Mål og indhold
Mål og indhold i SFO og klub
Igangsættelse af arbejdet med ny mål- og indholdsbeskrivelse
Arbejdet med en ny mål- og indholdsbeskrivelse for SFO og klub igangsættes. Arbejdet med en ny mål- og indholdsbeskrivelse for SFO og klub igangsættes. Der er ikke umiddelbart et ønske om et ændret serviceniveau, men der må gerne arbejdes med tiltag som sikrer højere fremmøde-andel, jf. ordningen omkring fælles feriepasning – gerne med inddragelse af skolebestyrelserne.
Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget 8. oktober 2024
Orientering om udvikling af kvalitetsarbejdet i SFO og klub
Orientering om arbejdet med udvikling af kvalitetsarbejdet i SFO og klub, rapporten ”Vi holder af fritiden” (se nedenfor) og Dansk Evalueringsinstituts rapport om børns og unges brug af fritidstilbud.
Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 5. december 2017 og 7. januar 2019
Midler til udvikling af kvalitetsarbejdet i SFO og klub
Børne- og Ungeudvalgt har på møde den 3. februar 2015 bevilget 500.000 kr. til udvikling af kvaliteten af skolernes fritidstilbud. Det kan konstateres, at der er en stor variation i antal af indmeldte børn efter reformen på de enkelte skoler. Børne- og Ungeudvalget har derfor ønsket:
- at igangsætte tværgående projekter, der har til formål at udvikle kvaliteten i skolefritidsordningen
- at der sker en videndeling på tværs af praksis mellem de enkelte fritidstilbud
- at komme med anbefalinger til brug for lokale kvalitetsudviklingsprocesser
En arbejdsgruppe bestående af repræsenter for ledere, medarbejdere, de faglige organisationer og Skoleafdelingen har arbejdet med en plan for at opfylde Børne- og Ungeudvalgets målsætning om at udvikle kvaliteten i skolefritidsordningen.
Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 4. april 2016
Om rapporten "Vi holder af fritiden"
Rapporten ”Vi holder af fritiden" (pdf) indeholder billeder af hverdagen i SFO og klub: Børnenes frie bevægelse rundt i SFO'en; Pausetid, sporskifte og fredet samvær; Planlagte og spontane aktiviteter; Vi sender balloner op; Fællesskab og hygge; Venner - uvenner og konflikter; Hverdagens jamsession; Et øje på hver finger; Det handler om opdragelse og dannelse; Det sociale ansvar og omsorgen for barnet; To arbejdspladser - undervisning og fritid; Arbejdet giver energi og tapper energi. Til slut en opsamling om det gode fritidsliv for børn og unge.