Fra skoleåret 2022/23 er der nye rammer for test, evaluering og skoleudvikling i folkeskolen.
Evaluerings- og bedømmelsessystemet skal skabe en stærkere evalueringskultur i folkeskolen. Nye redskaber og metoder skal gøre det lettere at tilrettelægge undervisning, som støtter alle elevers faglige og alsidige udvikling og dannelse.
Se faktaark om evaluerings- og bedømmelsessystemet fra skoleåret 2022/23 på uvm.dk
Læs Danmarks Lærerforenings kommentar til den nye lovgivning på dlf.org
Redskaber og metoder fra 2022/23
Redskaberne og metoderne kan ses på uvm.dk og omfatter bl.a.:
Folkeskolens Nationale Overgangstest (i skoleårene 2022/23 til 2025/26); Risikotest for ordblindhed; Screening for læsevanskeligheder; Sprogvurdering; Screening for høj begavelse; Meddelelsesbog til dialog mellem skole og hjem; Uddannelsesparathedsvurderingen (UPV)