Specialpædagogisk bistand i inklusionscenter og lokale specialklasser
Udvidet specialpædagogisk bistand gennemføres, efter en visitationsproces, på Silkeborg Kommunes inklusionscentre. Skolerne har mulighed for at oprette lokale specialklasser.
Specialpædagogisk bistand i inklusionscenter og lokale specialklasser
Der findes en mere detaljeret beskrivelse af inklusionscentrene på de enkelte skolers hjemmesider
Ramme for igangsættelse af pilotprojekter angående oprettelse af lokale specialklasser
Formålet med rammen er at understøtte udmøntningen af den politiske
ambition om, at flere elever kan gå i skole i deres lokalområde, dvs. at skolerne gives mulighed for at etablere lokale specialklasser for deres
distriktsskoleelever.
Det er frivilligt for skolerne, om de vil deltage i pilotprojektet. Ved udvalgets godkendelse af rammen for igangsættelse af pilotprojektet vil Skoleafdelingen bede de interesserede skoler om at udfylde en interessetilkendegivelse, hvor den enkelte skole erklærer sit ønske om at deltage. I denne tilkendegivelse erklærer skolen sig også indforstået med, at pilotprojektets specialklasser oprettes under følgende forudsætninger:
- Specialklassen oprettes uden målgruppe. Det primære optagelseskriterie bliver barnets lokale tilknytning til skolen/lokalområdet
- Taksten til de nye specialklasser bliver 150.000 kr. pr. elev. Herudover gives en takst på 30.000 kr. pr. elev til SFO-fritidsordning Skolen arbejder, i samarbejde med PPL, for at sikre kvalitet i det samlede skoletilbud, bl.a. gennem relevant praksisnær kompetenceudvikling
- Skolens fysiske rammer kræver få justeringer for kunne opstarte specialklassen.
Både skolelederen og skolebestyrelsesformanden skal underskrive interessetilkendegivelsen.
Oprettelserne af de enkelte specialklasser kræver en ændring af styrelsesvedtægterne for skoleområdet i byrådet. Udvalget ønsker at se et forslag til evalueringskoncept på kommende møde.
Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget 3. december 2024
Plan for håndtering af kapacitetsudfordringer
Skoleområdet har de seneste år arbejdet med at skabe inkluderende læringsmiljøer gennem indsatsen Alle Skal Med med henblik på, at flere børn lykkes i almenskolen. Stigningen i indbyggertallet og den fortsat stigende segregeringsgrad nødvendiggør imidlertid, at kapaciteten på specialområdet udvides. Der frembringes kvalificerede løsningsforslag til at håndtere kapacitetsudfordringerne. Udvalget godkender, at beslutningskompetencen til at dimensionere kapaciteten på inklusionscentrene delegeres til Skolechefen, og at arbejdet igangsættes.
Besluttet: Dagtilbud-, Skole- og Familieudvalget, 12. september 2022
Visitationsproces for inklusionscentre
I Skoleafdelingens indsatsprogram Alle skal Med er et af delprojekterne at gennemgå og justere visitationsprocessen til kommunens inklusionscentre. Et længere procesforløb i efteråret 2021 har medført flere ændringer af den eksisterende visitationsproces - herunder en afkortning af den samlede sagsbehandlingstid således, at der fra ansøgningsdato til barnet starter på inklusionscentret er 8-9 uger, samt en øgning i antallet af optag i inklusionscentrene fra to til fire gange årligt
Taget til efterretning: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 9. maj 2022
Ny økonomisk tildelingsmodel for inklusionscentre m.m.
På baggrund af anbefalingerne fra rapporten fra 2018 om specialområdet i Skoleafdelingen og som et afledt element i Skoleafdelingens samlede indsatsområde ”Alle skal med”, er der udarbejdet forslag til en ny økonomisk tildelingsmodel for inklusionscentre samt skolernes medfinansiering af inklusionscentrene. Modellen er tænkt til at skulle træde i kraft med virkning fra 1. august 2021.
Stillingtagen til eventuel ny tildelingsmodel for inklusionscentre skal afvente resultaterne af det målrettede arbejde med mellemformer, hvor flere børn kan forblive i distriktsskolen med den nødvendige støtte. Sagen udsættes derfor til kommende byrådsperiode
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021