Bilag 3: Undervisningens ordning, almenområdet
Bilag 3 handler om undervisningens ordning på hele det almene område
3.01 Tildeling af ressourcer til undervisning
3.02 Timetal for fag og elever
3.05 IT - BYOD, Chromebooks, GDPR og Google Suite for Education
3.06 Pædagogiske læringscentre
3.09 Læsetest og Nationale test
3.10 Svømmeundervisning, badning, sejlads og transport m.m.
3.11 Konfirmationsforberedelse
3.13 Uddannelses- og erhvervsorientering
3.17 Nødundervisning (COVID-19)
Orientering om bred politisk aftale om justering af folkeskoleloven ”Faglighed, dannelse og frihed – justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel skole.”
Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019 (lokal beslutning i forlængelse af do., se bilag 3.02)
Læs mere om justering af folkeskoleloven ”Faglighed, dannelse og frihed – justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel skole.”
Læs mere i bilag 3.02 om Timetal for fag og elever
Til at løse de forskellige opgaver i relation til skolernes administration har Skoleafdelingen en personalegruppe bestående af administrative medarbejdere og konsulenter (Sekretariatet). Til at fremme alle børns mulighed for trivsel, inklusion, udvikling og læring i børnefællesskaber, gennem tværfaglige indsatser så tidligt som muligt, har Skoleafdelingen en række pædagogiske konsulenter, inkl. SSP (bilag 2.09) samt psykologer, læringsvejledere og tale-/hørekonsulenter tilknyttet Pædagogisk Praksis og Læring (PPL). Herunder er også organiseret en række videncentre (bilag 2.05)
Læs mere om Skoleafdelingens sektioner
Læs mere i bilag 2.05 om Videncentre
Skolebestyrelsens kompetence vedr. ressourcer
Skolebestyrelsen fastsætter efter skolelederens indstilling principperne for anvendelsen af de samlede ressourcer for de enkelte klasser/årgange under iagttagelse af den samlede tildeling af undervisningstimer til skolen, Folkeskolelovens § 16 om elevernes undervisningstid samt fælles kommunale ordninger.