Skip til hoved indholdet
    Hjem Skolehåndbog Personaleadministration og ledelse Omplacering af medarbejdere

Omplacering af medarbejdere

Proceduren handler om omplacering i forbindelse med stillingsnedgang.

Introduktion

I tråd med Silkeborg Kommunes personalepolitik bygger nedenstående procedure på værdien om at inddrage og involvere medarbejderne for at finde fælles løsninger.

Læs Silkeborg Kommunes personalepolitik

Medarbejdere, der er ansat i skolevæsenet, er dygtige og ambitiøse på elevernes vegne. Derfor er det Silkeborg Kommunes ønske, også i forbindelse med stillingsnedgang og behov for kapacitetstilpasninger, at bidrage til at forsøge at finde løsninger, der sikrer fastholdelse af vores ansatte.

Nedenstående procedure er baseret på, at grundlaget for omplaceringen lægges i dialogen mellem den afgivende skoleleder, medarbejderen og den modtagende skoleleder, så det rette match forhåbentligt kan findes, og omplaceringen kan lykkes.

Kan en omplacering ikke lade sig gøre, er fokus på at afslutte ansættelsesforløbet med den pågældende medarbejder på en respektfuld og ordentlig måde, så vedkommende kan komme godt videre i sit arbejdsliv. Uanset om omplaceringen lykkedes eller ej, er perioden fra partshøringens start til enten omplacering eller opsigelse svær for den berørte medarbejder. Den enkelte skoleledelse er derfor forpligtet til at arbejde for at gøre denne periode så overkommelig som muligt for medarbejderen.

I denne procedure beskrives arbejdsgangen og forløbet i forsøget med at omplacere en medarbejder på folkeskoleområdet i Silkeborg Kommune. Proceduren gælder for kapacitetstilpasninger gennem hele året og har grundlag i Silkeborg Kommunes retningslinjer for personalereduktioner.

Læs Silkeborg Kommunes retningslinjer for personalereduktioner på siko

Procedure for omplacering

  1. Når en skoleleder finder det nødvendigt at opsige en eller flere medarbejdere pga. kapacitetstilpasning, skal skolelederen orientere skolens LokalMED om den økonomiske baggrund herfor sammen med sin indstilling til, hvor på skolen kapacitetstilpasningen skal laves (fx indskolingen, mellemtrinnet eller overbygningen). LokalMEDs udtalelse til indstillingen forelægges derefter for Sektionsleder for skolerne.
  2. Efter at skolens LokalMED er orienteret, skal der være en kort periode på 3 arbejdsdage, hvor medarbejdere, der i forvejen har påtænkt at afslutte sin ansættelse på skolen (fx pga. pension eller opsigelse), har mulighed for at opsige sin stilling. Dette skal helt og holdent ske på medarbejderens eget initiativ og gennem frivillighed. Først efter denne periode kan processen fortsætte efter punkt 3 nedenfor.
  3. Skolelederen er herefter forpligtet til at afsøge mulighederne for omplacering af de medarbejdere, der planlægges opsagt, til en anden skole i kommunen i partshøringsperioden. Denne starter, når medarbejderen modtager et brev om påtænkt opsigelse. Skolelederen orienterer i denne forbindelse Organisation og Personale (O&P) om den påtænkte opsigelse. Partshøringsperioden varer 3 uger.
    • Personale, der vælger at melde sig frivilligt til forsøg på omplacering, kan ikke sikres en ansættelse på en anden skole. Melder en medarbejder sig som frivillig til omplacering, er det derfor med den risiko, at forløbet kan resultere i en opsigelse.
    • Personale, der er på orlov og derfor er garanteret en stilling på den samme skole efter orlovens afslutning, indgår på lige fod med det øvrige personale ift. omplaceringen.
    • Forsøget på at omplacere starter med, at skolelederen underretter de andre skoleledere i kommunen om, at man har den specifikke medarbejderprofil ledig fra x’ende dato. Underretningen skal finde sted første dag i partshøringsperioden. Helt konkret sendes en fortrolig mail til samtlige skoleledere i Silkeborg Kommune, hvor information om uddannelse og erfaring fremgår.
  4. Herefter skal skoleledere med ledige stillinger tage den konkrete medarbejder i betragtning til omplacering til deres skole og indkalde vedkommende til en afklarende samtale. Navn og kontaktoplysninger oplyses ved henvendelse til skoleleder på den afgivende skole.
    Denne samtale har til formål at afklare, om der er et match mellem den ledige medarbejders kompetencer og kravene i stillingen.
  5. Vælger skolelederen på baggrund af denne samtale ikke at ansætte medarbejderen, skal der være vægtige faglige og saglige grunde herfor, som samtalen har tilvejebragt. Disse skal drøftes med Sektionsleder for skolerne.
  6. Lykkes det ikke at finde en omplaceringsmulighed inden partshøringsperiodens udløb, meddeles endelig afsked til den pågældende medarbejder. Afskedigelsesprocessen køres af O&P med skolelederens deltagelse.
  7. Herefter modtager medarbejderen et samtalebevis, som vedkommende kan vedlægge evt. ansøgninger til Silkeborg Kommune. Samtalebeviset forpligter ledelsen til at indkalde medarbejderen til samtale, medmindre medarbejderen objektivt set ikke er kvalificeret til at varetage den pågældende stilling. Beviset er gældende i seks måneder fra udstedelse.

Procedure skal med henblik på mulige justeringer evalueres på et møde mellem Skoleafdelingen og de faglige organisationer halvandet år efter den 25. oktober 2023, hvor proceduren er trådt i kraft.

EMN-2023-01689

Proceduren er godkendt af afdelingsledelsen i Skoleafdelingen og drøftet med de faglige organisationer/Silkeborg Lærerforening og i AfdelingsMED Skole

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)