Naturcenteret samarbejdsaftale
Samarbejdsaftale mellem AQUA Akvarium & Dyrepark og Folkeskolen, Silkeborg Kommune, om
”Naturcenteret”
Naturcenter Aqua, Naturcenter for børn og unge i Silkeborg (Kommune)
Aftalen er udarbejdet i foråret 2024 og underskrives i april 2024
Baggrund og historik
Silkeborg Kommune er på mange måder noget særligt. Naturen i kommunen er præget af Søhøjlandets særlige geografi med store skove, mange bakker, brede åer og dybe søer i et omfang, der ikke findes i mange andre kommuner. AQUA Akvarium & Dyrepark i den sydlige del af Silkeborg by er på samme måde også noget særligt, og en type af naturformidlingstilbud, hvis lige kun findes få steder i landet.
AQUA Akvarium & Dyrepark har siden 1999 været udnævnt af Undervisningsministeriet til Videnspædagogisk Aktivitetscenter (VPAC), som er en anerkendelse af, at AQUA arbejder med at formidle naturvidenskab og naturdannelse på et naturfagligt, pædagogisk og didaktisk højt niveau med fokus er på den aktive deltagelse og erfaringsbaseret indlæring.
Oplevelsescentre som AQUA Akvarium & Dyrepark har ofte et formidlingsaspekt mod det omkringliggende samfund, der i daglig tale kaldes en ”skoletjeneste” og mange kommunale skoleområder har et fælles naturfagligt undervisningstilbud, der i daglig tale ofte kaldes en ”Naturskole”.
I 25 år har der i Silkeborg Kommune været et samarbejde mellem AQUA Akvarium & Dyrepark og det kommunale skoleområde i Silkeborg Kommune. Her har folkeskolernes fælles ”Naturskole” kaldet Naturfagscenteret (NFC) i samarbejde med AQUA, tilbudt kommunens folkeskoler mulighed for at deltage i naturvidenskabelig undervisning, under navnet ”AQUA Naturfagscenter”. Det er foregået dels i forbindelse med AQUA’s akvarier og dyrepark, dels i den omkringliggende natur.
Folkeskolernes Naturfagscenter forestår også en række andre aktiviteter, der understøtter folkeskolernes daglige virke som f.eks. drift af faglige medarbejdernetværk for naturfagslærere, målrettede kompetenceudviklingsforløb for skolernes medarbejdere og undervisningsforløb ude på skolerne.
Ud over undervisningsforløbene, der tilbydes folkeskolerne i Silkeborg Kommune, tilbyder AQUA Akvarium & Dyrepark ligeledes forløb til landets øvrige grundskoler og ungdomsuddannelser. AQUA og Naturfagscentret har gennem de seneste mange år haft ca. 10.000 skoleelever årligt igennem sådanne forløb, hvoraf ca. 50% kommer fra Silkeborg Kommune, svarende til ca. 200 klasser.
I denne samarbejdsaftale beskrives intentioner og rammer for det daglige samarbejde mellem de to parter; AQUA Akvarium & Dyrepark og Folkeskolen i Silkeborg Kommune.
Intention og værdi
I Folkeskolelovens formål fremgår det bl.a., at Folkeskolen skal bidrage til elevernes forståelse af menneskets samspil med naturen, fremme den enkelte elevs alsidige udvikling, skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst samt danne baggrund for at eleverne kan tage stilling, handle og blive klar til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i samfundet.
Læs Folkeskolelovens formål på uvm.dk
Samtidig har Silkeborg Byråd besluttet, at kommunen skal være Danmarks Outdoorhovedstad, hvilket bl.a. sætter naturen, udeliv og bevægelse i centrum inden for de tre indsatsområder: Velfærd, Viden & Vækst, Fritid & Natur.
AQUA Akvarium & Dyrepark arbejder ud fra en vision om, at gennem en generel styrkelse af naturdannelse skabes forudsætningen for at bevare naturen. Alle aktiviteter kan føres tilbage hertil. AQUA formidler naturviden på et faktuelt grundlag til alle besøgende i alle sammenhænge gennem nytænkende, kreative og involverende aktiviteter for derigennem at skabe begejstring, forståelse og respekt for dansk natur. Både for naturvante og naturuvante.
Naturdannelsesbegrebets 5 elementer danner grundlaget for de redskaber, der anvendes i praksis i det daglige samarbejde (Se figur 1). Arbejdet rettet mod børn og unge foregår i mange forskellige sammenhænge bl.a. via formelle undervisningssituationer.
Figur 1. Udviklet af Center for Børn og Natur efter Ives, C.D., Abson, D.J., von Wehrden, H., Dorninger, C., Klaniecki, K., Fischer, J., 2018. Reconnecting with nature for sustainability. Sustain. Sci. 13, 1389–1397.
Med disse forudsætninger er det derfor parternes afsæt, at der fra begge sider er en naturlig fælles interesse i et ambitiøst samarbejde indenfor formidling af det naturfaglige område, med ’Naturdannelse som omdrejningspunkt’. Dette kan både understøtte den enkelte parts egen opgaveløsning, men i høj grad også give en merværdi for børn og unge i Silkeborg Kommune.
”Naturdannelse” af kommunens børn og unge er et fælles anliggende, der kan styrkes gennem lokalområdets særlige naturmæssige potentialer og AQUA’s fysiske rammer og faciliteter. Et tæt samarbejde mellem fagpersonerne hos de to parter kan samtidig udvikle et stærkt vidensmiljø og styrke mødet med kommunens borgere og folkeskolernes elever.
Samarbejdet bliver samtidig også en naturlig indgang for eksterne samarbejdspartnere og muligt omdrejningspunkt for fx tværgående projekter om naturformidling i kommunen.
Figur 2. Strategihus for samarbejdet mellem AQUA Akvarium & Dyrepark og Folkeskolen i Silkeborg Kommune (Naturcenteret)
Mål for samarbejdet
- at styrke og øge den naturfaglige viden og naturdannelsen hos børn og unge i Silkeborg Kommune, som en fælles vej til et tværfagligt arbejde med børn og unges dannelse, læring, trivsel og udvikling
- at facilitere brugen af udeskole i folkeskolen, så flere skoler finde det naturligt og bliver fortrolige med at inddrage naturen i undervisningen
- at vi løbende evaluerer og vurderer undervisningsforløb, gennem feedback fra pædagoger og lærere, så indhold, relevans og udbytte kontinuert udvikles, og der sikres høj kvalitet og tilfredshed
- at medarbejderne i Naturcenteret igennem samarbejdet oplever et øget kompetenceniveau inden for naturformidling og didaktik samt erfaringsdeling. Dette opnås bl.a. ved løbende at udveksle faglighed og udvikle forløb mv. sammen.
- at det er muligt at trække hinandens faglighed ind i samarbejder og ansøgninger til fonde mm.
- at der er klarhed over samarbejds- og snitflader både internt og eksternt
Struktur og rammer for samarbejdet
Både AQUA Akvarium og Dyrepark og Folkeskolen i Silkeborg Kommune har i deres virke en lang række opgaver, der som udgangspunkt ikke vedrører den anden part. Men som det fremgår af det ovenstående, er der i høj grad også fællesnævnere, hvor et samarbejde giver merværdi. I det nedenstående beskrives de aftalte strukturer og rammer for dette samarbejde.
Figur 3. Illustration af samarbejdet mellem AQUA Akvarium og Dyrepark samt Folkeskolen i Silkeborg Kommune og fællesmængden, der udgør samarbejdet.
Daglig organisering og samarbejde for Naturcenteret
Samarbejdskonstruktionen er illustreret i ovenstående figur og nærmere beskrevet i de nedenstående afsnit.
Styregruppe
Der nedsættes en styregruppe med ledelsesrepræsentation fra de to parter, der står for det praktiske ejerskab af denne samarbejdsaftale og sikrer, at intentioner og mål i aftalen er retningsgivende for indholdet i det daglige samarbejde.
Styregruppen skal kunne foretage de nødvendige ressource- og indsatsmæssige prioriteringer pba. de anbefalinger, der gives fra følgegruppen og medarbejderne i samarbejdet. Der kan efter behov inviteres medarbejdere til at deltage i styregruppens møder.
Følgegruppe
Der etableres en fast følgegruppe med fire ledelsesrepræsentanter fra folkeskolerne, og to relevante eksterne fagpersoner med særlig viden og indsigt på området. Deltagerne er beskrevet i bilag 1.
Formålet med følgegruppen er at kvalificere både styregruppens og personalegruppens arbejde og sikre en stærk kobling mellem skolernes aktuelle behov og vilkår og de tilbud, som gives til skolerne baseret på faglig viden om området.
Skolernes ledelsesrepræsentanter sidder med det primære formål at repræsentere skolernes perspektiver og behov, samt kvalificere og komme med input til samarbejdets indhold og form indenfor undervisningsforløb, kompetenceudvikling og strategiske indsatser. Gruppens medlemmer vælges blandt skoleledere og pædagogiske ledere, gerne med to af hver, og gensuppleres efter behov. De udpegede ledere kan efter behov trække på deres bagland i form af både lederkolleger og medarbejdere.
De eksterne fagpersoners rolle er at kvalificere samarbejdet ved at tilføre ny viden og udefrakommende perspektiver, der kan understøtte den fortsatte udvikling af samarbejdets aktiviteter.
Evaluering af samarbejdet
Samarbejdsaftalen og det konkrete samarbejde evalueres én gang årligt af styregruppen. Afsættet for evalueringen er årsplanen for det pågældende skoleår og intentionerne for samarbejdet, som de er beskrevet i denne samarbejdsaftale.
Som input til evalueringsmødet afholdes der forinden et møde i følgegruppen, samt i personalegruppen med henblik på at indhente status, erfaringer og anbefalinger fra det igangværende skoleår. Dette fremlægges bl.a. i form af et udkast til årsberetning.
Ud over at evaluere årets aktiviteter og samarbejdet generelt udvælges der i styregruppen også strategiske prioriteter og indsatser for det kommende skoleår.
Mødestruktur og årshjul
- Det årlige styregruppemøde (februar)
- Evaluering af samarbejdet jf. ovenstående beskrivelse med afsæt i udkast til årsberetning hold op mod den aktuelle årsplan.
- Rammesætning af ny årsplan for det kommende skoleår
- Beskrivelse af kommende særlige udviklingsindsatser/tiltag og aftaler, der ligger ud over denne samarbejdsaftale
- Større faste aktiviteter for samarbejdet, der retter sig mod skolerne
- Andet med relevans for samarbejdet
- Møder i følgegruppen (3 årlige møder i september, januar og maj)
- Deltagere:
- Følgegruppen jf. ovenstående beskrivelse
- Ledelsesrepræsentation fra de to parter
- Relevante medarbejdere efter behov
- Deltagere:
- Hus-møder for hverdagssamarbejdet mellem de ansatte
- Deltagere: Alle relevante medarbejdere i samarbejdet
- Frekvens: Aftales nærmere
Kommunikation og samarbejde med andre aktører
Samarbejdet mellem AQUA Akvarium & Dyrepark og Folkeskolen i Silkeborg Kommune kan være svært at gennemskue for eksterne samarbejdspartnere. Derfor bør der være en skærpet opmærksomhed på at tydeliggøre samarbejdskonstruktionen og de to aktørers roller og opgaver i mødet med samarbejdspartnere. Dette kan eksempelvis gøres gennem en ”one-pager”, der kan uddeles efter behov eller henvises til digitalt, og som beskriver parterne og samarbejdskonstruktion.
Ved samarbejder med eksterne eller ved ansøgning til fonde og lignende, som vil kunne påvirke samarbejdet, eller som indirekte involverer den anden part, skal den anden part altid orienteres og involveres efter behov og så tidligt som muligt.
Kommunikation om forløb og aktiviteter kan efter relevans og målgruppe kommunikeres på både AQUA’s hjemmeside og Folkeskolens platform Skoletjenesten.dk/silkeborg-kommune eller lignende.
Ressourcer til fælles aktiviteter og materialer
Af praktiske årsager og af hensyn til optimal ressourceudnyttelse giver det i mange sammenhænge mening at være fælles i ressourceanvendelsen, uanset om det drejer sig om personaleressourcer eller de materialer, der bruges i hverdagens forløb og aktiviteter. Dette yderligere beskrevet i bilag 2.
Derfor er der bl.a. etableret en fælles grejbank, hvor parternes materialer er puljet og dermed i fællesskab kan bringes i spil i hverdagen.
For at understøtte denne tilgang drøftes det i forbindelse med det årlige styregruppemøde, hvorvidt der skal bringes økonomi i spil til nye større fælles indkøb eller særlige aktiviteter.
I tilfælde af at samarbejdet mellem parterne må ophøre, er det aftalt, at den del af det fælles udstyr, som ikke har en klart defineret ejer, deles ligeligt mellem parterne.
Efter behov kan der udarbejdes et bilag til denne aftale, der beskriver ejerskab på konkret udstyr.
Bilag 1 – Deltagere i følgegruppen (opdateret marts 2024)
Der etableres en fast følgegruppe med fire ledelsesrepræsentanter fra folkeskolerne, og to relevante eksterne fagpersoner med særlig viden og indsigt på området.
- Pædagogisk leder Alan Holmgård Christensen, Sølystskolen
- Pædagogisk leder Tobias Pørtner, Tollundskolen
- Skoleleder Karen Henriette Jessen, Bryrup Skole
- Skoleleder Keld Vestergaard, Hvinningdalskolen
- Ekstern fagperson – Dorthe Villadsen, Skoletjenesten
- Ekstern fagperson – Martin Sillasen, VIA
Formålet med følgegruppen er at kvalificere både styregruppens og personalegruppens arbejde og sikre en stærk kobling mellem skolernes aktuelle behov og vilkår og de tilbud, som gives til skolerne baseret på faglig viden om området.
Skolernes ledelsesrepræsentanter sidder med det primære formål at repræsentere skolernes perspektiver og behov, samt kvalificere og komme med input til samarbejdets indhold og form indenfor undervisningsforløb, kompetenceudvikling og strategiske indsatser. Gruppens medlemmer vælges blandt skoleledere og pædagogiske ledere, gerne med to af hver, og gensuppleres efter behov. De udpegede ledere kan efter behov trække på deres bagland i form af både lederkolleger og medarbejdere.
De eksterne fagpersoners rolle er at kvalificere samarbejdet ved at tilføre ny viden og udefrakommende perspektiver, der kan understøtte den fortsatte udvikling af samarbejdets aktiviteter.
Bilag 2 – Parternes bidrag til samarbejdet
Af praktiske årsager og af hensyn til optimal ressourceudnyttelse giver det i mange sammenhænge mening at være fælles i ressourceanvendelsen, uanset om det drejer sig om personaleressourcer eller de materialer, der bruges i hverdagens forløb og aktiviteter.
Silkeborg Kommunes bidrag til samarbejdet består primært af personaleressourcer, der indgår fleksibelt i den fælles opgaveløsning med den betingelse, at folkeskoler og dagtilbud samlet set skal modtage forløb, kompetenceudvikling mv. svarende til den personaleressource, der er afsat fra kommunens side. Ud over dette bidrager kommunen med ressourcer til materialer og udstyr jf. det årlige budget for Naturcenteret.
AQUA Akvarium & Dyreparks bidrag til samarbejdet indeholder også personaleressourcer, men har særligt vægt på de fysiske rammer for de involverede medarbejdere i form af kontor- og personalefaciliteter, wi-fi/printerfaciliteter, rengøring, el, vand, varme og teknisk understøttelse. Ligeledes stilles der både indendørs og udendørs undervisningsfaciliteter til rådighed inkl. inventar, rengøring, el, vand, varme, og teknisk understøttelse. Ud over dette bidrages der med undervisningsmaterialer og grej og udstyr til den fælles grejbank.
Parterne er enige om at tilstræbe en gensidig fleksibilitet i hverdagen, hvor personalegrupperne hjælper hinanden ved spidsbelastninger, sygdom osv. med respekt for de aktiviteter, der i forvejen er planlagt/aftalt, samt aftaler om fælles arbejdsdage ift. vedligehold og om oprydning ift. grejbank, undervisningsfaciliteter mv.
Bilag 3 – Dagtilbudsområdets deltagelse i samarbejdet (udarbejdes efterfølgende)
Tekst kommer.