Kvalitetsrapport for Silkeborg Kommunes folkeskoler 2018/19 (pdf-fil, 2,3 Mb). Godkendt i Silkeborg Byråd marts 2020.
Tillæg til kvalitetsrapport for Silkeborg Kommunes folkeskoler 2018/19 (pdf-fil, 0,4 Mb). Godkendt i Silkeborg Byråd oktober 2020.
Læs om rammerne for skoleudviklingssamtalerne på uvm.dk
Proces for skoleudviklingssamtaler i Silkeborg Kommune, bilag 1.09.01
Orientering om ramme for kvalitetsudvikling og tilsyn: Tages til efterretning
Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 12. juni 2023
Beslutning om fremtidige afrapporteringer: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget ønsker, at afrapportering af skoleudviklingssamtalerne skal ske år 2 og 4 i byrådsperioden fremadrettet. Udvalget ønsker fortsat at følge trivselsmålingerne årligt.
Udvalget ønsker, at skoleudviklingssamtalerne suppleres med et tema om, hvordan skolerne vil arbejde med styrket faglighed.
Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 12. juni 2023
Orientering om afrapportering af skoleudviklingssamtalerne 2023: I september 2022 godkendte Dagtilbuds–, Skole- og Familieudvalget gennemførelse af skoleudviklingssamtaler. Udvalget blev orienteret om afrapportering fra de afholdte skoleudviklingssamtaler med fokus på de lovgivningsmæssige rammer og procesplanen, skolernes tilbagemelding på skoleudviklingssamtaler, skolernes udvalgte fokusområder samt resultater fra nationale test og trivselsmålingen.
Bilag: Resultater fra nationale test 2021/22 og den nationale trivselsmåling 2022 (pdf)
Taget til efterretning: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 12. juni 2023
Skoleudviklingssamtaler indføres: Fra skoleåret 2022/23 erstatter årlige skoleudviklingssamtaler kvalitetsrapporterne i folkeskolen. I vejledningen for skoleudviklingssamtaler er der lagt op til, at kommunerne selv definerer processen for skoleudviklingssamtaler indenfor rammerne i vejledningen. Det fremgår endvidere, at det formelt er byrådet, der har ansvaret for at gennemføre skoleudviklingssamtalerne med skolelederen, men opgaven kan delegeres til et politisk udvalg eller til den kommunale forvaltning. I praksis er gennemførelse og deltagelse oftest uddelegeret til forvaltningen.
Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget blev præsenteret for proces for gennemførelse af skoleudviklingssamtaler i skoleåret 2022/23.
Besluttet: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 10. oktober 2022
Lovgrundlag: Folkeskoleloven § 40 a, samt Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen
Kvalitetsrapporten for skolerne i Silkeborg Kommune blev brugt som et fremadrettet mål- og resultatstyringsværktøj, som et aktivt dialogredskab mellem Skoleafdelingen og den enkelte skole, og i dialogen mellem skoleledelsen og medarbejderne. Fokus i kvalitetsrapporterne var rettet mod progressionen, dvs. de fremskridt, der sker for det enkelte barn, klassen og dermed skolen år efter år. Kvalitetsrapporten understøttede desuden en systematisk evaluering og resultatopfølgning på kommunalt niveau.
Kvalitetsrapporten har indtil 2021 været Silkeborg Byråd og det politiske udvalgs mulighed for at føre tilsyn med skolerne, og hermed en del af grundlaget for skolebestyrelsernes tilsyn.
Kvalitetsrapport for Silkeborg Kommunes folkeskoler 2018/19 (pdf-fil, 2,3 Mb). Godkendt i Silkeborg Byråd marts 2020.
Tillæg til kvalitetsrapport for Silkeborg Kommunes folkeskoler 2018/19 (pdf-fil, 0,4 Mb). Godkendt i Silkeborg Byråd oktober 2020.
Kvalitetsrapport for Silkeborg Kommunes folkeskoler (pdf-fil, 2,8 Mb). Godkendt i Silkeborg Byråd marts 2018.
Funder-Kragelund Skole, afdeling Funder
Funder-Kragelund Skole, afdeling Kragelund
Trekløverskolen, afdeling Kjellerup
Trekløverskolen, afdeling Sjørslev