1.10 Principper for kvalitetsudvikling
God kvalitet i skolevæsenet bygger på professionel ledelse af professionelle medarbejdere. Principperne er ved at blive ajourført jf. indførslen af skoleudviklingssamtaler.
I overensstemmelse med kommunens Lærings- og trivselspoliti (forældet), og de heraf afledte Lærings- og udviklingsmål (forældet), er det en ambition, at alle aktører fra hver sit udgangspunkt retter sig mod aktiviteter, der i sidste ende fremmer børns læring og trivsel.
Det skal være et grundlæggende princip for god praksis, at der løbende arbejdes med kvalitetsudvikling i alle led: fra barnets møde med den voksne over medarbejderens møde med nærmeste leder til den politiske styring af skolevæsenet.
Det er således en ambition, at skolevæsenet består af en sammenhængende værdikæde, hvor nedenstående kvalitetsprincipper danner rammer for den fortsatte udvikling samtidigt med, at der i alle led arbejdes med at ”gøre hinanden gode” gennem viden- og erfaringsdeling og med respekt for forskellige roller og opgaver.
Principperne skal udleves i professionel praksis og dermed danne udgangspunkt for samarbejdet med det enkelte barn og forældre i skolen såvel som samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere.
Læringssamtaler, viden og data indgår som grundlæggende element i Silkeborg Kommunes skolevæsens skoleudvikling.
”Læringssamtaler” forstås som strukturerede dialoger med læring for øje.
”Viden og data” forstås som systematisk opsamling af både kvalitative og kvantitative data hentet fra bl.a. LIS, ”Hjernen og Hjertet” og relevant forskning, såvel som systematisk opsamlede erfaringer fra praksis.
God kvalitetsudvikling | |
---|---|
Er kendetegnet ved: |
Det betyder: |
Læringssamtaler med progression og målopfyldelse som fokus |
Læringssamtaler har følgende sigte:
|
At praksis er viden- og datafunderet |
|
At praksis udvikler ny viden |
|
Baggrundsdokumenter er (Lærings- og trivselsmål, forældet) bilag 1.13 Grundlag for skoleledelse (afsnittene ”Baggrund og formål” samt ”Processer og kvalitet i implementering af ledelsesgrundlaget og god, professionel praksis”). NB: Bilag 1.13 er pr. juni 2022 ændret til Ledelse i Skoleafdelingen, og de to nævnte afsnit er udgået.
Læs mere i bilag 1.13 Ledelse i Skoleafdelingen
Principperne er udarbejdet af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Silkeborg Lærerforening, skoleledelserne og Skoleafdelingen. Godkendt administrativt den 21. august 2015, revideret den 24. maj 2016.
Orienteret (i forbindelse med kvalitetsrapport 2014-15): Børne- og Ungeudvalget den 6. oktober 2015 og den 1. marts 2016