Pædagogik og drift
Mere om antimobbestrategi, indsatser, elevplaner, elevråd, flersprogede elever, kørsel, lejrskoler, ordblindesupport, praktik, sidste skoledag, SSP/sundhedspleje/tandpleje og åben skole mv. Husk: Brug søgefeltet øverst til højre, hvis du ikke finder det, du leder efter!
Se filmen om Pædagogisk Praksis og Læring (PPL), som er målrettet ledelser og medarbejdere
Indhold - korte beskrivelser og/eller links vedr. pædagogik og drift
Selv om skoler og institutioner er lovmæssigt forpligtede til at forebygge og håndtere mobning, kan mobning opstå. Mobning blandt børn skal altid stoppes ved hjælp af de voksne omkring børnene.
Alle skoler har jf. ændringen i lovgivningen pr. 1.8.2017 udarbejdet en antimobbestrategi.
Forældremyndighedsindehavere eller elever har krav på at blive informeret om klageadgang, hvis de ikke er enige i skolens håndtering af en mobbesag.
Information om klageadgang skal være tilgængelig på skolens hjemmeside!
Det er skolens ledelse, der skal modtage en eventuel klage, og den skal herefter formidles videre til Sekretariatet, Skoleafdelingen. Indenfor 10 arbejdsdage fra skolen eller Skoleafdelingen har fået en henvendelse eller er blevet gjort opmærksom på problemet, skal skolen udarbejde en handlingsplan for, hvordan problemerne effektivt bringes til ophør, samt informere klageren.
10-dages fristen løber fra det tidspunkt, hvor en medarbejder på skolen eller ved Skoleafdelingen første gang skriftligt eller mundtligt modtager oplysning om problemerne.
Alle elever i folkeskolen har ret til at komme i praktik, også kaldet erhvervspraktik, i en uge i 8. klasse og en uge i 9. klasse. Retten gælder alle, også unge med særlige behov eller handicap. Det er også muligt for elever i 6. og 7. klasse at komme i praktik.
Formålet med erhvervspraktikken er, at eleverne får en fornemmelse af, hvordan det er at være på en arbejdsplads, og at eleverne får afprøvet en branche eller job. Formålet er selvfølgelig også, at eleverne får enten af- eller bekræftet, om en given branche eller et givet job kunne være vejen for dem at gå.
Mulighederne for praktikforløb jf. folkeskoleloven
§ 9, stk. 3: Kortere praktikperioder i virksomheder og institutioner for elever i 6.-9. klasse.
§ 9, stk. 4: Undervisningsforløb, hvor praktisk og teoretisk indhold kombineres i undervisning for elever i 8. og 9. klasse.
§ 19 e: Særligt tilrettelagt undervisningsforløb for elever i 10. klasse med kombination af undervisning og ulønnet praktik.
§ 33, stk. 4-7: Tre forskellige muligheder for at opfylde undervisningspligten for elever i 8.-10. klasse: ved særligt tilrettelagte forløb (§ 33, stk. 5), ved erhvervsmæssig uddannelse (§ 33, stk. 6) og ved erhvervsmæssig beskæftigelse (§ 33, stk. 7)
Læs Ungeguidens pjece til grundskolerne om erhvervspraktik af 30. maj 2023 (pdf-fil)
Materiale til brug for skolerne i Google Fællesdrev
Der er i Google Fællesdrev en mappe, Erhvervspraktik (under Udskoling). Mappen er kun delt med udskolingsledere for ikke at alle har adgang. Det samme er tilfældet med Prøveudvalgsmappen.
Den enkelte udskolingsleder kan tilføje en lærer eller anden leder til mappen, hvis opgaven uddelegeres.
Links
Læs om praktik i grundskolen via Ungeguiden, Silkeborg Kommune, på silkeborg.dk
Læs om erhvervspraktik i folkeskolen på uvm.dk
Se Læseplan for det obligatoriske emne Uddannelse og job på skoleudvikling.silkeborg.dk
Feriekolonier på Silkeborglejren Ahl Hage
- Caroline Sikjær Jonasen, Sejs Skole, er formand for repræsentantskabet og dermed ansvarlig for feriekolonier
Skoleafdelingens praktiske hjælp vedr. feriekolonier ydes af
- Stinna V. Bøgelund, Team Kvalitet og Myndighed, Sekretariatet
Materialer vedr. Ahl Hages feriekolonier
Materiale findes i undermappen:
- Feriekolonier
Husk at anvende Silkeskole-login til Google Fællesdrev!
Læs mere om Silkeborglejren Ahl Hage i boksen Lejrskoler og Ahl Hage
Her er bl.a. vejledninger til gennemførsel af undervisning via Google Meet.
Fjernundervisning kan anvendes, når skolen af forskellige årsager (Covid-19 f.eks.) er nødsaget til at gennemføre nødundervisning.
Råd og vejledning til arbejdet med flersprogede børn 6-18+ år i skole og fritid
Videncenter for Sprog og Læsning beskæftiger sig med mange forskellige aspekter af arbejdet med flersprogede børn og unge i og omkring skolen, herunder visitation til skole, skole-hjem samarbejde, gode råd til undervisningen, social og kulturel integration, fritidsaktiviteter, tolkebistand osv.
Læs nærmere om principperne for basisundervisning i Håndbog for modtagerskoler.
Politiske beslutninger
Der findes underbilag om Tildeling af ressourcer; Forankrings- og udviklingsplan for flersprogede børn; Henvisning til supplerende eller basisundervisning i dansk som andetsprog; Struktur for basisundervisningen (modtagelsesklasser, udvidede modtagelsesklasser og hold); Flersprogede børn i førskolealderen; Grundskole For Unge udlændinge (GFU)
Garantiskolen er
- et samarbejdsforum i Silkeborg Kommune, læs samarbejdsaftalen i Google Fællesdrev, anvend Silkeskole-login (pdf-fil)
- formål at koordinere, inspirere og vidensdele om alle forhold af betydning for unges mulighed for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.
- Garantiskolen ønsker, via et tæt og koordineret samarbejde, at give alle unge lyst til at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Alle unge der er optaget på en ungdomsuddannelse eller indmeldt på FGU eller 10. klasse er automatisk omfattet af Garantiskolen.
Skolens indsats er et overleveringsmøde i juni
Som udgangspunkt deltager:
- Den unge og forældre/værge
- Ungeguiden
- Relevant repræsentant fra afgivende skole
- Vejleder fra modtagende skole
- Andre relevante fagpersoner
Vi samarbejder om:
- Optag, fastholdelse og overgange
Inden overleveringsmødet skal følgende skemaer være udfyldt:
Forældre kan vælge at lade deres barn hjemmeundervise, men der er en række krav til hjemmeundervisningen. Ved hjemmeundervisning har forældrene ansvaret for barnets undervisning, men distriktsskolen skal indkalde til møde og har tilsynet med undervisningen.
Skolens dokumenter vedr. hjemmeundervisning
Retningslinjer for hjemmeundervisning og tilsyn (rev. juni 2023, pdf)
Tilsynserklaering_hjemmeundervisning.docx
Generelt om hjemmeundervisning
Som udgangspunkt overtager forældrene ansvaret for elevernes undervisning. Kommunen har således ikke nogen økonomiske forpligtelser og kun nedenstående øvrige forpligtelser i forhold til forældre, der vælger at hjemmeundervise sine børn:
- at føre tilsyn med at undervisningspligten overholdes
- at kunne lade eleven gå op som privatist på distriktsskolen (se hvordan det gøres i TEA - link til TEAs supportside)
- at tilbyde specialpædagogisk rådgivning til hjemmeunderviste børn og unge, som både hjemmetrænes og hjemmeundervises på samme tid
Det betyder, at skolerne lovgivningsmæssigt ikke har hjemmel til at tilbyde mere eller andet end det ovennævnte til hjemmeunderviste elever.
Information til forældre
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er blevet opmærksom på, at online undervisningstilbud, drevet af private virksomheder, i nogle tilfælde bliver brugt som supplement eller midlertidigt alternativ til den almindelige undervisning i folkeskolen, især i forbindelse med sygeundervisning.
Styrelsen gør i den forbindelse opmærksom på reglerne for varetagelse af undervisningen i folkeskolen og på, at privat undervisning, der udelukkende er onlinebaseret, kun kan benyttes af forældre, der vælger at hjemmeundervise deres børn i henhold til kapitel 8 i lov om friskoler og private grundskoler.
Den fælles kommunale indsats ”Alle skal med” har fokus på at understøtte skolernes arbejde med at skabe gode læringsmiljøer for alle børn og videreudvikle det professionelle samarbejde.
Silkeborg Provsti og Silkeborg Kommune indgår en rammeaftale om konfirmationsforberedelse, som årligt drøftes mellem provst og Skoleafdelingen. Den seneste rammeaftale findes nederst i do. bilag.
Konfirmanddag
Silkeborg Provsti - som består af alle sogne i Silkeborg Kommune bortset fra de nordligste, hvor Ans Skole, Thorning Skole og Trekløverskolen er placeret - afholder hvert år en fælles konfirmanddag i løbet af marts måned. Konfirmanderne kan blive delt i to hold og dermed afviklet på to forskellige datoer. Når dagen(e) er fastlagt, meddeles det på nyhedsbrevet. Datoen/datoerne kan altid findes i Outlook-kalenderen "Skoleområdet (F0390)".
Klasselister til præsten og GDPR
Er det tilladt at udlevere en klasseliste til brug for præstens inddeling af konfirmationshold? Og hvad skal skolen huske i den sammenhæng mht. arkivering?
Læs mere under GDPR og IT-sikkerhed, boksen Klasselister vedr. konfirmationsforberedelse.
Lejrskoleordning
Lejrskoler generelt
Arbejdstid og lejrskoler
Forældrebetaling
Der opkræves 75 kr. pr. døgn pr. elev i forældrebetaling for kost. Beløbet indsættes på konto 301 063 72 00 – kontobro: 45102240-322011999-1600-79-30400. Sekretariatet sender ikke påmindelser ud til skolerne om denne indbetaling.
Beløbet er 30-50 kr./døgn i 1998-niveau, nu normalt 75 kr./døgn.
Rejse udenlands: Det blå EU-sygesikringskort
Det blå EU-sygesikringskort er et kort, der viser, at du har ret til behandling på samme vilkår som borgerne i det land, du rejser i. Du skal bruge det blå EU-sygesikringskort, når du rejser til et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz. Derfor er det vigtigt at have kortet inden rejsen. Hvis du vil være sikker på at nå at modtage det blå sygesikringskort inden din rejse, bør du bestille kortet minimum 3 uger inden, du skal bruge det.
Læs mere om Det blå EU-sygesikringskort i Google Fællesdrev
Rejse udenlands: Rejse- og sygeforsikring
Vær opmærksom på det relevante bilag under Retningslinjer og vejledninger vedr. rejseforsikring for skolelærer, elever og øvrige ansatte nederst på siden.
Bestilling af rejseforsikring til skolelærer og elever, virtuel blanket, findes på siko
Silkeborglejren Ahl Hage
Silkeborglejren Ahl Hages repræsentantskab
Repræsentantskabet består af et medlem pr. skole i Silkeborg Kommune
- Formand for repræsentantskabet er Caroline Sikjær Jonasen, Sejs Skole
- Skoleafdelingens repræsentant er Bo Buhl Andersen, pædagogisk leder på Skægkærskolen
Materialer vedr. Ahl Hages feriekolonier, lejrskoler og repræsentantskabsmøder
Materialerne er delt op i undermapperne:
- Feriekolonier (herunder Oversættelser)
- Lejrskoler (herunder Evaluering; Idéer til undervisningsforløb og aktiviteter; Lejrskoleplaner (her er de gældende planer samt planlægning til kommende skoleår))
- Repræsentantskab/møder (med en mappe pr. kalenderår)
Husk at anvende Silkeskole-login til Google Fællesdrev!
Transport til/fra Silkeborglejren Ahl Hage
Der skal ikke indsendes regninger til Skoleafdelingen til refusion eller betaling for transporten til/fra togstationen til/fra Ahl Hage. I Budget 2023 er der tildelt 3.874 kr. til denne udgift på skolernes undervisningsmiddelkonto. Der ydes ikke yderligere tilskud til transport uanset antal busser.
Lærerstuderende i praktik
Læs mere på via.dk om praktik, vælg under "Om uddannelsen til lærer" boksen "Praktik".
Ny læreruddannelse 2023: Læreruddannelse med integreret praktik pr. 1. august 2023 på baggrund af et indgået forlig om en revideret læreruddannelse (LU23) i september 2022. Det overordnede formål med LU23 er at forberede og ruste de studerende bedre til professionen, så de møder praksis med en stærkere professionel autoritet og dømmekraft.
Læs om de overordnede og lokale mål for praktikken på skoleudvikling.silkeborg.dk.
Pædagogstuderende i praktik
På siko findes en side med alle opmærksomhedspunkter vedr. pædagogstuderende.
Personaleadministrative opgaver i forbindelse med studerende i praktik
Læs mere om, hvordan support fra læringsvejledere på skolerne foregår (teksten revideres pt., kommer snarest).
Support til børn med matematikvanskeligheder, præsenteret på virtuelt månedsmøde den 25. januar 2024.
Procesbeskrivelse for enkeltelev
Ved bekymring for en elevs matematikindlæring kontaktes Karin Nielsen eller Christina Pradsgaard via Aula, her aftales tidspunkt for et afklaringsmøde, som vil være online eller pr. telefon. Eleven er her anonym.
På afklaringsmødet aftales om der er tiltag der umiddelbart kan sættes i værk, eller om der skal laves en ansøgning. Indstillingsskema findes i skolehåndbogen under Specialpædagogisk bistand og visitation, Øvrige tilbud, og sendes til ppl-matematik@silkeborg.dk
Ansøgningen skal underskrives af skoleleder og forældre, forældrene giver med deres underskrift desuden tilladelse til, at screeningen optages på video.
Efter modtagelse af ansøgning sendes en bekræftelse til skoleleder.
Indsatsens typiske indhold
- Som opfølgning på den indledende kontakt afholdes et møde med relevante fagprofessionelle (matematiklærer, matematikvejleder). Mødet bruges til at uddybe ansøgningen og lave aftaler om indsatsen, hvis en sådan skal sættes i værk. (Varighed ca. ½ time). Mødet afholdes online.
- 1 observation i en matematiktime
- 2 gange screening á ca. 45 minutters varighed, med eleven.
- Vejledningsmøde med læreren vedr. screeningen (her laves der indsatsplan) (varighed ca. 1 time)
- Evt. møde med forældre (her gennemgås screeningen) (varighed ½ - 1 time)
- Evt. opfølgende vejledning efter 2-4 mdr./et år, skolens ansvar at indkalde ved behov.
Det forventes, at der er afsat den nødvendige tid til samarbejde og indsats.
Procesbeskrivelse for klasser/grupper
Ved bekymring for en klasses/gruppes matematikindlæring kontaktes Karin Nielsen eller Christina Pradsgaard via Aula, her aftales tidspunkt for et afklaringsmøde, som vil være online eller pr. telefon.
På afklaringsmødet aftales om der er tiltag der umiddelbart kan sættes i værk, eller om der skal laves en ansøgning. Indstillingsskema findes i skolehåndbogen under Specialpædagogisk bistand og visitation, Øvrige tilbud, og sendes til ppl-matematik@silkeborg.dk
Efter modtagelse af ansøgning sendes en bekræftelse til skoleleder.
Indsatsens typiske indehold
- 1- 3 observationer i matematiktimer
- Et møde med relevante fagprofessionelle (matematiklærer, matematikvejleder). Mødet bruges til at uddybe ansøgningen og lave aftaler om indsatsen (varighed ca. 1 time) – mødet afholdes online.
- Op til 3 vejledninger med mellemliggende observationer/co-teaching forløb i klassen.
- Et afsluttende evalueringsmøde.
Det forventes, at der er afsat den nødvendige tid til samarbejde og indsats.
”Naturdannelse” af kommunens børn og unge er et fælles anliggende, der kan styrkes gennem lokalområdets særlige naturmæssige potentialer og AQUA’s fysiske rammer og faciliteter. Et tæt samarbejde mellem fagpersonerne hos de to parter kan samtidig udvikle et stærkt vidensmiljø og styrke mødet med kommunens borgere og folkeskolernes elever.
Samarbejdet bliver samtidig også en naturlig indgang for eksterne samarbejdspartnere og muligt omdrejningspunkt for fx tværgående projekter om naturformidling i kommunen.
De obligatoriske emner er ikke tillagt et selvstændigt timetal, men indgår i undervisningen i børnehaveklassen og i undervisningen i de obligatoriske fag i 1.-9. klasse.
Færdselslære, cyklisme og trafik
Det lokale materiale spænder over mapperne vedr. forældremøder, færdsels- og førstehjælps-undervisningsmateriale, skolepatrulje, trafikpolitik, rolledefinition for færdselskontaktlærer samt vejledning til booking af cykellegebane.
Sundheds- og Seksualundervisning samt familiekundskab
Uddannelse og Job
Ordblindhed og læringsmiljø
På Aula under Dokumenter kan man under "Sikre filer" finde en ny skabelon med navnet: ’Ordblindhed – elevhandleplan’. Skabelonen udfyldes fælles i teamet for at evaluere læringsmiljøet for den ordblinde elev, samt hvilke tiltag der kan igangsættes. Den fælles udfyldelse fordi alle lærere er forpligtet på den ordblinde elevs læring. Aulaskabelonen gemmes i "Sikre filer" på Aula under elevens navn.
Ordblindhed og IT-udstyr
Cyberhus - Silkeborg Kommunes digitale ungerådgivning til folkeskolerne
Familierådgivningen
Familierådgivningen er gratis rådgivning til børn og unge med et særligt behov og deres familier. Rådgivningen kan være anonym.
Læs mere på Silkeborg Kommunes hjemmeside.
Familie- og Ungekontakten
Familie- og Ungekontaktens målgruppe er børn i udsat position i alderen 0-23 år. Når vi er i kontakt med en familie, er det vores mål at inddrage og aktivere de ressourcer, der er i barnets / den unges og familiens netværk.
Læs mere på Familie- og Ungekontaktens hjemmeside.
Ungeguiden i Silkeborg
Vi hjælper unge mellem 13 og 29 år med at finde vej til uddannelse eller beskæftigelse.
Nederst på siden findes "Rammer for afholdelse af sidste skoledag for afgangselever", som er blevet godkendt politisk.
Skolerne er delt op i to forskellige grupper, hvor den største gruppe får basistilbud og en mindre gruppe skoler får et udvidet tilbud. Læs mere om begge typer tilbud do..
Sundhedsplejen har et lokale på skolen, som anvendes som udgangspunkt for aktiviteterne.
Den lokale sundhedsplejerske samarbejder med skolens ledelse efter behov.
Navnet "Skolevæsenets grundfortælling" er valgt for at tydeliggøre, at indholdet er det, der skal lægge til grund for fortællingen om skolevæsenet i Silkeborg Kommune.
Grundfortællingen beskriver vores mission, vision, værdier og strategiske indsatsområder og besvarer fire centrale spørgsmål.
Trivselsgrupper er selvhjælpsgrupper for børn og unge, som drives i et samarbejde mellem Selvhjælp Silkeborg og Skoleafdelingen/PPL.
Læs mere om trivselsgrupperne på Selvhjælp Silkeborgs hjemmeside.
Siden 2012 har adskillige skoler oprettet grupper og uddannet gruppeledere til at drive Trivselsgrupper. Det er meget positivt, og vi har et rigtigt godt samarbejde med Selvhjælp Silkeborg.
Tildelingen til skolerne
- Skolens andel er 25 timer/år pr. trivselsgruppe eksklusiv uddannelse.
- Medfinansieringen fra PPL er 40 timer/år pr. trivselsgruppe eksklusiv uddannelse.
- Herved dækkes basisnormeringen på 65 timer/år pr. trivselsgruppe.
- Når skolen skal have uddannet en ny gruppeleder, deles timerne fifty-fifty med PPL, så hver part leverer 7,5 time. Disse timer afregnes særskilt.
Det politiske udvalg beslutter hvert år, i forbindelse med budlægningen, en række udvalgsmål. En del af disse har et pædagogisk sigte, og der skal arbejdes med dem enten på egen skole eller i det fælles skolevæsen.
Udvalgsmålene vil altid blive drøftet på skoleledermøder m.fl., så skoleledelserne er klar over de forpligtelser, der følger med.
Både Det Fælles Elevråd og Ungebyrådet er blevet nedlagt af økonomiske årsager i forbindelse med budgetdrøftelserne i Silkeborg Kommune i 2022 og 2023.
Der er i 2017/18 udarbejdet et notat, Valgfag og procedure for godkendelse, samt en Skabelon til godkendelse af valgfag. Hvis det er aktuelt for en skole at få godkendt et valgfag, så tag kontakt til Team Kvalitet og Myndighed, Sekretariatet, så dokumenterne kan blive ajourført.
Der er direkte link til Skoletjenesten.dk fra Aulas forside på den enkelte skole, Linksamling til højre.
Transporttilskud
Silkeborg Ungdomsskoles samskabelseskatalog til skolerne i Silkeborg Kommune
Samskabelse er vores bidrag til den åbne skole i Silkeborg. Det er forløb målrettet elever, forældre og lærere i folkeskolen.