Skip til hoved indholdet
    Hjem Styrelsesvedtægtens bilag og underbilag Bilag 2: Skolestruktur Skolebygninger

Skolebygninger

Bilaget omhandler bygningsadministration, brug af skolelokaler til arrangementer samt bygningsstrategien Skolens Rum

Dette bilag er delt op i tre underpunkter

Overordnet om administration af bygninger og udearealer på skolerne i Silkeborg Kommune

Fasemodel for arealanalyser og udviklingsplaner for skoler

Skoleafdelingen og Ejendomme har udviklet en fasemodel for arealanalyser og udviklingsplaner for Silkeborg Kommunes skoler. Fasemodellen har til formål at tydeliggøre processen samt politisk og lokal involvering, når der sker omdannelse og udvikling af eksisterende skolebygninger på baggrund af kapacitetsudfordringer.

Arealprincipper: Fasemodel for arealanalyse og udviklingsplaner for skoler (pdf-fil)

Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 6. februar 2024

Ejendomspolitik

Silkeborg Byråd har godkendt en ny ejendomspolitik med tre temaer: Kvalitet og service, Klimaaftryk og Fremtidens ejendomme.

Besluttet: Silkeborg Byråd den 27. juni 2023

Arealprincipper for skoler

Ejendomsstaben ønsker i samarbejde med Skoleafdelingen at igangsætte udvikling af arealprincipper for skoler i Silkeborg Kommune. Formålet er at sikre kapacitet, kvalitet og ensartethed på tværs af kommunens undervisnings- og fritidstilbud i forbindelse med løbende rokader, ombygninger og udvidelser jf. arealprincipperne.

Udvalget understreger, at det er vigtigt med en lokalt forankret dialog aht. lokalt ejerskab til de løsninger, der findes på skolernes forskellige kapacitetsudfordringer.

Orienteret: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 8. maj 2023

Orientering vedr. kapacitetsudfordringer og anlæg på skoleområdet

På Børne- og Ungeudvalgsmødet 1. marts 2021 blev det besluttet at fortsætte den inddragende proces i forhold til kapacitetsudfordringer på skoleområdet. Den 12. april 2021 besluttede Børne- og Ungeudvalget, at der skulle afholdes dialogmøder med skolebestyrelserne i følgende områder: Balle-, Buskelund-, Hvinningdal og Skægkærområdet, Resenbro Skole, Virklund Skole samt Dybkær-, Gødvad- og Grauballeområdet.

Børne-og Ungeudvalget konstaterer, at der er igangsat processer og arbejde i forhold til at løse kapacitetsudfordringer på skoleområdet. Udvalget ønsker, at der igangsættes indledende analysearbejde i forhold til problemstillingen omkring manglende lokaler på Resenbro Skole (særskilt dagsordenpunkt på mødet 4. oktober 2021, gav ikke anledning til yderligere indsats).

Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 12. april, 3. maj, 9. august og 4. oktober 2021

Orientering om kortlægning af indeklimaet i folkeskolerne

Silkeborg Kommune har i 2019 modtaget støtte fra Realdania til udarbejdelse af en strategisk plan til forbedring af indeklimaet i kommunens folkeskoler. Midlerne er anvendt til udvikling af et nyt værktøj, som kan kortlægge indeklimaet i undervisningslokaler med en enkel og effektiv tilgang. Ejendomme har præsenteret et samlet overblik over tilstanden i alle skolerne.

Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 26. november 2020

Procedure for ændring af skolernes læringsrum (bygninger og udearealer)

Proceduren indgår som en del af skolehåndbogen under Ejendomme, byggeri og fysiske læringsmiljøer

Arealprincipper: Fasemodel for arealanalyse og udviklingsplaner for skoler (pdf-fil)

Retningslinjer for lån af skolelokaler, fælles for alle folkeskoler

Læs mere om Retningslinjer for lån af skolelokaler til foreningsaktiviteter på silkeborg.dk under Foreninger og Fritid.

Skolerne beslutter selv retningslinjer for udlån til interne skolearrangementer

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018

Lån af skolelokale til skolearrangementer og overnatning

Skolen beslutter retningslinjer for udlån af skolelokaler (ikke haller/sale) til interne skolearrangementer.

Ved overnatning skal "Trin 3: Anmeld overnatning i forhold til brandsikkerhed" altid gennemføres, uanset skolens egne retningslinjer for udlån.

Læs mere om overnatning i skolelokaler, sale og haller på silkeborg.dk under Foreninger og fritid

Fremtidens læringsmiljøer

Eksperimenter og udvikling gennem lokale forsøgsmiljøer i 2018-2020 på baggrund af rapporten "Vi drømmer om en skole med færre stole", uddybet med perspektiv, baggrund, beskrivelse og manual

Orientering om etablering af eksperimenterende læringsmiljøer på 3 skoler. Der er udarbejdet materiale og prototypeprodukt for de tre skoler, som er klar til at blive iværksat. Der gennemføres i 2018-19 eksperimenter med udvikling af fremtidige læringsmiljøer på følgende tre skoler: Funder-Kragelund Skole (=Tollundskolen), Dybkærskolen og Vestre Skole.

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018 og den 1. oktober 2018 

Bygningsstrategien ”Skolens rum” operationaliseres ved at udarbejde en overordnet "Arbejdsplan for Skolens rum", der fremadrettet anvendes i forbindelse med al modernisering og nybyggeri på skoleområdet.
Formålet med arbejdsplanen er at kvalificere grundlaget for at træffe beslutninger om udviklingen af skolens rum lokalt på den enkelte skole og centralt i forbindelse med politiske beslutninger og prioriteringer.
Arbejdsplanen godkendes. Stillingtagen til evt. igangsættelse af forberedende byggeprocesser på et antal skoler afventer byrådets beslutning om fremtidig skolestruktur.

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 1. marts 2016

På Børne- og Ungeudvalgsmødet den 4. november 2014 blev det besluttet, at skolechefen skulle iværksætte et arbejde, der skulle føre til udarbejdelse af en strategi for modernisering og udbygning af de fysiske rammer på skoler og i fritidstilbud. Strategien skal sikre, at bygningerne ikke blot vedligeholdes, moderniseres og udbygges, men også løbende udvikles til motiverende lærings- og trivselsrum.

Bygningsstrategien Skolens Rum - rapporten ”Vi drømmer om en skole med færre stole", oktober 2015 (pdf)

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 12. januar 2016 

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)