Skip til hoved indholdet
    Hjem Skolehåndbog Specialpædagogisk bistand og visitation

Specialpædagogisk bistand og visitation

Mere om mellemformer, specialpædagogisk bistand og visitation på egen skole, inklusionscentre og befordring - inkl. skemaer. Materialet er for både dagtilbud, folkeskoler og privatskoler.

Husk: Brug søgefeltet øverst til højre, hvis du ikke finder det, du leder efter!

Indhold - korte beskrivelser og/eller links vedr. specialpædagogisk bistand og visitation

På silkeborg.dk findes den borgerrettede/forældrerettede information om specialpædagogisk bistand først og fremmest på siden Trivsel, udvikling og læring for skolebørn.

Herunder er en række informationer om Børne- og Ungerådgivning, Handlemuligheder når dit barn har det svært, Inklusion og specialtilbud, Lettere behandling for børn og unge, Mobning, Samarbejdsmodellen for Trivsel på Tværs, Sprog, læsning og hørelse, Støtte til et barns udvikling og læring, Sundhedsplejen i skolen og Venskaber, ensomhed og trivsel.

Skolestart og skoleskift, børns overgange (indeholder enkelte gode råd til forældre om støtte til barnet)

Se bilag 2 Skolestruktur, underbilaget Befordring, serviceniveau til-fra specialklasse og modtagelsesklasse (inkl. forældre-infoark om transport til inklusionscenter eller modtagelsesklasse)

Infoark: Rammer for bevilling af befordring på skoleområdet for elever på inklusionscenter og i modtagelsesklasse i Silkeborg Kommune (pdf-fil)

Skolehåndbogens arbejdsgang for bevilling og genbevilling af befordring for elever i special- og modtagelsesklasser med punkterne

  1. Indledning
  2. Myndighedskompetence
  3. Bevilling af befordring: Specialklasser
  4. Bevilling af befordring: Modtagelsesklasser
  5. Bevilling af særligt tilrettelagt kørsel (inkl. ansøgningsskema)
  6. Genbevilling af befordring: Specialklasser og Modtagelsesklasser
  7. Procedure for oprettelse og aflysning af specialkørsel i Fleetsched og TEA

Early Bird - tilbud til børn, der er nydiagnostiserede med autisme

Skolen skal tage direkte kontakt til psykolog Anne Marie Helms, hvis tilbuddet ønskes til en elev. Herefter vurderes det i PPL, med afsæt i relevante dokumenter og samtale med skolen, hvorvidt eleven kan være en kandidat til tilbuddet.

Ekstra skoleår - for elever, hvis udvikling kræver en særlig vidtgående hensyntagen eller støtte

Folkeskolelovens § 4, stk. 2: Der kan tilbydes elever, hvis udvikling kræver en særlig vidtgående hensyntagen eller støtte, undervisning i 12 år.

Det er lovens intention, at denne paragraf skal give unge mulighed for at tage Folkeskolens afgangsprøve, selvom dette kræver et 12. skoleår (inkl. 0. årgang)

Ansøgningsskema til ekstra skoleår (word)

Videnshus Dybkær kan tilbyde følgende fysio- og ergoterapeutiske ydelser til skolerne:

Undervisningsrelaterede vejledning og sparring til medarbejdere vedr. elever med permanente fysiske og motoriske handikap og varige funktionsnedsættelser

  • 1-2 sparringer á 2 timer pr. skoleår/barn til de fagprofessionelle omkring en elev = max 30 timer i et grundskoleforløb. Ydelsen kan ikke forlænges.
  • Skolen ansøger via nedenstående skema til læringsvejlederpostkassen. VÆR opmærksom på, at målgruppen er elever med medfødte eller erhvervede varige funktionsnedsættelser.
  • Ydelsen er gratis for skolen.

Ansøgningsskema til Undervisningsrelateret vejledende fysioterapi og sparring til medarbejdere vedr. elever med permanente fysiske og motoriske handicap og varige funktionsnedsættelser, med forældresamtykke (word-fil)

Undervisningsrelateret sparring vedr. elever med vidtgående motoriske og sansemotoriske udfordringer

  • Sparringsforløb på maks. 5 timer pr. skoleår/barn i grundskoleforløb. Ydelsen kan ikke forlænges.
  • Skolen ansøger via nedenstående skema læringsvejlederpostkassen, teamledelsen i PPL visiterer til ydelsen.
  • Ydelsen er gratis for skolen.
  • Alle henvendelser om denne ydelse sker til Teamleder for Sprog og Kommunikation, Benedikte Bang Jakobsen.

Ansøgningsskema til Undervisningsrelateret vejledende ergo- eller fysioterapi og sparring til medarbejdere vedr. elever med tegn på vidtgående motoriske og/eller sansemotoriske udfordringer, med forældresamtykke (word-fil)

Andre fysio- og ergoterapeutiske ydelser, f.eks. forflytningsplaner

Øvrige henvendelser

Alle andre henvendelser vedr. fysio- og ergoterapeutiske ydelser sendes til PPL, Team Sprog og Kommunikation.

Alle henvendelser vedr. undervisningsrelaterede hjælpemidler og tilpasningen af disse sendes til Ulla Andersen i Sekretariatet.

Deadlines for ansøgning om visitation

Fast tre årlige visitationsrunder i januar, marts og september med opstart umiddelbart efter visitation, dvs. ca. 1. april, 1. august og 1. december.

Ansøgningsdatoer 2025/26:

  • 12. september 2025
  • 16. januar 2026
  • 20. marts 2026

Aktuelle visitationsdatoer:

Kalender for 2025/26 (pdf-fil pr. juni 2025 i Google Fællesdrev)

Dokumenter til ansøgning om visitation til inklusionscenter/lokal specialklasse

Læs altid: Procedure for visitation og revisitation til specialpædagogisk bistand i inklusionscenter (skole og dagtilbud, seneste udgave 6.3.2025)

Bilag til ansøgningen:

  • Barnets handleplan, som skal:
    • Være i kronologisk rækkefølge med seneste tiltag øverst
    • Beskrive og evaluere de tiltag, som er gjort i eget regi
    • Have forældres og barnets perspektiv med
    • Forholde sig til hvordan indholdet af PPV’en er blevet anvendt i praksis
  • PPV - skal ansøges om via skemaet indstilling til PPL
  • Evt. forældresamtykker fra begge forældremyndighedsindehavere fra Aula, hvis de er indsamlet digitalt.

Inspiration til handleplan:

Revisitation til inklusionscenter og lokal specialklasse

Revisitation, hvor der ønskes drøftelse, følger de årlige visitationsdatoer.

Skema til revisitation (word, seneste udgave 5.10.2023)

Procedurer og retningslinjer

Visitations- og fordelingsudvalg 2025/26

  • Udpeget til visitationsudvalget er Kim Krøyer Rundell (Gjessø Skole) og Henrik Nilsson Ravn (Voel Skole)
  • Udpeget til fordelingsudvalget er Betina Duedal (Frisholm Skole)

Forretningsorden for visitations- og fordelingsudvalg (rev. juni 2024, pdf)

Læs mere om Team Lettere Behandling under PPL's side på skoleudvikling.silkeborg.dk.

Målgruppen for tilbuddet er børn og unge fra 6-17 år. På hjemmesiden kan forældre og unge over 15 år selv booke en tid til en telefonisk forsamtale med en medarbejder fra teamet. Her vil det blive vurderet, om barnet/den unge/forældrene er i målgruppen for en lettere behandlingsindsats. Herefter vil barnet/den unge/forældrene blive inviteret til en uddybende screeningssamtale med medarbejdere fra teamet. Her vil det blive vurderet, hvilken indsats problemstillingen kalder på. Et behandlingstilbud kan være rettet mod forældrene alene eller mod barnet/den unge og forældrene. Team Lettere Behandling tilbyder altid sparring til læringsmiljøet, så vi får koblet virksomme strategier fra behandlingsindsatserne til den pædagogiske praksis.

Læringsvejledere (tidligere AKT)

Frister 2025/26

  • 26. september 2025 - til perioden efter efterårsferien
  • 05. december 2025 - til perioden efter jul
  • 13. marts 2026 - til perioden efter påske
  • 12. juni 2026 - til opstart i det nye skoleår

Læs mere om læringsvejlederfunktionen i PPL (kommer)

Personlig assistance - praktisk hjælp

Formålet med følgende beskrivelse er at klarlægge ansøgningen til praktisk hjælp.

Læs Procedure for visitation og revisitation til praktisk hjælp (personlig assistance), revideret juni 2025

Lovgrundlag

Folkeskolelovens § 3 a: Børn, der har behov for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5, stk. 5. Hvis der er behov herfor, skal der gives personlig assistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.

Der kan efter skolelederens beslutning gives personlig assistance til eleven med henblik på at hjælpe eleven med at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen fx i form af hjælp til elever med fysiske handikap, hvor eleven har brug for en personlig hjælper i diverse praktiske situationer.

Målgruppe

Elever fra børnehaveklasse til og med 10. klasse med praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.

Opmærksomheder i forhold til udfyldelse af ansøgning

(vedr. rubrikken – kort beskrivelse af barnets behov for praktisk støtte i hverdagen)

  1. Hvordan påtænker skolen, at den praktiske hjælp skal støtte eleven til at overvinde praktiske vanskeligheder?

  2. Hvem giver den praktiske hjælp?

  3. Hvordan er elev og forældre blevet inddraget i planlægningen?

    • Den, der er ansat som praktisk medhjælp, varetager ikke pædagogiske opgaver i hverdagen eller klassen.

Ansøgning og vejledning til ansøgning

Visitation: Der kan ansøges til praktisk hjælp løbende, uafhængigt af visitationsrunderne.

Ansøgningen skal udfyldes korrekt og være fyldestgørende for at kunne blive taget betragtning.

Det er vigtigt, at alle rubrikker udfyldes med de ønskede oplysninger i ansøgningsskemaet.

Hvad skal der indsendes/gemmes i ESDH-sagen? Gælder både for visitation og revisitation

  • Udfyldt ansøgningsskema. Beskriv i 10 linjer barnets behov for praktisk hjælp

Dagtilbuds-/skoleleder udfylder ansøgningsskema i samarbejde med hjemmet. Hvis dagtilbud er ansøger om visitation til praktisk hjælp, inddrages distriktskolen i vurderingen heraf. Ved beslutning om ansøgning sikrer dagtilbud/skole, at forældrene underskriver ansøgningen og får en kopi.

Skoleleder/dagtilbudsleder gemmer ansøgningsskemaet i ESDH-visitationssagen på barnet.

Der er to måder at fremsende sagen:

  1. For dagtilbud (altid i samarbejde med distriktsskolen): Ansøgningsskema sendes via mail, indeholdende sagsnummeret på ESDH-visitationssag på barnet til PPL-Visitation-praktiskhjaelp@silkeborg.dk

  2. For skoler: ESDH: Opret Acadresag ud fra autoprofilen ”SKO Elev Visitation til praktisk hjælp”, der passer til praktisk hjælp. Borgersagens titel er: Elevens cpr-nummer og navn + Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand

Revisitation sker to gange årligt
  • Ultimo januar
  • Ultimo august

Læs en generel vejledning til korrekt udfyldelse af PPL-indstilling

Læs mere om samskabende processer på skoleudvikling.silkeborg.dk

Materialer vedr. samskabende processer i ESDH-systemet

I mappen "Ledermateriale" i Google Fællesdrev, bag Silkeskole-login, findes:

  • Skabeloner til mødedagsordener og dagsorden med interviewspørgsmål
  • Hjælpespørgsmål til at komme i gang med arbejdet med samskabende processer
  • Præsentationer fra emnemødet den 31. januar 2023 om Samskabende processer og "Fra PPV til samskabende processer" samt
  • Hovedkonklusioner fra interviews med udviklingsgruppen
  • Inspirationsartikel om skriftlighed i en pædagogisk praksis

Der er endnu kun ganske få filer på hjemmesiden - det er uvist, om det sker, eller om materialet kommer i en Acadre-sag!

Fagligt materiale

Anvendte spørge- og observationsskemaer

Samtykke vedr. børn og unge, der henvises til psykiatrien i Region Midtjylland (word)

Skemaer mv., som der endnu ikke er taget stilling til placeringen af:

Spørgeskema A til forældrene - barnets tidlige udvikling (word)

Spørgeskema B til forældrene - skolebarnets aktuelle udvikling (word)

Spørgeskema til skolen - iagttagelse af skolebarnet (word)

Observationsskema, tale-høre småbørn (word)

Øvrige skabeloner, skemaer og vejledninger

Journalark med linjer

Forældresamtykke til brug for overdragelse af sag mellem kommuner (word)

Sensum-vejledning og arbejdsgangsbeskrivelse ved oprettelse af PPL-visitationssag (pdf-fil, link til Acadre)

Personalemæssigt materiale

Medarbejderudviklingssamtaler, spørg din leder om PPLs praksis og skemaer mv., som findes i Acadre

Medarbejderudviklingssamtaler, læs mere i personalehåndbogen på siko

Procedure ved ansættelse af PPL-medarbejdere

Retningslinjer for medarbejderne i PPL findes i Acadre, sag 21/2087

Blanket vedr. udlæg (excel, link til Acadre, kommer)

Godtgørelse vedr. parkering (excel, link til Acadre, kommer)

Vejledning vedr. kørsel mv. findes i personalehåndbogen på siko

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)