Arealprincipper for skoler
Ejendomsstaben ønsker i samarbejde med Skoleafdelingen at igangsætte udvikling af arealprincipper for skoler i Silkeborg Kommune. Formålet er at sikre kapacitet, kvalitet og ensartethed på tværs af kommunens undervisnings- og fritidstilbud i forbindelse med løbende rokader, ombygninger og udvidelser jf. arealprincipperne.
Udvalget understreger, at det er vigtigt med en lokalt forankret dialog aht. lokalt ejerskab til de løsninger, der findes på skolernes forskellige kapacitetsudfordringer.
Orienteret: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 8. maj 2023
Orientering vedr. kapacitetsudfordringer og anlæg på skoleområdet
På Børne- og Ungeudvalgsmødet 1. marts 2021 blev det besluttet at fortsætte den inddragende proces i forhold til kapacitetsudfordringer på skoleområdet. Den 12. april 2021 besluttede Børne- og Ungeudvalget, at der skulle afholdes dialogmøder med skolebestyrelserne i følgende områder: Balle-, Buskelund-, Hvinningdal og Skægkærområdet, Resenbro Skole, Virklund Skole samt Dybkær-, Gødvad- og Grauballeområdet.
Børne-og Ungeudvalget konstaterer, at der er igangsat processer og arbejde i forhold til at løse kapacitetsudfordringer på skoleområdet. Udvalget ønsker, at der igangsættes indledende analysearbejde i forhold til problemstillingen omkring manglende lokaler på Resenbro Skole (særskilt punkt 4.10.2021, gav ikke anledning til yderligere indsats).
Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 12. april, 3. maj, 9. august og 4. oktober 2021
Orientering om kortlægning af indeklimaet i folkeskolerne
Byrådet har bevilget 3,5 mio. kroner til bedre indeklima på skoler. Nu skal det kortlægges, hvilke skoler der har mest behov, se Byrådsmødet, 22. februar, punkt 15.
Silkeborg Kommune har i 2019 modtaget støtte fra Realdania til udarbejdelse af en strategisk plan til forbedring af indeklimaet i kommunens folkeskoler. Midlerne er anvendt til udvikling af et nyt værktøj, som kan kortlægge indeklimaet i undervisningslokaler med en enkel og effektiv tilgang. Ejendomme har præsenteret et samlet overblik over tilstanden i alle skolerne.
Orienteret: Børne- og Ungeudvalget den 26. november 2020
Fælles ejendomsdrift
Der er pr. 1. august 2012 indført Fælles Ejendomsdrift af alle kommunale bygninger.
Status: Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2013