1.13 Grundlag for skoleledelse
Ledelseshandlinger på alle niveauer skal prioritere og rette sig mod børns læring og trivsel.
Formålet med grundlaget for skoleledelse i Silkeborg Kommune er at sikre og understøtte, at den samlede skoleledelse er baseret på professionel ledelse af professionelle medarbejdere med henblik opfyldelse af folkeskolens og Silkeborg Kommunes lokale mål.
Det er således grundlæggende, at ledelseshandlinger på alle niveauer prioriterer og retter sig mod børns læring og trivsel.
Det ene grundprincip er, at den samlede ledelse af skolevæsenet er en fælles værdikæde, hvor alle arbejder for at gøre hinanden gode. Værdikæden gælder fra den enkelte medarbejder til skolechef og er en forudsætning for at kunne lykkes med skolens formål. Som følge heraf indgår den enkelte medarbejder i grundlag for skoleledelse, da alle ansatte i skolevæsenet i praksis skal indgå som led i værdikæden og lede de læreprocesser, der er relevante.