Skip til hoved indholdet
    Hjem Skolehåndbog Personaleadministration og ledelse Kommissorier og ledelsesfora

Kommissorier og ledelsesfora

Læs om formålet med de forskellige overordnede udvalg samt for de ledelsesfora, vi har i Silkeborg Kommune. Desuden opgaver, ansvarlig, møder med deltagere, mødefrekvens og mødeform

1.0 Kommissorier

1.1 Kommissorium for Kompetenceudvalget (KU) på skoleområdet

Det overordnede formål med Kompetenceudvalget er at:

  • Gøre den lokale stemme til en aktiv del i planlægningen af kompetenceudviklingen for skoleledelserne herigennem understøtte sammenhængen i skolevæsenet.
  • Forstærke læringskæden – vi er i læring sammen
  • Fælles kapacitetsopbygning og videndeling.

Opgaver:

Udvalgets opgave er at udvælge temaer til og bidrage til tilrettelæggelsen af emnemøder, ledelseskonference og seminardage.

Organisering af udvalget:

Formand: Sektionsleder for skoler. Sektionsleder for skoler sikrer tilbageløb fra KU til skolechef og den øvrige afdelingsledelse.

Udvalget er repræsentativt for skoleledergruppen og de pædagogiske ledere. Sektionsleder for skoler udpeger tre skoleledere og 3 pædagogiske ledere fra tovholdergruppen for skoleledelsesnetværkene.

Sektionsleder for PPL har i samspil med Sektionsleder for skoler det primære ansvar for den overordnede udvikling af den pædagogiske praksis i skolevæsenet og herunder driften af medarbejder- og ledernetværk, samt strategisk kompetenceudvikling af det samlede skolevæsen.

Udvalget understøttes af en konsulent fra Sekretariatet.

Konsulentens opgave:

  • Koordinere indhold og indsigter på tværs af fora
  • Udarbejde og koordinere mødemateriale, præsentationer og processer
  • Deltage i udvalgenes møder som referent og stedfortræder
  • Løbende opfølgning med sektionsleder for skoler

Mødefrekvens: 6 x årligt (2 timer)

Mødeform: Fysisk/virtuelt

1.2 Kommissorium for Forretningsudvalget (FU) på skoleområdet

Det overordnede formål med Forretningsudvalget er at:

  • Sikre god mødetilrettelæggelse af skoleledermøder for at styrke opgaveløsningen og skabe grundlaget for, at der af afdelingsledelsen kan træffes forpligtigendebeslutninger for skoleområdet.
  • Gøre den lokale stemme til en aktiv del i udviklingen af nye løsninger, tiltag og projekter og herigennem at understøtte sammenhængen i skolevæsenet.
  • Forstærke læringskæden – vi er i læring sammen.

Opgaver:

Forretningsudvalget deltager i udvælgelsen af temaer til skoleledermøder, og udarbejder en tematisk årsplan for skoleledermøder.

Organisering af udvalget:

Formand: Sektionsleder for skoler. Sektionsleder for skoler sikrer tilbageløb fra FU til skolechef og den øvrige afdelingsledelse. Formanden for Forretningsudvalget har den endelige kompetence til at træffe beslutning på Forretningsudvalgsmøderne.

Forretningsudvalget er repræsentativt for resten af skoleledergruppen. Hvert læringsnetværk vælger sin egen repræsentant til forretningsudvalget og sikrer fælles mødetid i forlængelse af læringsnetværksmøderne.

Dagsordenen på forretningsudvalgsmøderne sammensættes af mødets deltagere, men det er i sidste ende formandens ansvar at beslutte, hvad der hører til på en forretningsudvalgsdagsorden, og hvad der evt. skal behandles i andre fora.

Udvalget understøttes af en konsulent fra Sekretariatet.

Konsulentens opgave:

  • Udarbejde og koordinere mødemateriale og præsentationer
  • Deltage i udvalgenes møder som referent og stedfortræder
  • Løbende opfølgning med sektionsleder for skoler

Mødefrekvens: 1 x månedligt (2 timer)

Mødeform: Fysisk/virtuelt

1.3 Kommissorium for Tovholdergruppen for læringsnetværk for skoleledere (TLS) på skoleområdet 

Det overordnede formål med Tovholdergruppen for læringsnetværk for skoleledere er at:

  • Sikre drøftelse og fastlæggelse af ledelsesmæssige udviklingsfelter, der skal tematiseres og arbejdes med i netværkene.
  • Skabe videndeling på tværs af læringsnetværk 
  • Læs rammesætningen for læringsnetværk for skoleledelser på skoleudvikling.silkeborg.dk under Strategiske indsatser, Kommunale netværk, Læringsnetværk for skoleledelser

Organisering af udvalget:

Formand for udvalget: Sektionsleder for skoler. Sektionsleder for skoler sikrer tilbageløb til skolechef og den øvrige afdelingsledelse

Øvrige deltagere er tovholdere for læringsnetværkene for skoleledere (LS), konsulenter knyttet til læringsnetværkene, Sektionsleder for skoler og konsulent fra Sekretariatet.

Sektionsleder for PPL har i samspil med Sektionsleder for skoler det primære ansvar for den overordnede udvikling af den pædagogiske praksis i skolevæsenet og herunder driften af medarbejder- og ledernetværk, samt strategisk kompetenceudvikling af det samlede skolevæsen.

Konsulentens opgave:

  • Deltage i udvalgenes møder som referent og stedfortræder
  • Løbende opfølgning med sektionsleder for skoler

Mødefrekvens: 2 x årligt (3 timer)

Mødeform: Fysisk/virtuelt

1.4 Kommissorium for Prøveudvalget

Det overordnede formål med Prøveudvalget er at:

  • Sikre videndeling, koordinere og skabe konsensus mellem de forpligtende samarbejder omkring prøveafholdelsen i Silkeborg Kommune.
  • Sikre, at prøveafviklingen i Silkeborg Kommune forløber veltilrettelagt og koordineret i de forpligtende samarbejder blandt folkeskoler, på frie grund- og efterskoler samt eksterne skoler/undervisningssteder.

Opgaver:

Prøveudvalgets opgave er at have en koordinerende og vejledende funktion i forhold til prøve-afviklingen for alle prøveafholdende skoler i Silkeborg Kommune.

Læs det detaljerede kommissorium inkl. årshjul under Skolehåndbogen, Afrapportering, analyser og test.

Organisering af udvalget:

Formand: Udvælges for en treårig periode blandt medlemmerne af prøveudvalget til mødes i august 2023.

Prøveudvalget sammensættes af repræsentanter fra de forpligtende samarbejder, det vil sige 7 deltagere fra grundskolerne, en deltager fra de frie grund- og efterskoler samt en deltager fra Silkeborg Ungdomsskole.

Det anbefales, at medlemmerne af prøveudvalget er medlemmer i en treårig periode for at opnå bedst mulig kontinuitet. Det er skoleledelserne i det forpligtende samarbejde, der skal sikre, at der er en repræsentant i prøveudvalget.

Udvalget understøttes af en konsulent fra Sekretariatet.

Konsulentens opgave:

  • Bindeleddet mellem Sekretariatet og skolerne ved tvivlsspørgsmål og ny lovgivning inden for prøveafvikling.

Mødefrekvens: 3 x årligt

Mødeform: Fysisk/virtuelt

1.5 Kommissorium for Forum for IT og digitalisering

Det overordnede formål med Forum for IT og digitalisering er at:

  • Rådgive skolechefen i væsentlige beslutninger om fælles strategier, processer, indkøb og indsatser inden for it- og digitaliseringsområdet med henblik på at sikre gode løsninger, helhedstænkning og koordination i skolevæsenet
  • Være bindeled til de samlede skoleledelser med henblik på at sikre en sammenhæng mellem skolernes behov og ønsker samt de centrale prioriteringer og beslutninger for skolevæsenet på dette område

Opgaver:

Udvalgets opgave er at rådgive skolechefen i væsentlige beslutninger om fælles strategier, processer, indkøb og indsatser inden for it- og digitaliseringsområdet samt at være bindeled til og videreføre skoleledelsernes behov og ønsker (se formål).

Læs de detaljerede opgaver på skoleudvikling.silkeborg.dk under Pædagogisk praksis, IT og digitalisering

Organisering af udvalget:

Fremgår af ovenstående side på skoleudvikling.silkeborg.dk

Udvalget understøttes af en konsulent fra Sekretariatet.

Mødefrekvens: ca. hver 6 uge (2 timer)

Mødeform: Fysisk/virtuelt

2.0 Ledelsesfora

2.1 Månedsmøder (MM)

Det overordnede formål med månedsmøder er at give ledere i skolevæsenet aktuel viden om status og tendenser i forhold til områder, der berører skolerne og det øvrige skolevæsen.

Vært/ansvarlig: Skolechef

Deltagere: Alle ledere i skolevæsenet.

Mødefrekvens: 1 gange månedligt (1 time)

Mødeform: Virtuelt

2.2 Skoleledermøder (SL)

Det overordnede formål med skoleledermøder er at:

  • Skabe et strategisk forum for det fælles skolevæsen
  • Sammenbinde organisationen og styrke sammenhængskraften
  • Styrke opgaveløsningen og træffe forpligtigende beslutninger for hele skolevæsenet
  • Gøre den lokale stemme til en aktiv del i udviklingen af nye løsninger
  • Forstærke læringskæden – vi er i læring sammen
  • Temadrøftelser prioriteres højt

Vært/ansvarlig: Sektionsleder for skoler

Deltagere: Skoleledere, sektionsledere, skolechef og en konsulent fra Sekretariatet

Mødefrekvens: 1 x månedligt (3 timer)

Mødeforum: Fysisk/virtuelt

2.3 Ledelseskonference og seminardage

Det overordnede formål med ledelseskonference og seminardage er at:

  • Sammenbinde organisationen og styrke sammenhængskraften.
  • Understøtte kompetenceudvikling af den samlede pædagogiske og strategiske ledelse på skoleområdet.
  • Forstærke læringskæden – vi er i læring sammen.

Vært/ansvarlig: Skolechef/Sektionsleder for skoler. Emnerne fastlægges i en årsplan af kompetenceudviklingsudvalget

Deltagere: Den pædagogiske og strategiske ledelse i skolevæsenet, teamledere og to konsulenter fra Sekretariatet

Mødefrekvens: 1 x årligt ledelseskonference, november/december. 2 x årligt seminardage, april og september

Mødeform: Fysisk

2.4 Emnemøder (EM)

Det overordnede formål med emnemøder er fælles kapacitetsopbygning og videndeling.

Vært/ansvarlig: Sektionsleder for skoler. Emnerne fastlægges i en årsplan af kompetenceudviklingsudvalget.

Deltagere: Alle ledere på skoleområdet kan deltage – aftales med egen leder.

Mødefrekvens: I udgangspunktet kvartalsvist (3 timer)

Mødeform: Fysisk/virtuelt

2.5 Læringsnetværk for skoleledere (LS)

Det overordnede formål med læringsnetværk for skoleledere er at:

  • Understøtte udvikling af professionel kapital gennem læringsnetværkene som professionelle læringsfællesskaber.
  • Fastholde og udvikle god, værdibaseret og professionel skoleledelse i Silkeborg Kommunes skolevæsen.
  • Sikre vidensinformeret ledelsespraksis med henblik på professionel udvikling af ledelse og medarbejdere.

Læs rammesætningen for læringsnetværk for skoleledere på skoleudvikling.silkeborg.dk under Kompetenceudvikling, Læringsnetværk for skoleledere

Vært/ansvarlig: Tovholder/konsulent

Deltagere: Læringsnetværkene sammensættes af sektionsleder for skoler. Netværkene består af 5-6 skoleledere, hvoraf en er tovholder. Der er tilknyttet en konsulent til hvert netværk.

Mødefrekvens: 1 gang månedligt (2 ½ time)

Mødeform: Fysisk

2.6 Læringsnetværk for pædagogiske ledere (LP)

Det overordnede formål med læringsnetværk for pædagogiske ledere er at:

  • Understøtte udvikling af professionel kapital gennem læringsnetværkene som professionelle læringsfællesskaber.
  • Fastholde og udvikle god, værdibaseret og professionel skoleledelse i Silkeborg Kommunes skolevæsen.
  • Sikre vidensinformeret ledelsespraksis med henblik på professionel udvikling af ledelse og medarbejdere. 

Læs rammesætningen for læringsnetværk for pædagogiske ledere på skoleudvikling.silkeborg.dk under Kompetenceudvikling, Læringsnetværk for skoleledelser

Vært/ansvarlig: Tovholder/konsulent

Deltagere: Læringsnetværkene sammensættes af sektionsleder for skoler. Netværkene består af 6-8 pædagogiske ledere hvoraf en er tovholder. Der er tilknyttet en konsulent til hvert netværk.

Mødefrekvens: 6 møder om året (2 ½ time) i netværkene og 3 årlige møder, hvor alle netværk mødes til fælles tema (3 ½ time)

Mødeform: Fysisk

Juni 2023, EMN-2023-02728

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)