Sprogvejledning
Sprogvejledning på skoleområdet vedr. elevens tale-, sproglige eller kommunikative udvikling, udført af logopæd/tale-hørekonsulent
Formålet med sprogvejledningen
Målet er at give den fagprofessionelle mulighed for at drøfte en bekymring vedr. en elevs tale-, sproglige og kommunikative udvikling med en tale-hørekonsulent. Hvis det vurderes, at bekymringen og den efterfølgende indsats involverer hjemmet, inviteres forældrene med. Hvis det vurderes, at der er bekymringer, der rækker ud over det sproglige, så skal problematikken i stedet drøftes på et K-møde/fokusmøde. Sprogvejledningen bookes, ved at den pædagogiske leder kontakter tale-hørekonsulenten og informerer tale-hørekonsulenten om, i hvilken grad bekymringen har været afhjulpet lokalt, og om der har været kontakt med andre fagpersoner.
Målet er at give praksisnær sparring og vejledning, der kvalificerer forældre og fagprofessionelle i forhold til håndtering af de sproglige udfordringer i hverdagen. Under sprogvejledningen indkredser forældrene, den fagprofessionelle og tale-hørekonsulenten i fællesskab ressourcer og udfordringer i forhold til problematikken, og på baggrund af dette diskuteres og besluttes forskellige handlemuligheder.
Målgruppen
Sprogvejledningen er for elever, hvor forældre og/eller fagprofessionelle har en bekymring for elevens tale-, sproglige eller kommunikative udvikling.
Deltagere
Den fagprofessionelle, evt. forældre, evt. elev og den lokale tale-hørekonsulent
Illustration
Forud for sprogvejledningen sørger den fagprofessionelle for
- at informere forældrene om sprogvejledningen og evt. invitere dem med (eleven kan inviteres med, hvis det er afstemt med tale-hørekonsulenten)
- at orientere forældrene om, at tale-hørekonsulenten opretter en ”Aktivitet uden indstilling” i PPLs journaliseringssystem samt at medbringe elevens cpr.-nummer
- at indkalde tolk, hvis dette er nødvendigt
- at forberede en beskrivelse af problematikken evt. på baggrund af iagttagelser og vurdere, hvad I specifikt ønsker vejledning omkring
- at medbringe eventuelle data på eleven (f.eks. overgangsbeskrivelser og sprogvurderinger), samt evt. nedskrevne lyde, ord og/eller sætninger
- såfremt eleven tidligere har været drøftet, præsenteres noterne
Sprogvejledningen
- Deltagerne fremlægger deres bekymring og vejledningsønske
- Det er den fagprofessionelles opgave at tage noter, som skal formidles videre til kolleger
- Deltagerne indkredser i fællesskab med tale-hørekonsulenten ressourcer og udfordringer i forhold til problematikken, og på baggrund af dette diskuteres og besluttes forskellige handlemuligheder, der kan gøres brug af i elevens miljø
- Sprogvejledningen afrundes ved, at der aftales næste skridt (eks. skolen kan henvende sig efter behov, opfølgningsmøde, arbejdsmøde, observation i læringsmiljøet)