Skip til hoved indholdet
    Hjem Skolehåndbog Pædagogik og drift Sprogvejledning

Sprogvejledning

Sprogvejledning på skoleområdet vedr. elevens tale-, sproglige eller kommunikative udvikling, udført af logopæd/tale-hørekonsulent

Formålet med sprogvejledningen

Målet er at give den fagprofessionelle mulighed for at drøfte en bekymring vedr. en elevs tale-, sproglige og kommunikative udvikling med en tale-hørekonsulent. Hvis det vurderes, at bekymringen og den efterfølgende indsats involverer hjemmet, inviteres forældrene med. Hvis det vurderes, at der er bekymringer, der rækker ud over det sproglige, så skal problematikken i stedet drøftes på et K-møde/fokusmøde. Sprogvejledningen bookes, ved at den pædagogiske leder kontakter tale-hørekonsulenten og informerer tale-hørekonsulenten om, i hvilken grad bekymringen har været afhjulpet lokalt, og om der har været kontakt med andre fagpersoner.

Målet er at give praksisnær sparring og vejledning, der kvalificerer forældre og fagprofessionelle i forhold til håndtering af de sproglige udfordringer i hverdagen. Under sprogvejledningen indkredser forældrene, den fagprofessionelle og tale-hørekonsulenten i fællesskab ressourcer og udfordringer i forhold til problematikken, og på baggrund af dette diskuteres og besluttes forskellige handlemuligheder.

Målgruppen

Sprogvejledningen er for elever, hvor forældre og/eller fagprofessionelle har en bekymring for elevens tale-, sproglige eller kommunikative udvikling.

Deltagere

Den fagprofessionelle, evt. forældre, evt. elev og den lokale tale-hørekonsulent

Illustration

Forud for sprogvejledningen sørger den fagprofessionelle for

  • at informere forældrene om sprogvejledningen og evt. invitere dem med (eleven kan inviteres med, hvis det er afstemt med tale-hørekonsulenten)
  • at orientere forældrene om, at tale-hørekonsulenten opretter en ”Aktivitet uden indstilling” i PPLs journaliseringssystem samt at medbringe elevens cpr.-nummer
  • at indkalde tolk, hvis dette er nødvendigt
  • at forberede en beskrivelse af problematikken evt. på baggrund af iagttagelser og vurdere, hvad I specifikt ønsker vejledning omkring
  • at medbringe eventuelle data på eleven (f.eks. overgangsbeskrivelser og sprogvurderinger), samt evt. nedskrevne lyde, ord og/eller sætninger
  • såfremt eleven tidligere har været drøftet, præsenteres noterne

Sprogvejledningen

  • Deltagerne fremlægger deres bekymring og vejledningsønske
  • Det er den fagprofessionelles opgave at tage noter, som skal formidles videre til kolleger
  • Deltagerne indkredser i fællesskab med tale-hørekonsulenten ressourcer og udfordringer i forhold til problematikken, og på baggrund af dette diskuteres og besluttes forskellige handlemuligheder, der kan gøres brug af i elevens miljø
  • Sprogvejledningen afrundes ved, at der aftales næste skridt (eks. skolen kan henvende sig efter behov, opfølgningsmøde, arbejdsmøde, observation i læringsmiljøet)

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)