Skolebygninger
Bilaget omhandler bygningsadministration, kapacitetsudnyttelse af kommunale haller, brug af skolelokaler til arrangementer samt bygningsstrategien Skolens Rum
Dette bilag er delt op i fem underpunkter
Overordnet om administration af bygninger og udearealer på skolerne i Silkeborg Kommune
Prioriteringsprincipper til prioritering af kapacitetsudvidelser/-tilpasninger af skoler
Højeste prioritet er at tilvejebringe den nødvendige basiskapacitet. Dvs. ét basislokale inkl. garderober og toiletter per klasse samt evt. afledte lovmæssige krav som følge af stigende personale (parkering, personaletoiletter mv.). Basislokaler skal forstås som et areal - ikke nødvendigvis som et lukket rum. Det er op til den enkelte skole, hvordan arealet til basislokalerne disponeres. Fx kan en skole vælge at etablere et åbent projektområde i stedet for et lukket klasselokale. Prisen er den samme, og arealet tæller som et basislokale.
Dernæst prioriteres det at foretage til- eller ombygninger, hvor den eksisterende kapacitet på øvrige faciliteter på skolen udfordres væsentligt som følge af stigende klasseantal. Dette kan fx være på klassenære fælles læringsarealer, faglokaler, fritidsarealer, fælles arealer, udearealer og personalefaciliteter.
Der vil ikke være finansiering i puljen til at kunne håndtere øvrige problematikker på skolerne fx vedligeholdelsesstand, skolens organisering, manglende faglokaler.
- Der vil ikke være finansiering i puljen til at udvikle specialområdet på den enkelte skole.
Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget 13. januar 2025, Silkeborg Byråd 25. februar 2025
Fasemodel for arealanalyser og udviklingsplaner for skoler
Skoleafdelingen og Ejendomme har udviklet en fasemodel for arealanalyser og udviklingsplaner for Silkeborg Kommunes skoler. Fasemodellen har til formål at tydeliggøre processen samt politisk og lokal involvering, når der sker omdannelse og udvikling af eksisterende skolebygninger på baggrund af kapacitetsudfordringer.
Arealprincipper: Fasemodel for arealanalyse og udviklingsplaner for skoler (pdf-fil)
Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 6. februar 2024
Ejendomspolitik
Besluttet: Silkeborg Byråd den 27. juni 2023
Arealprincipper for skoler
Ejendomsstaben ønsker i samarbejde med Skoleafdelingen at igangsætte udvikling af arealprincipper for skoler i Silkeborg Kommune. Formålet er at sikre kapacitet, kvalitet og ensartethed på tværs af kommunens undervisnings- og fritidstilbud i forbindelse med løbende rokader, ombygninger og udvidelser jf. arealprincipperne.
Udvalget understreger, at det er vigtigt med en lokalt forankret dialog aht. lokalt ejerskab til de løsninger, der findes på skolernes forskellige kapacitetsudfordringer.
Orienteret: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 8. maj 2023
Intern procedure for ændring af skolernes læringsrum (bygninger og udearealer)
Proceduren indgår som en del af skolehåndbogen under Ejendomme, byggeri og fysiske læringsmiljøer
Med "Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram" er der afsat penge til bedre fysiske rammer på skolerne og flere fysiske bøger. Det skal understøtte en mere varieret undervisning med mindre skærm og mere læselyst hos eleverne.
En markant investering i bedre faglokaler mv.
Der er afsat 2,6 milliarder kroner til bedre faglokaler i folkeskolen, som ansporer til leg og bevægelse på skolerne, og evt. øvrige kapacitetsmæssige udvidelser. De bedre fysiske rammer skal give skolerne bedre muligheder for at give mere varieret og praktisk undervisning.
Midlerne bliver udmøntet til kommunerne i årene 2025, 2026 og 2027. Kommunerne har frihed til at bruge midlerne ud fra en lokal vurdering af, hvordan folkeskolerne får de bedst mulige fysiske rammer.
Orientering om faglokaler i forbindelse med folkeskolens kvalitetsprogram
DSFU har bedt om en orientering om, hvordan Silkeborg Kommune kan leve op til initiativet i folkeskolens kvalitetsprogram omkring investering i bedre faglokaler.
Det oplyses, at midlerne afsat til løft af faglokaler, løft af fysiske rammer m.v. udgør ca. 15. mio. kr./år i 3 år i Silkeborg Kommune. Det kan endvidere oplyses, at miderne i 2025 er udmøntet via bloktilskuddet, mens midlerne endnu ikke er udmøntet for 2026 og 2027.
Taget til efterretning: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget 7. april 2025
I forlængelse af et politiske ønske fra Kultur-, Fritids-, Outdoor- og Idrætsudvalget igangsættes projekt Kapacitetsudnyttelse af kommunale haller. Projektet har som overordnet formål at skabe bedre kapacitetsudnyttelse i kommunale og selvejende haller i skoletiden ved at tydeliggøre, hvornår der er aktiviteter i hallerne. Projektet er i overensstemmelse med byrådets vedtagne ejendomspolitik og fokus på flere brugergrupper og funktioner i kommunale lokaler. Projektet forventes afsluttet og implementeret fra og med skoleåret 2025/26.
Projektet skal konkret bidrage med følgende:
- Analysere og undersøge data ift. skolernes brug af haller og sale
- Forstå skolernes årsplan og skemalægning
- Udarbejde en vejledning til alle skoler om hvordan Fritidsportalen skal benyttes til booking af haller og sale
- Udvikle og afholde et undervisningsforløb for skolesekretærer mv. i brugen af Fritidsportalen
- Udarbejde en procesplan for Kultur- og Borgerserviceafdelingens dialog med øvrige aktører
Supplerende beskrivelse af sagen:
Kultur- og Borgerserviceafdelingen har haft fornyet dialog med fire skoler samt skolechefen og sektionsleder for grundskolerne om projektet. Der er et fælles ønske om at øge transparensen ift. brugen af kommunens haller og samtidig øge kapacitetsudnyttelsen. Fra skoleåret 2025/26 booker skolerne derfor planlagte, faste aktiviteter i hallerne. Dermed får foreningsbrugere mv. mulighed for at booke den tid, som skolerne ikke anvender. Skolerne er fortsat primær bruger i ”skoletiden”.
Der er således ikke behov for igangsættelse af et større projekt om sagen. Der vil løbende være dialog om samarbejdet mellem Kultur- og Borgerserviceafdelingen og Skoleafdelingen.
Besluttet: Kultur-, Fritids-, Outdoor- og Idrætsudvalget samt Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget 10. marts 2025
Retningslinjer for lån af skolelokaler, fælles for alle folkeskoler
Skolerne beslutter selv retningslinjer for udlån til interne skolearrangementer
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018
Lån af skolelokale til skolearrangementer og overnatning
Skolen beslutter retningslinjer for udlån af skolelokaler (ikke haller/sale) til interne skolearrangementer.
Ved overnatning skal "Trin 3: Anmeld overnatning i forhold til brandsikkerhed" altid gennemføres, uanset skolens egne retningslinjer for udlån.
Læs mere om overnatning i skolelokaler, sale og haller på silkeborg.dk under Foreninger og fritid
"Vi drømmer om en skole med færre stole"
Der er arbejdet med eksperimenter og udvikling gennem lokale forsøgsmiljøer i 2018-2020 på baggrund af rapporten fra Alexandra Instituttet. Der anvendes fortsat (2025) principper fra rapporten ”Vi drømmer om en skole med færre stole” i den indledende forberedelsesfase til et nyt anlægsprojekt!
På Børne- og Ungeudvalgsmødet den 4. november 2014 blev det besluttet, at skolechefen skulle iværksætte et arbejde, der skulle føre til udarbejdelse af en strategi for modernisering og udbygning af de fysiske rammer på skoler og i fritidstilbud. Strategien skal sikre, at bygningerne ikke blot vedligeholdes, moderniseres og udbygges, men også løbende udvikles til motiverende lærings- og trivselsrum.
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 12. januar 2016