Kapitel 5: Dialogfora på skoleområdet
Hele skoleområdet har fælles dialogfora. Kapitel 5 beskriver samarbejdsstrukturen mellem skolebestyrelser, faglige organisationer, elevråd og ledelserne på skolerne og i Skoleafdelingen.
§ 23. Samarbejdsstrukturen udgøres af et rådgivende organ, som består af det politiske udvalg, skolebestyrelsesformænd, skoleledere, tillidsvalgte fra skoleområdets faglige organisationer, skolechefen, Skoleafdelingens afdelingsledelse og elevrådsrepræsentanter fra overbygningen.
Til at kvalificere og nuancere input fra og dagsorden til det rådgivende organ nedsættes et mindre forum, hvor skolens interessenter ligeledes er repræsenteret.
Stk. 2. Deltagerkredsen kan udvides med relevante interessenter og videnspersoner.
§ 24. Samarbejdet om vores folkeskole skal danne rammen for en fælles dialog mellem folkeskolens interessenter om folkeskolens udvikling i Silkeborg Kommune.
Formålet er at skabe et tæt og forpligtende samarbejde, hvor væsentlige skolepolitiske emner drøftes med afsæt i viden og erfaringer fra de fagprofessionelle og skolernes praksis.
Dermed er intentionen at sikre relevante indsigter og skabe fælles ejerskab til skoleudviklingen blandt alle aktører omkring skolen, således at de politiske visioner og praksis udvikles i dialog mellem ledere, medarbejdere, elever, forældre og politikere.