Test og evaluering
Her er samlet informationer om test på skoleområdet - om læsetest, Folkeskolens Nationale Overgangstest og en kort orientering om Meddelelsesbogen
Fra skoleåret 2022/23 er der nye rammer for test, evaluering og skoleudvikling i folkeskolen. De nye evalueringsværktøjer og initiativer har til hensigt at styrke evalueringskulturen i folkeskolen med henblik på, at undervisningen støtter alle elevers faglige og alsidige udvikling og dannelse. Drøftelse af det lokale arbejde med at implementere de nye rammer, initiativer og værktøjer.
Drøftet: Dagtilbud, Skole og Familieudvalget den 12. september 2022
Denne række initiativer og værktøjer, som løbende tages i brug fra skoleåret 2022/23 til 2026/27. Følgende initiativer træder i kraft fra skoleåret 2022/23:
- Folkeskolens Nationale Overgangstest, se bilag 3.09.01 Folkeskolens Nationale Overgangstest (FNOT)
- Risikotest for ordblindhed
- Meddelelsesbog til dialog mellem skole og hjem, se beskrivelsen af værktøjet og praksis for medarbejderne på skoleudvikling.silkeborg.dk
- Ændring af uddannelsesparathedsvurderingen (UPV)
- Skoleudviklingssamtaler og opfølgning mellem skoler og kommuner, se bilag 1.09 Skoleudviklingssamtaler
- Udviklingsliste og krav om udviklingsplan
Læs om Strategi for sprog og skriftsprog 0-18 år under bilag 1.05.01 Strategier på skoleområdet