Skip til hoved indholdet
    Hjem Styrelsesvedtægtens bilag og underbilag Bilag 3: Undervisningens ordning, almenområdet Timetal for fag og elevtal

Timetal for fag og elevtal

Elevtal i grundskolens klasser, undervisning i aldersintegrerede klasser samt understøttende undervisning og afkortning af skoleugens længde

Dette bilag er opdelt i tre underbilag

Der er mulighed for en generel afkortning af skoleugen i indskolingen og fleksibel mulighed for afkortning af skoleugen på mellemtrinnet og i udskolingen ved at konvertere understøttende undervisning til andre aktiviteter

Der er indgået en ny aftale om folkeskolen pr. 19. marts 2024, som vil blive besluttet i løbet af 2024 og give anledning til lovændringer også på dette område til skoleåret 2025/26. 

Ansøgning til skoleåret 2024/25

Skolerne har også i 2024/25 frihed til at konvertere understøttende undervisning. Skolen skal melde det valgte omfang ind til Sekretariatet senest 15. juni 2024. HUSK at skolebestyrelsen skal udtale sig!

Muligheden for at konvertere al understøttende undervisning

med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, er atter forlænget, sådan at denne mulighed også gælder for skoleåret 2023/24. Konverteringen af understøttende undervisning forudsætter således fortsat, at de frigivne personaleressourcer fortsat bliver på skolen. Skolebestyrelsen skal udtale sig til afkortningen.

Nederst på denne side ses "Procedure og muligheder for afkortning af skoleugens længde", som var gældende, da der ikke var udvidede frihedsgrader.

Afkortning af skoleugens længde

Beslutning om delegering af beslutningskompetence vedr. godkendelse af dispensationer til skolechefen. Dette i forhold til afkortning af skoleugen jf. aftale om ”Justering af folkeskoleloven”. Gældende praksis fortsætter: Skolechefen kan på baggrund af skolernes ansøgninger godkende, at skolerne kan konvertere dele af den understøttende undervisning til andre aktiviteter. Skolechefens godkendelse sker for et år ad gangen. Se proceduren nedenfor.

Besluttet: Børne-og Ungeudvalget den 7. oktober 2019

Konvertering af understøttende undervisning

Skolechefen bemyndiges til på baggrund af en begrundet ansøgning at godkende, at skoler fra skoleåret 2016/17 kan konvertere dele af den understøttende undervisning til to-voksen-undervisning i fagundervisningen. Godkendelsen kan ske for et år ad gangen og skal følges op af en evaluering.

Bemyndigelsen er indskrevet i bilag 1 Overordnet styring, underbilaget Politisk/administrativ kompetencefordeling.

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 6. oktober 2015

Procedure og muligheder for afkortning af skoleugens længde

Denne procedure er pt. uaktuel, da der er givet en generel tilladelse jf. ovenstående!

Folkeskolelovens § 16 b giver mulighed for en generel afkortning af skoleugen i indskolingen og § 16 d giver fleksibel mulighed for afkortning af skoleugen på mellemtrinnet og i udskolingen ved at konvertere understøttende undervisning til andre aktiviteter.

Ansøgning

Det er skolelederen, der skal ansøge skolechefen v/Skoleafdelingen om godkendelse til at reducere varigheden af undervisningstiden. Skolen skal indhente skolebestyrelsens udtalelse, inden ansøgningen sendes til Skoleafdelingen. Begrundelsen i ansøgningsskemaet skal gives for den eller de klasser, der ønskes afkortet for.

  • Skolelederen udfylder et ansøgningsskema (pt. findes intet skema, det kommer, hvis det bliver aktuelt). Ansøgningsskemaet indeholder følgende:
    • Skoleår
    • Klasser
    • Antal klokketimer pr. uge (omfang)
    • Formål og begrundelse for ansøgningen, redegørelse for brug af frigivne ressourcer
  • Skolebestyrelsen behandler ansøgningen, og ansøgningsskemaet påføres datoen for skolebestyrelsesmødet samt et link til referatet på skolens hjemmeside.
  • Skolelederen indsender ansøgningsskemaet senest den xxx som word-fil til Skoleafdelingens Sekretariat.
  • Skoleafdelingen behandler ansøgningen og sender svar til skolelederen.

Fakta fra Undervisningsministeriet

Det betyder, at den samlede undervisningstid i indskolingen bliver mellem minimumstimetallet på 1.110 (§ 14 b, stk. 1) og maksimumstimetallet på 1.400 (§ 14 b, stk. 2), hvor den tidligere har været mellem 1.200 og 1.400. Skoleugen kan således afkortes med 2 ¼ klokketimer inkl. pauser.

Der skal redegøres for, hvad de frigivne ressourcer konkret skal bruges til. Skolernes redegørelser danner grundlag for godkendelsen.

Der kan ifølge § 16 b søges om yderligere nedsættelse af timetallet, hvis særlige forhold gør sig gældende for en klasse. 

Alle klasser på mellemtrinnet har mulighed for at afkorte med op til to ugentlige klokketimer inkl. pauser med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen. Dvs. den ugentlige undervisningstid kan reduceres fra 33 timer til 31 timer.

Alle klasser i udskolingen har, ligesom på mellemtrinnet, mulighed for at afkorte med op til to ugentlige klokketimer inkl. pauser med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen.

Dvs. den ugentlige undervisningstid kan reduceres fra 35 timer til 33 timer.

Der er ikke et krav om konkret og individuel vurdering jf. § 16 d i folkeskoleloven, men skolen skal beskrive omfang, formål og begrundelse for afkortning af skoleugens længde for hver enkelt klasse, der ønskes afkortet for. Det betyder, at der skal redegøres for, hvad de frigivne ressourcer konkret skal bruges til.

De andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, kan være:

  • To-voksenundervisning og undervisning tilpasset elevernes forskellige faglige udvikling
  • Særlige talentforløb og turboforløb for de fagligt dygtige og fagligt svage elever
  • Aktiviteter i forbindelse med åben skole og bevægelse med deltagelse af pædagoger eller lærere.

Specialklasser/-skoler kan benytte sig af den generelle nedsættelse af timetallet i indskolingen og § 16 d (se tekst om mellemtrinnet og udskolingen).

Derudover er der mulighed for at søge nedsættelse af timetallet for alle klassetrin i henhold til folkeskolelovens § 16 b, hvis særlige forhold gør sig gældende for en klasse. 

Skolerne kan afkorte den understøttende undervisning i 7. klasse for at gøre plads til konfirmationsforberedelse. Undervisningstiden vil kunne afkortes med 1,5 klokketime ugentligt inkl. pauser.

Når undervisningstiden nedsættes, er skolen forpligtet til at stille et frivilligt undervisningstilbud til rådighed for de elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse.

Se i øvrigt bilag 3 Undervisningens ordning, almenområdet, underbilaget om Konfirmationsforberedelse.

Skolechefen bemyndiges til i særlige tilfælde at tillade et højere elevtal i grundskolens klasser end 26/28, dog ikke over 28/30

Folkeskolelovens § 17 giver Byrådet mulighed for i særlige tilfælde at tillade et højere elevtal i grundskolens klasser, dog ikke over 28/30. Skolechefen bemyndiges til i særlige tilfælde at tillade et højere elevtal i grundskolens klasser end 26/28, dog ikke over 28/30. Skoler, der ønsker at benytte muligheden for i særlige tilfælde at have et højere elevtal end 26/28 elever, indsender en ansøgning til Sekretariatet, Skoleafdelingen med begrundelse, beskrivelse af formål samt evaluering af forløbene med klassestørrelser på op til 28/30 elever.

Bemyndigelsen er indskrevet i bilag 1 Overordnet styring, underbilaget Politisk/administrativ kompetencefordeling.

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 3. juni 2014

Læs om optagelse af elever i bilag 2 Skolestruktur, underbilaget Optagelse af elever

Undervisningen fra 0. til og med 3. klassetrin kan omfatte elever med forskellig skolealder. Aldersintegreret undervisning på andre klassetrin kræver særskilte godkendelser.

Byrådet kan jf. § 25, stk. 3. i folkeskoleloven beslutte, at undervisningen fra 0. til og med 3. klassetrin omfatter elever med forskellig skolealder. Herudover har Skoleafdelingen i marts 2015 fået godkendelse fra Ministeriet til, at samtlige skoler kan deltage i forsøg med aldersintegrerede klasser på mellemtrin og i udskolingen.

Hvis undervisningen organiseres i klasser, der omfatter elever med forskellig skolealder fra 0. til og med 3. klassetrin, skal der jf. pkt. 1. i folkeskoleloven indhentes udtalelse fra skolebestyrelserne ved de berørte skoler.

Undervisning af pædagogiske grunde fra børnehaveklassen til og med 3. klassetrin kan organiseres i klasser, der omfatter elever med forskellig skolealder (aldersintegrerede klasser), jf. § 25, stk. 2 i folkeskoleloven.

Henvendelse til Børne- og Undervisningsministeriet vedr. Buskelundskolens organisering

Buskelundskolen har siden 2009 arbejdet med aldersintegreret undervisning som et bærende undervisningsprincip på alle årgange. Aldersintegreret undervisning beskrives i Folkeskolelovens § 25, men Buskelundskolens omfattende organisering omkring aldersintegrering har krævet dispensation fra lovgivningen, hvilket er givet ad flere omgange i perioden 2010-2021. Det seneste rammeforsøg sluttede med udgangen af skoleåret 2020/21 pt. uden mulighed for forlængelse.

Rammeforsøget blev i 2017 evalueret af Epinion, læs Evalueringen af rammeforsøg i Folkeskolen (fra s. 70).

Børne- og Ungeudvalget drøftede Buskelundskolens situation.

Besluttet: Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021

Love og regler

Folkeskoleloven

Linket går til siden Love og regler på uvm.dk og derfra til retsinformation.dk.
Hvis teksten på retsinformation.dk er "Historisk", så søg øverst til højre under "Senere ændringer til forskriften" og find den gældende udgave. Send desuden besked til webmaster.

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)