Bilag 2 samler alle beslutninger om Silkeborg Kommunes skolestruktur, fordelt på 12 underbilag. Dette bilag er påkrævet jf. folkeskoleloven
En samlet oversigt over Silkeborg Kommunes skoler og deres omfang
Information om skoleveje og buskort samt politiske beslutninger om befordring til og fra special- og modtagelsesklasser samt udbud af skolekørsel
Et barn optages i skolen i det distrikt, hvor det bor eller opholder sig.
Læs om Silkeborg Kommunes ungdomsskole og 10. skoleår
Bygningsadministration, brug af skolelokaler til arrangementer samt bygningsstrategien Skolens Rum
Se kort over skoledistrikterne
Der er til hver skole knyttet en sundhedsplejerske, som samarbejder med skolens øvrige personale om børnenes sundhed
SSP er et tværfagligt samarbejde mellem Skole, Socialsektor og Politi, som har til hensigt at forebygge og begrænse kriminalitet, misbrug og anden risikoadfærd blandt børn og unge
Læs om skoletandplejen i Silkeborg Kommune
Kvalificering af uddannelsesvalg i grundskolen, måltal for søgning af ungdomsuddannelser samt Ungeguiden
Pædagogisk Praksis og Læring (PPL) består af tre teams, hvori en enkelt videncenterfunktion er forankret. I perioden 2017-2021 fandtes flere videncentre, men nu bidrager disse teams til udvikling af pædagogisk praksis, der kommer alle børns læring og triv
Evaluering af skolestrukturændringen pr. 1. august 2017 i foråret 2019
Børne-og Ungeudvalget har den 6. maj 2019 evalueret skolestrukturen, der trådte i kraft 1. august 2017. Evalueringen er udformet som et konklusionshæfte. Herudover bilag spørgeskemadata og interviewguides.
Besluttet, Børne- og Ungeudvalget den 7. januar (ramme for for evaluering) og den 6. maj 2019 (selve evalueringen)
Skolestrukturændring pr. 1. august 2017
En længere proces om en ny Skolestrategi 2021 for folkeskolen i Silkeborg Kommune, som blev igangsat i foråret 2015, er afsluttet med en beslutning om en ændret skolestruktur pr. 1. august 2017.
Se underskrevet politisk aftale om fremtidig skolestruktur af 11. april 2016.
Byrådet ønsker fortsat en decentral skolestruktur, og ønsker derfor ikke at lukke undervisningssteder.
Aftaleparterne er enige om, at udviklingen af skolevæsenet bygger på den vision og dele af de strategiske håndtag, som Børne- og Ungeudvalget har udarbejdet i foråret 2015 (se indledningen til bilag 1) Den nye skolestruktur og de forpligtende samarbejder evalueres af Børne- og Ungeudvalget og byrådet i efteråret 2018. I evalueringen indgår blandt andet udvikling i elevtal, resultater, kvalitet, trivsel og økonomi. Udviklingen følges i øvrigt tæt gennem kommunens normale styringsmodel. Aftalens øvrige indhold er indarbejdet i de relevante punkter i styrelsesvedtægten og styrelsesvedtægtens bilag.
Drøftet/besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 7. januar 2014, den 5. maj, 10. juni, 15. september og 3. november 2015, den 12. januar, 1. marts, 5. april, 3. maj og 14. juni 2016. Besluttet: Byrådet den 27. juni 2016