Er det tilladt at udlevere en klasseliste til brug for præstens inddeling af konfirmationshold?
Skolen må gerne videregive klasselister til præsten, så eleverne kan inddeles i konfirmationshold. Der må dog ikke fremgå flere oplysninger af listerne, end dem som præsten skal bruge til at inddele eleverne i konfirmationshold (er det tilstrækkeligt, at præsten modtager oplysninger om navn og klasse, er der ikke hjemmel til at videregive eksempelvis elevernes adresseoplysninger). Videregivelsen må ske uden samtykke.
Videregivelse af navn, fødselsdag og klasse sker, så præsten kan identificere og danne hold, der også sikrer en hensigtsmæssig skoledrift (herunder fx at klasserne ikke mangler elever på skift, men i stedet kan tilrettelægges som en samlet fraværende klasse).
Det er et krav, at skolen dokumenterer, at skolen videregiver oplysningerne samt med hvilken hjemmel dette sker. Notatet herom skal journaliseres i kommunens ESDH-system.
På den baggrund er der hjemmel i GDPR art. 6, stk. 1, litra e, da videregivelsen sker i samfundets interesse og på baggrund af skolernes myndighedsudøvelse.
Oplysningsbrevet indeholder denne oplysning til forældrene. Alle forældre skal se oplysningsbrevet ved indskrivning på skolen, og det kan være hensigtsmæssigt at genformidle brevet inden konfirmations-skoleåret.
Listen skal sendes til en GDPR-sikker mail.
Spørgsmål - kontakt Jurateamet
EMN-2014-02364