Kapitel 1: Indledning
Folkeskolelovens formålsparagraf beskriver, hvordan folkeskolen i samarbejde med forældrene skal give eleverne kundskaber og færdigheder, ligesom folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter.
Styrelsesvedtægten for Silkeborg Kommunes skolevæsen sætter de formelle rammer for at løse denne opgave.
- Alle folkeskoler har en skolebestyrelse. Kapitel 2 beskriver skolebestyrelsens sammensætning, skolebestyrelsens valg og dens mødevirksomhed.
- Skolebestyrelsen har en række beføjelser. Kapitel 3 beskriver opgaverne om tilsyn, udarbejdelse af principper, lovpligtige godkendelser og udtalelser.
- Alle folkeskoler har et antal dialogfora. Kapitel 4 beskriver samarbejdet med medarbejdere og med elever på skolen.
- Hele skoleområdet har fælles dialogfora. Kapitel 5 beskriver samarbejdsstrukturen mellem skolebestyrelser, faglige organisationer, elevråd og ledelserne på skolerne og i Skoleafdelingen.
Silkeborg Kommunes politikker og strategier på skoleområdet beskriver de værdier og holdninger, der skal tænkes ind i arbejdet med alle børn og unge. De fokuserer målrettet på demokratisk dannelse og læring. Børn og unge skal opleve det forpligtende fællesskab, der bygger på demokratiske værdier.
Find politikker og strategier for 0-18 års området på Silkeborg Kommunes hjemmeside
Læs mere i bilag 1 Overordnet styring, underbilaget Strategier på skoleområdet
Silkeborg Kommune vil skabe det gode børneliv for alle børn og unge - det er et fælles ansvar at løse opgaven!
Love og regler
Linket går til siden Love og regler på uvm.dk og derfra til
retsinformation.dk.
Hvis teksten på retsinformation.dk er "Historisk", så søg øverst til
højre under "Senere ændringer til forskriften" og find den gældende
udgave.