Undervisningsmiljø og trivselsmåling mv
Undervisningsmiljø
Den lovpligtige undervisningsmiljøvurdering (UMV) skal offentliggøres på skolens hjemmeside. I Silkeborg Kommune er UMV hidtil gennemført hvert andet år. Næste UMV skal gennemføres i 2024.
Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljøloven.
Undervisningsmiljøvurderingen skal jf. § 6, stk. 3, gennemføres minimum hvert 3. år. Næste undervisningsmiljøvurdering gennemføres i maj/juni, alternativt inden efterårsferien 2024.
Silkeborg Kommunes skoler har frem til 2021 anvendt Børne- og Undervisningsministeriets obligatoriske trivselsmålingsværktøj, hvor "Supplerende spørgsmål om fysiske og æstetiske omgivelser" indgår i rapporten og derfor har trådt i stedet for en særskilt undervisningsmiljøvurdering.
Nedenfor ses skolernes undervisningsmiljøvurderinger (UMV).
Skolernes undervisningsmiljøvurderinger (UMV)
Silkeborg Kommunes folkeskoler har i forbindelse med trivselsmålingen i 2021 også udarbejdet de lovpligtige undervisningsmiljøvurderinger, UMV. Rapporterne er udarbejdet Børne- og Undervisningsministeriets obligatoriske trivselsværktøj, nationaltrivsel.dk.
Kommunen har tilvalgt det ekstra spørgeskemamodul med supplerende spørgsmål om de fysiske og æstetiske omgivelser. Sammen med de 20 spørgsmål fra trivselsmålingen udgør de 9 supplerende spørgsmål en fuld kortlægning af undervisningsmiljøet til brug i den lovpligtige Undervisningsmiljøvurdering (UMV).
Hver skole har to rapporter, en for 0.-3. klassetrin og en for 4.-9. klassetrin (det gælder også skoler, der kun har op til 6. klassetrin). Rapportens første sider er resultatet af trivselsmålingen, og de sidste 1-2 sider er skolens UMV.
Rapporterne er modtaget fra nationaltrivsel.dk som pdf-filer, og de kan læses ved at følge nedenstående links:
Ans Skole 0.-3. klassetrin og Ans Skole 4.-9. klassetrin
Balleskolen 0.-3. klassetrin og Balleskolen 4.-9. klassetrin
Bryrup Skole 0.-3. klassetrin og Bryrup Skole 4.-9. klassetrin
Buskelundskolen 0.-3. klassetrin og Buskelundskolen 4.-9. klassetrin
Dybkærskolen 0.-3. klassetrin og Dybkærskolen 4.-9. klassetrin
Frisholm Skole 0.-3. klassetrin og Frisholm Skole 4.-9. klassetrin
Funder-Kragelund Skole 0.-3. klassetrin og Funder-Kragelund Skole 4.-9. klassetrin
Fårvang Skole 0.-3. klassetrin og Fårvang Skole 4.-9. klassetrin
Gjern Skole 0.-3. klassetrin og Gjern Skole 4.-9. klassetrin
Gjessø Skole 0.-3. klassetrin og Gjessø Skole 4.-9. klassetrin
Grauballe Skole 0.-3. klassetrin og Grauballe Skole 4.-9. klassetrin
Gødvadskolen 0.-3. klassetrin og Gødvadskolen 4.-9. klassetrin
Hvinningdalskolen 0.-3. klassetrin og Hvinningdalskolen 4.-9. klassetrin
Langsøskolen 0.-3. klassetrin og Langsøskolen 4.-9. klassetrin
Resenbro Skole 0.-3. klassetrin og Resenbro Skole 4.-9. klassetrin
Sejs Skole 0.-3. klassetrin og Sejs Skole 4.-9. klassetrin
Skægkærskolen 0.-3. klassetrin og Skægkærskolen 4.-9. klassetrin
Sorring Skole 0.-3. klassetrin og Sorring Skole 4.-9. klassetrin
Sølystskolen 0.-3. klassetrin og Sølystskolen 4.-9. klassetrin
Thorning Skole 0.-3. klassetrin og Thorning Skole 4.-9. klassetrin
Trekløverskolen 0.-3. klassetrin og Trekløverskolen 4.-9. klassetrin
Vestre Skole 0.-3. klassetrin og Vestre Skole 4.-9. klassetrin
Virklund Skole 0.-3. klassetrin og Virklund Skole 4.-9. klassetrin
Silkeborg Kommunes folkeskoler har i forbindelse med trivselsmålingen i 2020 også udarbejdet de lovpligtige undervisningsmiljøvurderinger, UMV. Rapporterne er udarbejdet Børne- og Undervisningsministeriets obligatoriske trivselsværktøj, nationaltrivsel.dk.
Kommunen har tilvalgt det ekstra spørgeskemamodul med supplerende spørgsmål om de fysiske og æstetiske omgivelser. Sammen med de 20 spørgsmål fra trivselsmålingen udgør de 9 supplerende spørgsmål en fuld kortlægning af undervisningsmiljøet til brug i den lovpligtige Undervisningsmiljøvurdering (UMV).
Hver skole har to rapporter, en for 0.-3. klassetrin og en for 4.-9. klassetrin (det gælder også skoler, der kun har op til 6. klassetrin). Rapportens første sider er resultatet af trivselsmålingen, og de sidste 1-2 sider er skolens UMV.
Rapporterne er modtaget fra nationaltrivsel.dk som pdf-filer, og de kan læses på skolernes hjemmesider, alternativt rekvireres ved henvendelse til den enkelte skole
Silkeborg Kommunes folkeskoler har i forbindelse med trivselsmålingen i 2018 også udarbejdet de lovpligtige undervisningsmiljøvurderinger, UMV. Rapporterne er udarbejdet i Hjernen & Hjertet, og deres titel er "Skolerapport - Trivsel og UMV". De første sider er resultatet af trivselsmålingen, og de sidste 1-2 sider er skolens UMV.
Rapporterne er dannet som pdf-filer, og de kan læses på skolernes hjemmesider, alternativt rekvireres ved henvendelse til den enkelte skole.
Håndtering af klagesager om mobning
Silkeborg Byråd har uddelegeret vurdering af klager over mobning til Skoleafdelingen
Loven medfører skærpede krav til en antimobbestrategi på skolerne, klageadgang til kommunalbestyrelsen og en statslig klageindsats under Dansk Center for Undervisningsmiljø. Kommunalbestyrelsen har mulighed for at uddelegere vurdering af klager over mobning til Skoleafdelingen.
- Skolechefen bemyndiges af det politiske udvalg til at vurdere klagesager fra en elev eller dennes forældremyndighedsindehaver, som er utilfreds med en skoles handlingsplan i en konkret mobbesag.
- Skolechefen sikrer, at samtlige skoler har en antimobbestrategi, og at der udarbejdes en procedure for klagebehandling.
- Skolechefen sikrer, at der fastlægges arbejdsgange, således at alle henvendelser angående klagesager straks videreformidles til den relevante skoles ledelse.
- Skolechefen sikrer, at det politiske udvalg løbende orienteres om omfanget af klagesager.
Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 5. september 2017
Orientering om status vedr. antimobbestrategi på skolerne.
Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018
Trivselsmåling
Alle folkeskoler skal hvert år gennemføre den nationale trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse
Alle folkeskoler skal hvert forår gennemføre den nationale trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse. Det gælder også for specialskoler. Undervisere, skoleledelse, skolebestyrelse, Skoleafdelingen og byrådet har adgang til alle klassers resultater med et login. De skal bruge resultaterne til det fælles videre arbejde med elevernes trivsel. Trivselsmålingerne kan ses som samlede rapporter, en for 0.-3. årgang og en for 4.-9. årgang. Skolerne kan finde egne rapporter på nationaltrivsel.dk. Skolebestyrelsen orienteres om egen skoles resultater i løbet af efteråret. Skolen offentliggør sin trivselsmåling på egen hjemmeside, som mininum via menupunktet Resultater og nøgletal med link til uddannelsesstatistik.dk.
Skolernes resultater fra trivselsmålingerne bliver offentliggjort på uddannelsesstatistik.dk.
Seneste trivselsmåling 2024 for Silkeborg Kommune
- Se trivselsmåling 2023/24 for 0.-3. klasse i Silkeborg Kommune, samlet (pdf-fil)
- Se trivselsmåling 2023/24 for 4.-9. klasse i Silkeborg Kommune, samlet (pdf-fil)
Tidligere trivselsmålinger
- Se trivselsmåling 2022/23 for 0.-3. klasse i Silkeborg Kommune, samlet (pdf-fil)
- Se trivselsmåling 2022/23 for 4.-9. klasse i Silkeborg Kommune, samlet (pdf-fil)
Værdiregelsæt
Alle skolebestyrelser skal udarbejde et værdiregelsæt, som er retningsgivende for god adfærd, trivsel osv.
Folkeskoleloven kapitel 6, § 44, stk. 4
Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen.
Alle skolebestyrelser skal udarbejde et værdiregelsæt, som er retningsgivende for god adfærd, trivsel osv. Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, har udviklet en introduktion og skabelon til arbejdet med værdier og værdiregelsæt i skolen, med generelle anbefalinger.