Skip til hoved indholdet
    Hjem Skolehåndbog Specialpædagogisk bistand og visitation Befordring, arbejdsgang vedr. elever i special- og modtagelsesklasser

Befordring, arbejdsgang vedr. elever i special- og modtagelsesklasser

1. Indledning

Arbejdsgangen beskriver, hvordan bevilling og genbevilling af befordring for elever i special- og modtagelsesklasser foregår. Desuden beskriver arbejdsgangen, hvem der har myndigheden til at bevilge befordring og på hvilket grundlag.

Bevilling af befordring gives altid på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte elevs befordringsbehov. Som en ramme om denne vurdering skal det aktuelle serviceniveau for befordring til og fra special- og modtagelsesklasser følges. Nedenstående arbejdsgang følger derfor princippet om bevilling af mindst indgribende befordring.

Se bilag 2 Skolestruktur, underbilaget Befordring, serviceniveau til-fra specialklasse og modtagelsesklasse

2. Myndighedskompetence

For elever i specialklasser på inklusionscentre er det den enkelte skoleledelse, der har myndighedskompetencen til at bevilge befordring.  

For elever i modtagelsesklasser er det Videncenter for Sprog og Læsning (VSL), som har myndighedskompetencen til at bevilge befordring.

I tilfælde af at den enkelte skoleledelse eller VSL vurderer, at der skal bevilges særligt tilrettelagt kørsel (se pkt. 5), skal bevillingen godkendes af sektionslederen for PPL.

3. Bevilling af befordring: Specialklasser

Når elevens befordringsbehov skal bedømmes, vil den modtagende skole på baggrund af visitationsmaterialet vurdere, hvilken befordring eleven skal bevilges på grundlag af serviceniveauets princip om bevilling af mindst indgribende befordring. Det betyder, at følgende befordringsmuligheder altid skal overvejes i nedenstående rækkefølge:

0.    Egen transport (ingen bevilget befordring)

1.    Offentlig transport eller skolebus

2.    Befordringsgodtgørelse

3.    Kombination af befordringstyper

4.    Specialkørsel

Denne vurdering præsenteres for forældrene på overleveringsmødet, hvor der skal foregå en drøftelse af elevens befordringsbehov og forældrenes mulighed for at understøtte eleven i transporten til og fra skole.

På baggrund af den foregående vurdering og drøftelsen med forældrene, træffer skoleledelsen herefter afgørelse om valg af befordring.

Bevilges specialkørsel skal det ske med udgangspunkt i de beskrevne kriterier for specialkørsel.

Overblik_Kriterier_f_bevilling_af_specialkoersel_og_saerligt_tilrettelagt_koersel.pdf

Efter afgørelsen er truffet, har skolen ansvar for at journalisere referat fra overleveringsmødet med afgørelsen i elevens (re)visitationssag i Acadre ("Elevens cpr-nummer og navn + Udredning og visitation, særlige tilbud til børn og unge"), gerne i særskilt undermappe. Skolen har også ansvar for at udfærdige brev med referat og afgørelse og sende til forældrene via E-Boks.

Skolen har herudover ansvar for at indberette den bevilgede befordringsform i TEA. Se vejledning hertil nederst i arbejdsgangen under pkt. 7.1.

4. Bevilling af befordring: Modtagelsesklasser

Når Skoleafdelingen får kendskab til, at der er flyttet et barn i skolealderen til Silkeborg Kommune, som ikke eller stort set ikke taler dansk, indkalder VSL familien til en visitationssamtale med henblik på at afklare, om barnet skal starte i modtagelsesklasse.

Under visitationssamtalen drøftes også barnets befordringsbehov sammen med forældrenes mulighed for at understøtte eleven i transporten til og fra skole.

Visiteres eleven til modtagelsesklasse, træffer VSL herefter afgørelse om valg af befordring. Dette gøres med grundlag i serviceniveauets princip om bevilling af mindst indgribende befordring. Det betyder, at følgende befordringsmuligheder altid skal overvejes i nedenstående rækkefølge:

0.    Egen transport (ingen bevilget befordring)

1.    Offentlig transport eller skolebus

2.    Befordringsgodtgørelse

3.    Kombination af befordringstyper

4.    Specialkørsel

Efter afgørelsen er truffet, har den modtagende skole ansvar for at journalisere referat fra visitationsmødet med afgørelsen i elevens (re)visitationssag i Acadre ("Elevens cpr-nummer og navn + Udredning og visitation, særlige tilbud til børn og unge", gerne i særskilt undermappe.

Skolen har herudover ansvar for at indberette den bevilgede befordringsform i TEA. Se vejledning hertil nederst i arbejdsgangen under pkt. 7.1. 

5. Bevilling af særligt tilrettelagt kørsel

Under ekstraordinære omstændigheder kan det vurderes nødvendigt at bevilge eleven særligt tilrettelagt kørsel. Dette gøres, når det er nødvendigt at tage særlige hensyn for en afgrænset periode til elevens befordring med specialtransport, for at eleven kan opretholde sin skolegang.

Når den enkelte skoleledelse finder det nødvendigt at tildele særligt tilrettelagt kørsel til en elev, skal der sendes en ansøgning til sektionslederen af PPL, som skal godkendes, før kørslen kan bevilges. PPL vil vurdere ansøgningen med udgangspunkt i de beskrevne kriterier for bevilling af særligt tilrettelagt kørsel.

Se overblik over kriterier for bevilling af special- og særligt tilrettelagt kørsel (pdf-fil)

Behandling af ansøgninger til særligt tilrettelagt kørsel finder sted tre gange årligt – fem uger efter fordelingsmøderne i forlængelse af visitationerne til inklusionscentre. Det er skoleledelsens ansvar at sende sin ansøgning om særligt tilrettelagt kørsel sammen med visitationsmaterialet til saerligkoersel@silkeborg.dk senest fire uger efter de tre årlige fordelingsmøder.

Præcise datoer og deadlines vedr. visitation findes i Skolehåndbogen. Vurderingen skal udfyldes i nedenstående ansøgningsskema. Skoleledelsen vil få besked om afgørelsen senest 14 dage efter, at ansøgningen er behandlet.

Ansøgningsskema til Særligt Tilrettelagt Kørsel (word-fil)

Find Deadlines for ansøgning om visitation i Skolehåndbogen under Specialpædagogisk bistand i inklusionscenter…

Efter afgørelsen er godkendt, har skolen ansvar for at journalisere afgørelsen i elevens (re)visitationssag i Acadre ("Elevens cpr-nummer og navn + Udredning og visitation, særlige tilbud til børn og unge"), gerne i særskilt undermappe. Skolen har også ansvar for at udfærdige brev med afgørelse og sende til forældrene via E-Boks.

Skolen har herudover ansvar for at indberette den bevilgede befordringsform i TEA. Se vejledning hertil nederst i arbejdsgangen under pkt. 7.1.

5.1 Plan for særligt tilrettelagt kørsel

Som en del af sin ansøgning om særligt tilrettelagt kørsel skal skolen i samarbejde med eleven og forældrene udarbejde en plan for, hvordan eleven på sigt kan blive i stand til at benytte en mindre indgribende befordring. Planen skal sætte retningen for indsatsen og beskrive følgende emner:

  • Overordnet mål: Hvilken befordring er det målet, at eleven skal blive i stand til at benytte?
  • Delmål: Hvilke mindre mål (fx adfærd) skal konkret opfyldes, før det overordnede mål kan indfris?
  • Indsats: Hvad skal konkret gøres for, at delmålene kan opfyldes, og hvordan skal det gøres?
  • Tegn på progression: Hvilke tegn skal kunne observeres hos eleven, før det kan vurderes, at delmålene er opfyldt?
  • Ansvar: Hvordan er ansvarsfordelingen ift. indsatsen/indsatserne ml. forældre, skole, andre pårørende m.fl.?

Hvis eleven er bevilget særligt tilrettelagt kørsel som konsekvens af reduceret skema (dispensation for skoledagens længde), vil handleplanen for elevens tilbagevenden til fuldt skema udgøre planen.

Ved opfølgning laves en status på, hvordan det går med at opfylde hhv. det overordnede mål og delmålene (se pkt. 6 om genbevilling).

Skema til plan for særligt tilrettelagt kørsel fremgår som en del af ansøgningsskemaet.

Skolen journaliserer planen i elevens sag i Acadre, jf. ovenstående, og sørger for, at forældrene ligeledes får en kopi af planen.

6. Genbevilling af befordring: Specialklasser og Modtagelsesklasser

Genbevilling af befordring foretages af ledelsen på de enkelte inklusionscentre og modtagelsesklasser, evt. under inddragelse af PPL.

Frekvensen af genbevillingen varierer efter befordringstype:

Det er den enkelte skoles ansvar at tilrettelægge genbevillingen af befordring for de enkelte elever, så ovenstående tidsintervaller overholdes. Genbevillingen kan med fordel lægges i forbindelse med skole-hjem-samtaler, netværksmøder eller ved møder for revisitation til specialklasse.

Der skal i forbindelse med genbevilling være opmærksomhed på, om eleven i mellemtiden er flyttet, og afstandskriterierne i den forbindelse er ændret. Ligeledes skal det tages i betragtning, at afstandskriterierne ved ændret klassetrin også ændres. Afstandskriterierne for hvert klassetrin kan ses i det beskrevne serviceniveau.

Se bilag 2 Skolestruktur, underbilaget Befordring, serviceniveau til-fra specialklasse og modtagelsesklasse

Ligesom ved bevilling skal elevens befordringsbehov revurderes i forhold til den mindst indgribende befordring (se pkt. 3 og 4).

6.1 Genbevilling ved særligt tilrettelagt kørsel

Når en elev, der modtager særligt tilrettelagt kørsel, skal genbevilges befordring, tages der i opfølgningen udgangspunkt i den foreliggende plan (se pkt. 5.1). Ud fra en evaluering af delmålenes opfyldelse vurderes det, om barnet er i stand til at benytte den mindre indgribende befordringsform, som målet beskriver.

Vurderes målet som opfyldt, visiteres eleven til den mindre indgribende befordringsform, og planen markeres som afsluttet.

Vurderes det ikke, at målet endnu er opfyldt, laves en opdatering af planen. Her vurderes opfyldelsesgraden af delmålene, og om der skal laves andre/nye delmål og formuleres nye indsatser. Planen gælder hermed til næste genbevilling. Skolen journaliserer den opdaterede plan i elevens (re)visitationssag i Acadre ("Elevens cpr-nummer og navn + Udredning og visitation, særlige tilbud til børn og unge" og sørger for, at forældrene får den.

Efter otte måneder fra godkendelse skal bevillingen for særligt tilrettelagt kørsel godkendes på ny hos sektionslederen af PPL (se model 6.1.1 nedenfor). Det er skoleledelsens ansvar at sende en ny ansøgning til særligt tilrettelagt kørsel til sektionslederen for PPL via saerligkoersel@silkeborg.dk. Bevillingerne om særligt tilrettelagt kørsel behandles tre gange årligt – fem uger efter hvert fordelingsmøde. Det er skoleledelsens ansvar at sørge for, at ansøgningen med visitationsmaterialet er sendt senest fire uger efter de tre årlige fordelingsmøder. Præcise datoer og deadlines vedr. visitation findes i Skolehåndbogen.

Ansøgningsskema til Særligt Tilrettelagt Kørsel (word-fil)

Find Deadlines for ansøgning om visitation i Skolehåndbogen under Specialpædagogisk bistand i inklusionscenter…

Imellem godkendelserne kan den enkelte skole genbevilge selvstændigt.

6.1.1 Proces for genbevilling af særligt tilrettelagt kørsel, model 

Illustration af processen for særligt tilrettelagt kørsel

7. Procedure for oprettelse og aflysning af specialkørsel i Fleetsched og TEA

For deadlines og arbejdsgang ift. den administrative oprettelse og aflysning af specialkørsel og særligt tilrettelagt kørsel henvises til følgende:

Fleetsched: Oprettelse og aflysning af specialkørsler vedr. skoleområdet, procedure i skolehåndbogen

7.1 Oprettelse af befordringstype i TEA

Når der er truffet afgørelse om befordring, skal skolen angive i TEA, hvilken befordringsform eleven er bevilget.

I TEA er der et faneblad, der hedder Befordring/Mælk. Herunder vælges ”Befordringskode”:

Ud fra nogle faste koder vælger skolen den befordringsform, der er blevet bevilget. De faste koder skal fortolkes på følgende måde:

  • Ingen: Ingen bevilget befordring
  • Skolebus: Buskort
  • Personbil: Befordringsgodtgørelse
  • Andet: Specialkørsel
  • Taxi: Særligt tilrettelagt kørsel

Ved befordringsgodtgørelse sendes en mail til Skoleafdelingen, Lene Degn Christensen, ldc@silkeborg.dk, og der vil blive sendt skema og regler for godtgørelse til familien.

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)