Skip til hoved indholdet
    Hjem Styrelsesvedtægtens bilag og underbilag Bilag 1: Overordnet styring Skoleudviklingssamtaler

Skoleudviklingssamtaler

Skoleudviklingssamtaler har erstattet kvalitetsrapporter pr. skoleåret 2022/23, og Skoleafdelingen har udarbejdet en beskrivelse af kvalitetsopfølgning og tilsyn på almenområdet

Beskrivelse af kvalitetsopfølgning og tilsyn på almenområdet

Læs om Silkeborg Kommunes model for skoleudviklingssamtaler på hjemmesiden for ledelser og medarbejdere, skoleudvikling.silkeborg.dk

Politiske beslutninger

Orientering om ramme for kvalitetsudvikling og tilsyn samt beslutning om fremtidige afrapporteringer

Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget ønsker, at afrapportering af skoleudviklingssamtalerne skal ske år 2 og 4 i byrådsperioden fremadrettet. Udvalget ønsker fortsat at følge trivselsmålingerne årligt.

Udvalget ønsker, at skoleudviklingssamtalerne suppleres med et tema om, hvordan skolerne vil arbejde med styrket faglighed.

Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 12. juni 2023

Orientering om afrapportering af skoleudviklingssamtalerne 2023: I september 2022 godkendte Dagtilbuds–, Skole- og Familieudvalget gennemførelse af skoleudviklingssamtaler. Udvalget blev orienteret om afrapportering fra de afholdte skoleudviklingssamtaler med fokus på de lovgivningsmæssige rammer og procesplanen, skolernes tilbagemelding på skoleudviklingssamtaler, skolernes udvalgte fokusområder samt resultater fra nationale test og trivselsmålingen.

Taget til efterretning: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 12. juni 2023

Skoleudviklingssamtaler indføres

Fra skoleåret 2022/23 erstatter årlige skoleudviklingssamtaler kvalitetsrapporterne i folkeskolen. I vejledningen for skoleudviklingssamtaler er der lagt op til, at kommunerne selv definerer processen for skoleudviklingssamtaler indenfor rammerne i vejledningen. Det fremgår endvidere, at det formelt er byrådet, der har ansvaret for at gennemføre skoleudviklingssamtalerne med skolelederen, men opgaven kan delegeres til et politisk udvalg eller til den kommunale forvaltning. I praksis er gennemførelse og deltagelse oftest uddelegeret til forvaltningen.

Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 10. oktober 2022

Historisk om kvalitetsrapporter

Lovgrundlag: Folkeskoleloven § 40 a, samt Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen

Kvalitetsrapporten for skolerne i Silkeborg Kommune blev brugt som et fremadrettet mål- og resultatstyringsværktøj, som et aktivt dialogredskab mellem Skoleafdelingen og den enkelte skole, og i dialogen mellem skoleledelsen og medarbejderne. Kvalitetsrapporten understøttede desuden en systematisk evaluering og resultatopfølgning på kommunalt niveau. Kvalitetsrapporten har indtil 2021 været Silkeborg Byråds og det politiske udvalgs mulighed for at føre tilsyn med skolerne, og hermed en del af grundlaget for skolebestyrelsernes tilsyn.

De seneste kvalitetsrapporter inden lovændringen

Samtlige skolers kvalitetsrapporter samt de kommunale kvalitetsrapporter er ikke genpubliceret på denne hjemmeside ved overgangen til ny hjemmesideplatform ultimo 2023. De seneste kvalitetsrapporter blev udarbejdet for skoleårene 2018/19 og 2016/17, og de kan rekvireres enten via skolen eller via Skoleafdelingens Sekretariat.

Love og regler

Folkeskoleloven § 40 a

Linket går til siden Love og regler på uvm.dk og derfra til retsinformation.dk.

Specifikt om skoleudviklingssamtaler

  • § 40 a. Kommunalbestyrelsen gennemfører årligt en skoleudviklingssamtale med skolens leder.
  • Stk. 2. I samtalen inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. § 13 a, status på eventuelle udviklingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3, og handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 4, og opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler.

Læs om rammerne for skoleudviklingssamtalerne på uvm.dk

Skoleafdelingen - Sekretariatet, Team Kvalitet og Myndighed

skoleudvikling@silkeborg.dk (webmaster)

skole@silkeborg.dk (konkrete henvendelser)