Skolebygninger
Bilaget omhandler bygningsadministration, brug af skolelokaler til arrangementer samt bygningsstrategien Skolens Rum
Dette bilag er delt op i tre underpunkter
Overordnet om administration af bygninger og udearealer på skolerne i Silkeborg Kommune
Fasemodel for arealanalyser og udviklingsplaner for skoler
Skoleafdelingen og Ejendomme har udviklet en fasemodel for arealanalyser og udviklingsplaner for Silkeborg Kommunes skoler. Fasemodellen har til formål at tydeliggøre processen samt politisk og lokal involvering, når der sker omdannelse og udvikling af eksisterende skolebygninger på baggrund af kapacitetsudfordringer.
Arealprincipper: Fasemodel for arealanalyse og udviklingsplaner for skoler (pdf-fil)
Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 6. februar 2024
Ejendomspolitik
Besluttet: Silkeborg Byråd den 27. juni 2023
Arealprincipper for skoler
Ejendomsstaben ønsker i samarbejde med Skoleafdelingen at igangsætte udvikling af arealprincipper for skoler i Silkeborg Kommune. Formålet er at sikre kapacitet, kvalitet og ensartethed på tværs af kommunens undervisnings- og fritidstilbud i forbindelse med løbende rokader, ombygninger og udvidelser jf. arealprincipperne.
Udvalget understreger, at det er vigtigt med en lokalt forankret dialog aht. lokalt ejerskab til de løsninger, der findes på skolernes forskellige kapacitetsudfordringer.
Orienteret: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 8. maj 2023
Orientering om kortlægning af indeklimaet i folkeskolerne
Silkeborg Kommune har i 2019 modtaget støtte fra Realdania til udarbejdelse af en strategisk plan til forbedring af indeklimaet i kommunens folkeskoler. Midlerne er anvendt til udvikling af et nyt værktøj, som kan kortlægge indeklimaet i undervisningslokaler med en enkel og effektiv tilgang. Ejendomme har præsenteret et samlet overblik over tilstanden i alle skolerne.
Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 26. november 2020
Intern procedure for ændring af skolernes læringsrum (bygninger og udearealer)
Proceduren indgår som en del af skolehåndbogen under Ejendomme, byggeri og fysiske læringsmiljøer
Retningslinjer for lån af skolelokaler, fælles for alle folkeskoler
Skolerne beslutter selv retningslinjer for udlån til interne skolearrangementer
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018
Lån af skolelokale til skolearrangementer og overnatning
Skolen beslutter retningslinjer for udlån af skolelokaler (ikke haller/sale) til interne skolearrangementer.
Ved overnatning skal "Trin 3: Anmeld overnatning i forhold til brandsikkerhed" altid gennemføres, uanset skolens egne retningslinjer for udlån.
Læs mere om overnatning i skolelokaler, sale og haller på silkeborg.dk under Foreninger og fritid
Fremtidens læringsmiljøer
Eksperimenter og udvikling gennem lokale forsøgsmiljøer i 2018-2020 på baggrund af rapporten "Vi drømmer om en skole med færre stole", uddybet med perspektiv, baggrund, beskrivelse og manual
Der anvendes fortsat (2024) principper fra rapporten
”Vi drømmer om en skole med færre stole” i den indledende forberedelsesfase til et nyt anlægsprojekt!
Orientering om etablering af eksperimenterende læringsmiljøer på 3 skoler. Der er udarbejdet materiale og prototypeprodukt for de tre skoler, som er klar til at blive iværksat. Der gennemføres i 2018-19 eksperimenter med udvikling af fremtidige læringsmiljøer på følgende tre skoler: Funder-Kragelund Skole (=Tollundskolen), Dybkærskolen og Vestre Skole.
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018 og den 1. oktober 2018
Bygningsstrategien ”Skolens rum” operationaliseres ved at udarbejde en overordnet "Arbejdsplan for Skolens rum", der fremadrettet anvendes i forbindelse med al modernisering og nybyggeri på skoleområdet.
Formålet med arbejdsplanen er at kvalificere grundlaget for at træffe beslutninger om udviklingen af skolens rum lokalt på den enkelte skole og centralt i forbindelse med politiske beslutninger og prioriteringer.
Arbejdsplanen godkendes. Stillingtagen til evt. igangsættelse af forberedende byggeprocesser på et antal skoler afventer byrådets beslutning om fremtidig skolestruktur.
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 1. marts 2016
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 12. januar 2016