Skip til hoved indholdet
    Hjem Skolehåndbog Personaleadministration og ledelse Ansættelsesproces ved ansættelse af ledere på skolen

Ansættelsesproces ved ansættelse af ledere på skolen

Formålet med nedenstående procedure er dels at sikre ansættelse af den bedst egnede kandidat og dels bedst muligt at efterleve intentionen om reel inddragelse og medindflydelse til skolebestyrelsen i forbindelse med lederansættelser i folkeskolen, som beskrevet i folkeskoleloven.

Processen er beskrevet med udgangspunkt i ansættelse af skoleleder, i nederste afsnit fremgår forskellene i forhold til processen for ansættelse af pædagogisk leder

Ansættelsesforløb

Alle, der deltager i ansættelsesforløbet, er underlagt kravet om tavshedspligt.

Det er Sektionsleder for skoler, der er ansvarlig for den overordnede planlægning og gennemførelse af ansættelsesforløb for skoleledere på vegne af skolechefen. Der er udarbejdet en ansvarsfordelingsplan for de enkelte opgaver i forløbet.

Der etableres et ansættelsesudvalg, der består af følgende:

  • Skolechefen
  • Sektionsleder for skoler
  • Skolebestyrelsen (inklusive medarbejderrepræsentanter (+eventuelle tillidsrepræsentanter, såfremt tillidsrepræsentanterne ikke er medlem af skolebestyrelsen), og uden elevrepræsentanterne).
  • Skolens øvrige leder(e)
  • Eventuelt en skoleleder fra anden skole

Sektionsleder for skoler er formand for ansættelsesudvalget. Ansættelsesudvalget er rådgivende for skolechef og sektionsleder for skoler. Skolechefen har formelt ansættelseskompetencen.

Ansættelsesforløbet i forbindelse med ansættelse af en ny skoleleder indledes med et møde i ansættelsesudvalget.

Formålet med dette møde er at gennemgå ansættelsesproceduren for ansættelsesudvalget

Skolebestyrelsen fremsender efterfølgende input til stillingsopslag til sektionsleder for skoler indeholdende de lokale perspektiver og ønsker.

På baggrund af job- og personprofil for skoleledere, ledelsesgrundlaget og bilag 1.13 Ledelse i Skoleafdelingen udarbejder sektionsleder for skoler et udkast til stillingsopslag. Dette stillingsopslag præsenteres for ansættelsesudvalget og færdiggøres herefter af sektionslederen.

Stillingen opslås på Silkeborg Kommunes hjemmeside, Emply, og evt. i Skolelederen og Folkeskolen. Skolen betaler for indrykningen.

Stillingen skal minimum være opslået 14 dage.

Læs Job og personprofil for skoleledere Læs Silkeborg Kommunes ledelsesgrundlag (find det gældende i boksen på hjemmesiden) Læs bilag 1 Overordnet styring, underbilaget Ledelse i Skoleafdelingen

Udvælgelse af ansøgere

Det nedsatte ansættelsesudvalg udvælger, på baggrund af udvalgsmedlemmernes prioriteringer i Emply, de kandidater, som ansættelsesudvalget skal møde ved første ansættelsessamtale.

Første ansættelsessamtale

Ved første ansættelsessamtale vurderer ansættelsesudvalget, hvilke kandidater de kan se som skoleleder på skolen.

De lokale i ansættelsesudvalget har primært fokus på, hvilke kandidater, de vurderer, matcher skolens kultur og værdier bedst. Skolechefen og sektionslederen har fokus på, hvilke kandidater, der matcher den generelle skolelederprofil bedst muligt – ud fra Job- og personprofilen for skoleleder samt notatet Ledelse i Skoleafdelingen i Silkeborg Kommune.

Samtalen ledes af sektionsleder for skoler.

Ansættelsesudvalget udvælger efter samtalerne hvilke to kandidater, der skal videre til anden samtale. Udvælgelsesprocessen ledes af skolechefen.

Mellem første og anden samtalerunde

De kandidater, der går videre, tilbydes en uformel samtale med sektionsleder for skoler.

Garuda Kompetenceprofil

De kandidater, der går videre, skal udfylde en Garuda Kompetenceprofil.

Profilen udsendes umiddelbart efter første samtalerunde fra HR i Organisation og Personale til kandidaterne. Profilen udfyldes online.

Tilbagemelding til kandidaten sker som et led i anden samtalerunde.

Anden ansættelsessamtale

Her deltager skolechefen, sektionsleder for skoler, en forældrevalgt repræsentant fra skolebestyrelsen samt en HR-konsulent.

HR-konsulenten gennemfører tilbagemeldingen på Garuda Kompetenceprofil-analysen i dialog med kandidaten. Skolechefen og sektionslederen spørger undervejs uddybende ind ud fra et ledelsesmæssigt- og organisatorisk perspektiv.

Herefter har skolebestyrelsesrepræsentanten ca. ti minutter til rådighed til spørgsmål ud fra refleksioner efter første samtale og ud fra oplevelsen af kandidaten under anden samtale.

Endelig afrundes samtalen af sektionsleder for skoler med orientering om den videre proces.

Yderligere tilbagemelding på profilen til kandidaten
Der tilbydes en mere dybdegående tilbagemelding fra HR-konsulenten, såfremt kandidaten ønsker en sådan efterfølgende.

Ansættelse af pædagogisk leder

Ansættelsesproces for skoleledere er forskellig fra ansættelsesprocessen for pædagogiske ledere på følgende punkter:

  • Skoleleder er ansvarlig for hele ansættelsesforløbet.
  • Ansættelsesudvalgets sammensætning er anderledes, idet skoleleder er formand, sektionsleder for skoler kun deltager i anden samtale (sammen med skoleleder og HR-konsulent, uden skolebestyrelsesrepræsentant), og skolechefen ikke deltager i nogen af samtalerne.

Skolechefen og afdelingsledelsen, juni 2021, revideret januar 2023 (Acadre 16/12321)

Loven og skolelederansættelse

I Silkeborg Kommune er beslutningskompetencen vedr. ansættelse af skoleledere delegeret til skolechefen.

Link til bilag 1 Overordnet styring, underbilaget Politisk/administrativ kompetencefordeling

Ifølge folkeskolelovens § 40, stk. 6, kan kommunalbestyrelsen først træffe beslutning om ansættelse af ledere, lærere og børnehaveklasseledere, når den berørte skolebestyrelse har udtalt sig. Ifølge § 44, stk. 7, er skolebestyrelsen forpligtet til at afgive udtalelse til kommunalbestyrelsen om ansættelse af ledere og lærere ved skolen.

§ 40, stk. 6. Ved ansættelse af skolens leder, jf. § 45, stk. 1, skal mindst én repræsentant for skolebestyrelsen, jf. § 44, stk. 7, 1. pkt., deltage i beslutningen om, hvem der tilbydes ansættelse i stillingen. Beslutninger om ansættelse af andre ledere end skolens leder, jf. § 45, stk. 1, samt lærere og pædagoger, jf. § 29 a, træffes, efter at der er indhentet udtalelse fra vedkommende skolebestyrelse, jf. § 44, stk. 7, 2. pkt.

§ 44, stk. 7. Ved ansættelse af skolens leder, jf. § 45, stk. 1, vælger skolebestyrelsen blandt sine medlemmer valgt efter § 42, stk. 1, nr. 1 eller 4, en repræsentant, som deltager i beslutningen om, hvem der tilbydes ansættelse i stillingen, jf. § 40, stk. 6, 1. pkt. Skolebestyrelsen skal afgive udtalelse til kommunalbestyrelsen om ansættelse af andre ledere end skolens leder, jf. § 45, stk. 1, samt lærere og pædagoger, jf. § 29 a, jf. § 40, stk. 6, 2. pkt.

Skolebestyrelsens udtaleret og -pligt er som hovedregel en gyldighedsbetingelse. Kommunalbestyrelsen kan derfor ikke ansætte en leder, lærer eller børnehaveklasseleder, før skolebestyrelsen har udtalt sig. Men skolebestyrelsens udtalelse er ikke bindende for byrådet. Selv om skolebestyrelsen kommer med en enig indstilling, kan kommunalbestyrelsen frit vælge blandt de ansøgere, der opfylder kravene til den ledige stilling.

Der stilles ikke krav om, at skolebestyrelsens udtalelse skal omfatte et bestemt antal personer, eller at de skal opstilles i prioriteret rækkefølge. Udtalelsen bør dog omfatte mindst to ansøgere.

Da skolebestyrelsen kun udøver sin kompetence på møder, er det på et sådant møde, skolebestyrelsen skal beslutte sin udtalelse.

Find Folkeskoleloven § 40 og 44. Linket går til siden Love og regler på uvm.dk og derfra til retsinformation.dk.

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)