Projekt Frivillighed, herunder Coding Pirates Silkeborg

Projekt Frivillighed blev gennemført i perioden 2015-2017. Projektet havde fokus på at åbne skolen mod det omgivende samfund og inddrage frivillige og virksomheder omkring social og faglig udvikling af børnene. Projektet indeholdt dels etablering af Coding Pirates Silkeborg, digital prototype, og dels en undersøgelse af potentialet for etablering af andre frivillige fora omkring digital fabrikation, særligt med henblik på aldersgruppen 0-18 år.

Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 7. marts 2017

Læs mere om Coding Pirates Silkeborg

Lokale samarbejder mellem skole og dagtilbud

I forlængelse af Lærings- og Trivselspolitikken og bevillingsmål 2013-16 har skoler og dagtilbud eksperimenteret med nye måder at etablere lokale samarbejder i 9 strategiske grupper. Projektet har haft fokus på børns overgange imellem dagpleje, daginstitution og skole.

Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 3. november 2015

Digitale og pædagogiske prototyper

Digitale prototyper, jf. lokalt og globalt udsyn 0-18 år, etableret primo 2012. Pædagogiske prototyper opstod i implementeringsfasen for folkeskolereformen 2014, gennemført på bl.a. følgende områder: Understøttende undervisning, Den åbne skole, Tværfaglige samarbejder og En bedre udskoling.

Professionsudvikling - lærer- og ledelsesarbejde i forandring 

Projektet blev igangsat i med Børne- og Ungeudvalgets beslutning om, at Silkeborg Kommune ikke ville deltage i KL- partnerskabet om effektiv brug af lærernes arbejdstid. Udvalget ønskede i stedet, at skolechefen gennem lokalt forankrede projekter og i dialog med alle relevante parter (DLF, SL og KL) undersøgte muligheden for udviklingen af lærernes og ledernes professionelle tilgang til lærer- og ledelsesarbejdet. Denne beslutning blev i slutningen af skoleåret 2012/13 omsat til visionen for professionsudviklingsprojektet “Lærer- og ledelsesarbejde i forandring”. Projektet har i perioden 2013-2016 resulteret i et antal rapporter, se nedenfor.

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 12. april 2012, status den 4. september 2012

Internationalt samarbejde med Kina

Silkeborg Kommune har den 28. marts 2012 etableret et politisk samarbejde mellem Børne- og Ungeudvalget og den politiske ledelse af skolevæsenet i byen Shijiazhuang og provinsen Heibei i Kina. Resultatet er bl.a. et samarbejde mellem Confucius Institute, udskolingen i Silkeborg Kommune og Silkeborg Gymnasium om Kina på Skemaet. Samarbejdet udfases i 2019.

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2011, 2. oktober 2012, og 12. august 2014.

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)