Når en elevs fravær på grund af sygdom eller lignende vurderes at blive af længere varighed, skal skolens leder rette henvendelse til elevens forældre med henblik på en vurdering af behovet for sygeundervisning i hjemmet.
Hvornår skal skolen iværksætte sygeundervisning i hjemmet?
Henvendelsen til forældrene om sygeundervisning skal ske snarest muligt. Under alle omstændigheder skal skolens leder rette henvendelse til forældrene, når en elev ikke har deltaget i undervisning i sammenlagt 3 uger, svarende til 15 skoledage.
Hvem er ansvarlig for iværksættelse af sygeundervisning?
Skolelederen på den skole, hvor en elev går, er i alle tilfælde ansvarlig for, at eleven om nødvendigt modtager sygeundervisning.
Når en elev har et sådant fravær, at der skal gives sygeundervisning, er det således skolens leder, der har ansvaret for så hurtigt som muligt i samarbejde med eleven og forældrene at kortlægge, hvilke årsager der ligger bag fraværet, og udarbejde en plan for iværksættelse af sygeundervisning. Det kan i den forbindelse være relevant for skolens leder at inddrage f.eks. den kommunale sundhedstjeneste eller Pædagogisk Praksis og Læring (PPL).
Hvad skal sygeundervisning i hjemmet indeholde?
Hvis der er tale om sygeundervisning i hjemmet, bør skolens leder i samarbejde med forældrene, eleven og den eller de lærere, der skal undervise eleven, udarbejde en plan for sygeundervisningen, herunder hvilke fag der undervises i, omfanget af undervisningen, hvornår undervisningen gennemføres og af hvem. Planen bør løbende justeres og evalueres, så den svarer til elevens situation og behov.
Sygeundervisningen skal som udgangspunkt indeholder hele fagrækken og være af samme omfang, som klassens undervisning.
Efter aftale med forældrene kan undervisningen evt. understøttes med digitale løsninger, som fx virtuel undervisning eller robot.
Sygeundervisning i hjemmet skal så vidt muligt varetages af en eller flere af elevens egne undervisere. Skolens leder skal således bestræbe sig på at anvende undervisere til sygeundervisningen, som eleven kender.
Specifikt om sygeundervisning for elever, der modtager mindst 9 timers specialpædagogisk bistand om ugen
For elever, der modtager mindst 9 timers specialpædagogisk bistand om ugen, gælder særlige muligheder for reduceret skema.
Se 3.08.02 Retningslinjer i forbindelse med tilladt fravær/dispensationer for skoledagens længde/reduceret skema for enkeltelever, læs afsnittet "For elever der modtager specialundervisning"
Specifikt om sygeundervisning på hospital eller anden institution
Opholder eleven sig på et sygehus, et hospital eller en anden institution, skal skolens leder sikre sig, at eleven modtager undervisning.
Sygeundervisning gives med afsæt i klare mål for udvikling i barnets trivsel og læring. Der laves således en handleplan for elevens læringsmæssige progression under fraværet (uanset om der er tale om helt eller delvist fravær), ligesom der laves handleplan for elevens tilbagevenden til fuldt skema på skolen. Ved noget sygeundervisning (hvor det f.eks. ikke forventes at eleven kan vende tilbage til undervisningen) er hovedsigtet ikke nødvendigvis at eleven skal sættes i stand til at vende tilbage til undervisningen, hvorfor læringsfokus er mindre betydende.
Registrering af fravær
Elevens fravær fra den almindelige undervisning skal registreres af skolen, også selvom eleven modtager sygeundervisning. Fraværet registreres som sygdom.
Se bilag 3.08.01 Retningslinjer om notering og registrering af fravær fra folkeskolens undervisning
Se vejledning om sygeundervisning (link i boksen til højre) for nærmere om sygeundervisningens indhold og omfang, opfølgning efter et forløb med sygeundervisning, sygeundervisning i hjemmet, skolelederens opgave i forbindelse med sygeundervisning på sygehus mv., skole-hjemsamarbejdet i forbindelse med sygeundervisning mv.